6 819 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Blindbotten-masonit
Har läst i forumen men hittar just inget om min fråga dock.
Hur ska masoniten läggas i en blindbotten?
Reglarna i botten har underst en 21*95 mm fastspikad så att det bildas
ett upp och nervänt T, där det således blir ca 25 mm som sticker ut på
vardera sidan (förutom runt grunden om där det blir mer).
På dessa upp och nervända T:n ska det sedan läggas masonit,
färdigsågad (ca 120 * 55 cm, tjocklek 8mm).
Det blir ju som ett antal fack där de flesta kan ha standardbredden, vissa måste justeras.
Nu till frågan:
Varje fack är ca 320 cm långt. Det behövs alltså tre skivor för att täcka botten.
Jag kan komma på tre alternativ att lägga dem på:
1.
Ska ex de två yttersta skivorna läggas dikt på T:na och den tredje ovanpå
dem med en överlappning på ca. 20 cm vardera?
Skarvarna blir då stabilare men den mittre skivan ligger ju inte dikt mot T:na utan
glappar 8 mm vid skarvarna och blir väl bananformad ner mot T:na däremellan.
2.
Lägga överlappande enl ovan men lägga två masonitremsor (25mm*nödvändig längd)
på de båda T:na mellan de yttersta skivorna.
Stabila skarvar, dikt mot T:na hela vägen. Dock blir masoniten i olika höjd.
Lite pilligt också kanske.
3.
Eller ska man kapa mittenskivan så att alla tre ligger dikt mot T:na i hela längden.
Det blir bättre tätning mot T:na men skarvarna blir ju inte överlappande så
det lär väl bli lite glapp här och där vid skarvarna. Ett ytterligare alternativ är väl då
här kanske att lägga avkapade delar just ovanpå skarvarna för tätning.
Eller finns det andra (rätta) sätt?
Ska masoniten fästas på något sätt, ska skarvarna tätas?
Hur ska masoniten läggas i en blindbotten?
Reglarna i botten har underst en 21*95 mm fastspikad så att det bildas
ett upp och nervänt T, där det således blir ca 25 mm som sticker ut på
vardera sidan (förutom runt grunden om där det blir mer).
På dessa upp och nervända T:n ska det sedan läggas masonit,
färdigsågad (ca 120 * 55 cm, tjocklek 8mm).
Det blir ju som ett antal fack där de flesta kan ha standardbredden, vissa måste justeras.
Nu till frågan:
Varje fack är ca 320 cm långt. Det behövs alltså tre skivor för att täcka botten.
Jag kan komma på tre alternativ att lägga dem på:
1.
Ska ex de två yttersta skivorna läggas dikt på T:na och den tredje ovanpå
dem med en överlappning på ca. 20 cm vardera?
Skarvarna blir då stabilare men den mittre skivan ligger ju inte dikt mot T:na utan
glappar 8 mm vid skarvarna och blir väl bananformad ner mot T:na däremellan.
2.
Lägga överlappande enl ovan men lägga två masonitremsor (25mm*nödvändig längd)
på de båda T:na mellan de yttersta skivorna.
Stabila skarvar, dikt mot T:na hela vägen. Dock blir masoniten i olika höjd.
Lite pilligt också kanske.
3.
Eller ska man kapa mittenskivan så att alla tre ligger dikt mot T:na i hela längden.
Det blir bättre tätning mot T:na men skarvarna blir ju inte överlappande så
det lär väl bli lite glapp här och där vid skarvarna. Ett ytterligare alternativ är väl då
här kanske att lägga avkapade delar just ovanpå skarvarna för tätning.
Eller finns det andra (rätta) sätt?
Ska masoniten fästas på något sätt, ska skarvarna tätas?
Masonit låter i mina öron inte som ett bra material såvida det inte finns speciell masonit framtagen just för ändamålet. Skulle vara rädd för att masoniten tar upp fukt och buktar sig med risk för att isoleringen i värsta fall ramlar ner.
Asfaboard användes ju för ett par decennier sedan, asfaboarden har just den egenskapen att den "säckar" ner.
Jag har asfaboard i fritidshuset, som säckar ner. I samband med en badrumsrenovering för några år sedan så rådde mig en snickare att använda vanlig råspont (korta bitar ca 55 cm) och vindpapp, ej tjärad eftersom den kan ge lukt ifrån sig.
Det finns väl limmad plywood framtagen för bottenbjälklag, troligen bättre än masonit..
Det finns säkert andra synpunkter, men det här är min uppfattning
Asfaboard användes ju för ett par decennier sedan, asfaboarden har just den egenskapen att den "säckar" ner.
Jag har asfaboard i fritidshuset, som säckar ner. I samband med en badrumsrenovering för några år sedan så rådde mig en snickare att använda vanlig råspont (korta bitar ca 55 cm) och vindpapp, ej tjärad eftersom den kan ge lukt ifrån sig.
Det finns väl limmad plywood framtagen för bottenbjälklag, troligen bättre än masonit..
Det finns säkert andra synpunkter, men det här är min uppfattning
De skivor du pratar om är oljehärdade trossbottenskivor. Det finns olika sätt att lägga dessa på. Själv har jag lagt alla skivor kant i kant utan något i skarvarna. Jag har ett gammalt hus och tror på det här med att huset ska andas. Om du tittar på tillverkarens hemsida så har jag för mig att de lägger mindre bitar över skarvarna samt limmar dessa. Kolla med din bygghandlare eller tillverkaren av skivorna.
Ja, det vi diskuterar här är just trossbottenboard och den är framtagen för just detta ändamål. Det är den produkt man huvudsakligen använder till trossbotten.Amatörbyggaren skrev:
Lägg du skivorna med lite överlapp. Om inte annat försvårar du för getingar och annat otyg att ta sig in och bygga bo i bjälklaget.
Klicka här för att svara