S S009ov skrev:
Hur tänker du nu?
Om vi tar exemplet med hon som bodde i hyresrätt innan där tycker du att det är helt okej att hon betalade amorteringar till hyresvärden för att hon hyrde lägenheten. Men när hon "hyr" in sig som sambo (hon ville absolut inte bli köpa in sig) så är det en hämsk mäniskosyn.
Det är självklart en skillnad om man blir delägare. Men det är inte fallet i denna tråd utan bygger på sambo som inte vill /kan köpa insig
Jag tänker inte fortsätta diskussionen nu, detta blir mitt sista inlägg.
Det jag tänker avsluta med är att jag tycker synd om din blivande sambo eftersom du pratar om att hon kommer hyra av dig.
Jag hade kunnat sätta pengar på att ni inte bor ihop om 5 år.

• Gilla
uuu och 49 till
  • Laddar…
M
Bjussa på allt vad amortering, ränta och ”normalt” underhåll heter under första året.
Är hon en vettig människa så lär hon själv föreslå att hon petar in några tusingar.

Om hon inte hade dykt upp i ditt liv, så hade du ju stått med den kostnaden själv likt förbaskat. Det som känns viktigast ur ”rättvisans synpunkt” är ju att dela på de kostnader som ÖKAR pga hennes närvaro.

Om hon sen sparar pengar på att hon kan säga upp sin lägenhet, ja det kan man väl unna den man tycker om :)

Sen ska ni nog prata om att ni behöver se över kostnaderna med tiden, när ni vet att det är så ni vill leva.

Men som sagt - tycker inte heller att det är så charmigt att stå med ett hyresavtal i näven första dagen hon flyttar in :)

• Gilla
Kaninjan och 31 till
  • Laddar…
S S009ov skrev:
Nej jag har inte en skev syn.
Så du tycker det är okej att jag lägger en stor del av min ekonomi för att ordna ett tryggt och billigt boende för framtiden. Medans en sambo bara ska kunna flytta in utan att man försöker få ekonomin att bli jämnställd.
Ja jag har sett sifrorna från ett kommunalt bolag och deras "ammorteringar" är mycket högre än vi talar om här så att det är fler som delar och skulle bli billigare är bara skitdnack.
Problemet blir ju att det kan bli svårt att få sambon att betala till din prioritering i längden, även om det kanske är "rättvist" att hen betalar en del av räntor/amortering. Det skapar ju en obalans som troligen inte är till fördel för förhållandet... Man vill väl förhoppningsvis ha en annorlunda relation till en sambo än fastighetsbolag/hyresgäst...

Har ni några barn?

• Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Bjussa på allt vad amortering, ränta och ”normalt” underhåll heter under första året.
Är hon en vettig människa så lär hon själv föreslå att hon petar in några tusingar.

Om hon inte hade dykt upp i ditt liv, så hade du ju stått med den kostnaden själv likt förbaskat. Det som känns viktigast ur ”rättvisans synpunkt” är ju att dela på de kostnader som ÖKAR pga hennes närvaro.

Om hon sen sparar pengar på att hon kan säga upp sin lägenhet, ja det kan man väl unna den man tycker om :)

Sen ska ni nog prata om att ni behöver se över kostnaderna med tiden, när ni vet att det är så ni vill leva.

Men som sagt - tycker inte heller att det är så charmigt att stå med ett hyresavtal i näven första dagen hon flyttar in :)
Nej men vuxna människor pratar om ekonomi och verkar som många tycker att det är okej att man ska försörja sin sambo eftersom jag endå skulle ha haft utgifterna.
Lek lite med tanken att hon går 10000 plus i månaden när hon säger upp sin lägenhet medans du fortsätter att betala för boendet som ni bägge har glädje av.
Vad ligger det sunda i det? Den ena har plötsligt 120000 mer att leva för medans den andra får kämpa med att få det att gå runt. I de bästa av världar så skjuter den rika till pengar till den fattige men bättre att prata om det innan och hitta en balans.
Därav frågan vad bör en sambo betala för boende?
C C.Lundin skrev:
Jag tänker inte fortsätta diskussionen nu, detta blir mitt sista inlägg.
Det jag tänker avsluta med är att jag tycker synd om din blivande sambo eftersom du pratar om att hon kommer hyra av dig.
Jag hade kunnat sätta pengar på att ni inte bor ihop om 5 år.
M Marcussjogren skrev:

• Gilla
Ankmamma och 3 till
  • Laddar…
S S009ov skrev:
Nej men vuxna människor pratar om ekonomi och verkar som många tycker att det är okej att man ska försörja sin sambo eftersom jag endå skulle ha haft utgifterna.
Lek lite med tanken att hon går 10000 plus i månaden när hon säger upp sin lägenhet medans du fortsätter att betala för boendet som ni bägge har glädje av.
Vad ligger det sunda i det? Den ena har plötsligt 120000 mer att leva för medans den andra får kämpa med att få det att gå runt. I de bästa av världar så skjuter den rika till pengar till den fattige men bättre att prata om det innan och hitta en balans.
Lek med tanken att du är kommundirektör och tjänar 100000 i månaden. Sambon är vårdbiträde och tjänar 19550 kr/månaden.

Eller vänd på det? Vad är rätt eller fel? Det är ju omöjligt att för någon här att säga hur mycket en sambo ska betala, eftersom det finns så många variabler som vi inte vet.

• Gilla
Tobbe_C och 13 till
  • Laddar…
Det låter som att du blandar ihop boendekostnader (ränta) och amorteringar (sparande). Har man bara fått rätsida på den terminologin så är det ju lite märkligt att en sambo ska bidra till ditt sparande.

Nu försätter du dig själv i en konstigt sits genom att vilja spara så mycket att någon annan måste bidra till sparandet för att ni två därefter ska ha lika mycket kvar i månaden. Det är konstigt att en annan person ska finansiera ditt stora sparande bara för att medel finns - då har ju personen i praktiken betalat av ditt lån utan att bli delägare.

Dela på riktiga kostnader 50% var och fundera därefter på hur mycket du har råd att spara. Blir det då väldigt olika kvar i plånboken när du sparat det du vill kan du ju leka med tanken att din sambo själv sparar/lägger undan lika mycket som du vill amortera. Om det fortfarande är olika mycket pengar kvar i plånboken - dvs ni tjänar väldigt olika mycket pengar - kan ni ju fundera på om ni ska dela på kostnaderna efter inkomst istället för 50/50.

EDIT: Det är givetvis så att om er ö.k. ändå är att sambon ska stå för delar av amorteringen, då är detta att likställa med att personen sakta köper sig in i huset, dvs det ska resultera i ett delägande av motsvarande amorterat belopp.

Hur ni än väljer att göra - du behöver tänka om.

• Gilla
TickyNucker och 41 till
  • Laddar…
M
S S009ov skrev:
Nej - du försörjer henne faktiskt inte, du står opåverkad i din ekonomi, men hon får en fördel i sin. Livet är orättvist, så är det.

Det jag menar är att om man har träffat någon man älskar och som man litar på så mycket att personen får bo hos en, då tycker inte jag att det är så mycket att hänga upp sig på i början.

när det kommer till kärlek så är det inte öga för öga som ska styra, man ger och man får.

Varför börjar du med att utgå från att dessa 120 000:- som hon sparar bara kommer henne till nytta?

• Gilla
Chr3 och 8 till
  • Laddar…
M
S S009ov skrev:
Och glöm inte att jag sa första året, det är osunt på lång sikt men relationsmässigt sunt på kort sikt att inte börja kräva av varandra. Om båda bryr sig om varandra och vill leva tillsammans, så kommer inte den ena gå och köpa dolce Gabbana-väskor och låta den andre hänga på myrornas, utan man gör det tillsammans.

• Gilla
Mats Carlsson. och 3 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
du står opåverkad i din ekonomi, men hon får en fördel i sin. Livet är orättvist, så är det.
Att öht göra jämförelsen mellan vad sambon betalade innan och i det nya upplägget är ju knas. Det är helt enkelt inte relevant. Man måste se till aktuella kostnader och enas om hur man fördelar dessa. Kostnaderna alltså, inte sparande.

• Gilla
ModernVintage och 9 till
  • Laddar…
Haha, läste nu att du hade 600000:- i lån.
Det är fruktansvärd utgift på ca 500:-/mån.

Alltså det som gör att du måste kämpa och hon glider på en räkmacka:crysmile:

• Gilla
  • Haha
dondeep och 12 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är rimliga frågor TS har. Men som andra redan sagt finns det så mycket individuella variationer att det inte går att ge ett meningsfullt råd med någon precision.

Så jag nöjer mig med två generella synpunkter.
  • Har hon inte usel ekonomi borde det inte vara billigare att hyra av dig än att gå in som delägare.
  • Det är en sambo du skaffar dig, inte en hyresgäst; räkna inte kronor och ören för mycket om du inte måste.

• Gilla
uuu och 13 till
  • Laddar…
Skriv ett samboavtal.

Alla som saknade ett när det behövdes tyckte att det var onödigt när det flyttades ihop.

• Gilla
Etrompa och 10 till
  • Laddar…
Har du frågat din framtida sambo vad hon tycker är rimligt att hon bidrar med? Om hon förstår hur det är att äga sitt boende så kommer hon sannolikt föreslå 50% av driftskostnaderna medan kostnader (ränta plus amortering) för kapital (lån) och framtida värdeökning är något som tillfaller dig till 100%.

• Gilla
Elfströmsgardn och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är ditt hus och din investering.
Räntan bör således du betala.
Tycker det enda hon ska bidra med är hälften av driftskostnaderna.
Men det är bara vad jag tycker:)
Instämmer till fullo!

Man kan inte heller bara räkna pengar hela tiden, det finns annat som är viktigare i livet...

Låt henne betala hälften av driftskostnaderna! Inte mer... Sedan om ni delar på inkomsterna i övrigt är ju en annan sak, men det hade jag gjort med en sambo. Tycker det någonstans ändå är Jag och Du då.... då delar man! Varför ska du ha det bättre än henne, eller vice versa? Ni har ju ändå valt att leva tillsammans?

Sedan...

Älskar du henne, låt henne få njuta av ditt hus och dela det med dig! Den dagen ni gifter er och känner er säkra med varandra. Då får ni välja om ni ska dela på huset eller fortfarande fortsätta som tidigare.... men jag hade valt det förstnämnda, för annars hade jag aldrig gift med med henne!

• Gilla
Mats Carlsson. och 1 till
  • Laddar…
M
MathiasS MathiasS skrev:
Att öht göra jämförelsen mellan vad sambon betalade innan och i det nya upplägget är ju knas. Det är helt enkelt inte relevant. Man måste se till aktuella kostnader och enas om hur man fördelar dessa. Kostnaderna alltså, inte sparande.
jo och därför skrev jag att jag tycker att man direkt borde dela på de kostnader som _ökar_ i och med sambons i flyttning. Men att om båda är lite omtänksamma så sker det automatiskt.
Kostnader som var konstanta för ena eller andra parten sedan tidigare är inget man behöver ha ledningsmöte om dag ett utan kan ta lite senare.

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
F Fredrik7865 skrev:
Har du frågat din framtida sambo vad hon tycker är rimligt att hon bidrar med? Om hon förstår hur det är att äga sitt boende så kommer hon sannolikt föreslå 50% av driftskostnaderna medan kostnader (ränta plus amortering) för kapital (lån) och framtida värdeökning är något som tillfaller dig till 100%.
Har man den inställningen till boendekostnader tycker jag till skillnad från dig att man inte förstått vad det innebär att äga sitt boende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.