K kortis skrev:
Det finns så många om så de går int att räkna.
I min värld är man solidarisk och ställer upp för varandra och skiter sig något på vägen (vilket det alltid gör) så så blir det som det blir
Jamen då har du ju funderat på vad som kan hända? Gott så. Men var och en skall fundera för sig själv.

M -MH- skrev:
  • Vad händer om ena parten blir arbetsoförmögen av fysiska eller psykiska skäl?
  • Vad händer om ena parten bestämmer sig för att lämna ekorrhjulet och öppna inredningsbutik istället?
  • Måste bägge parterna försöka tjäna så mycket som möjligt, och ha ett "driv" för att det skall fungera?

Något jag tycker man bör fundera på
Konceptet bygger ju på att man är överens om hur hushållets ekonomi ska fungera. Tycker båda att det är värt att X startar eget eller att det är okej att X inte bidrar efter bästa förmåga med arbetsinsats så är det ju inget problem.
Själv hade jag ju funderat på att ändra system om min bättre hälft plötsligt fick för sig att bli hemmafru med utflugna barn bara för att dricka vin med grannfruarna. O andra sidan är det nog inte bara ekonomin jag skulle fundera på i sådana fall...
Om någon blir sjuk har jag svårt att se att det skulle påverka så mycket för min del, det är ju inte självvalt precis.

Buford Buford skrev:
Konceptet bygger ju på att man är överens om hur hushållets ekonomi ska fungera. Tycker båda att det är
Jo, så är det ju för all förslag här. Men svårt att vara överens om något man aldrig tänkt på.

M -MH- skrev:
Jamen då har du ju funderat på vad som kan hända? Gott så. Men var och en skall fundera för sig själv.
Då för typ femtio år sedan ägnade vi inte sådant en tanke utan det var en självklarhet att dela på allt trotts något olika förutsättningar. Om man när man blir”ihop” samtidigt räknar på hur man ska göra när man ska skilja sig kanske är klokt om man har riktigt olika ekonomiska förutsättningar men det är lätt att det blir fel iaf.

• Gilla
wihlke
  • Laddar…
M -MH- skrev:
  • Vad händer om ena parten blir arbetsoförmögen av fysiska eller psykiska skäl?
  • Vad händer om ena parten bestämmer sig för att lämna ekorrhjulet och öppna inredningsbutik istället?
  • Måste bägge parterna försöka tjäna så mycket som möjligt, och ha ett "driv" för att det skall fungera?

Något jag tycker man bör fundera på
Helt klart. En bra tumregel är att försöka hålla utgifterna nere eller intäkterna uppe så att man klarar sig på den lägsta lönen. Då har man marginal om den ena behöver ta en paus för hälsoskäl eller liknande och man kommer överens om det tillsammans.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Samt, hur gör folk med riktigt höga löner? Lägger man ihop sina löner även när en person tjänar 200 tkr/mån och den andra "bara" 150 tkr/mån. och räknar i kalkylark och delar på allt lika?
Det är ju individuellt oavsett, men så länge båda tjänar mycket kvittar skillnaden tycker jag. Min fru tjänar över 100k och jag nästan dubbelt men vi räknar bara totala intäkter jämte totala utgifter och resten kommer man överens om.

Vi har ett excelark för ett år framåt åt gången och lägger in vad vi har kvar i slutet av månaden kontra vad vi ”borde” ha så vi får en uppfattning hur vi ligger till.

Vill den ena ha nåt dyrt kommer man tillsammans överens om det är rimligt vilket hjälper att undvika onödiga inköp. Exakt samma som vi gjorde när vi tillsammans tjänade under 50k.

Kort och gott har vi egna och delade konton men pengarna är bådas oavsett var de ligger. Är det ett seriöst förhållande så är det enklast att vara ett lag tillsammans. Men det finns förstås inget rätt eller fel så länge parterna är överens.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
W wihlke skrev:
Det är ju individuellt oavsett, men så länge båda tjänar mycket kvittar skillnaden tycker jag. Min fru tjänar över 100k och jag nästan dubbelt men vi räknar bara totala intäkter jämte totala utgifter och resten kommer man överens om.

Vi har ett excelark för ett år framåt åt gången och lägger in vad vi har kvar i slutet av månaden kontra vad vi ”borde” ha så vi får en uppfattning hur vi ligger till.

Vill den ena ha nåt dyrt kommer man tillsammans överens om det är rimligt vilket hjälper att undvika onödiga inköp. Exakt samma som vi gjorde när vi tillsammans tjänade under 50k.

Kort och gott har vi egna och delade konton men pengarna är bådas oavsett var de ligger. Är det ett seriöst förhållande så är det enklast att vara ett lag tillsammans. Men det finns förstås inget rätt eller fel så länge parterna är överens.
Är det inte stökigt att räkna och fixa och be varandra om lov för att få använda sina egna pengar?

Är det inte stökigt att räkna och fixa och be varandra om lov för att få använda sina egna pengar?
Det gör han ju inte, han ber ju om lov att använda hennes pengar 🙂
Antar att det blir så eftersom hon tjänare dubbelt så mycket

Nej, man köper vad man vill, när man vill. Det är bara om man ska köpa nåt dyrt som en bil som man snackar ihop sig först eftersom det påverkar båda mer märkbart.

Oavsett hur man gör är ju kommunikationen viktig.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
N nezze skrev:
Hehe, jag tjänar dubbelt så mycket, men nja, vi ser våra pengar som helt gemensamma. Ingen ”ber om lov” men man måste ju vara rimlig eftersom stora inköp/investeringar påverkar hushållet.

• Gilla
nezze och 1 till
  • Laddar…
W wihlke skrev:
Hehe, jag tjänar dubbelt så mycket, men nja, vi ser våra pengar som helt gemensamma. Ingen ”ber om lov” men man måste ju vara rimlig eftersom stora inköp/investeringar påverkar hushållet.
Ok, men då blir det egentligen inget problem.
Jag ger min sambo ca 5k i månaden direkt av min lön för att hon ska ha råd att leva. Jag har ju ingen superlön (ligger på ca 50 före skatt) så hade gärna behållit pengarna själv.

N nezze skrev:
Om jag skulle ha behövt be om lov då hade det äktenskapet inte varit något äktenskap.
Ungefär som när morsan lade upp hande och skamset bad om matpengar till hushållet. Jävlar vad hon hatade det.
Men hon gillade när banken sade fru ingenjör xxxx

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.