2 503 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Bli av med lägenheten?
Sida 1 av 2
Jag och min man har skilt oss. VI har en bostadsrätt ihop. Jag tänker "ge" honom den helt enkelt. Hr varit till HSB och till skatteverket för att fråga vad som gäller så vi inte behöver betala skatt sen. Vi vill heller inte att det ska stå i våran ortstidning om gåvobrev, vi tycker inte om att det ska stå i tidningne.
Men ingen verkar veta vad som gäller. Alla säger olika. Om jag kryssar i "gåva" så får en av oss restskatt och det kommer stå i tidningen. Om jag överlåter den blir det visst samma sak.
Har funderat om jag lossas sälja den till honom. Kan man göra så utan att det finns pengar inblandat?
Men då också finns risk att en av oss åker på ett restskatt.
Hur kan man göra så att det inte kommer i tidningen och så att ingen av oss behöver skatta för lägenheten?
Har hållt på nu i nästan 1 år springa mellan HSB och skatteverket, men alla bara "tror" hur vi kan göra.
Men ingen verkar veta vad som gäller. Alla säger olika. Om jag kryssar i "gåva" så får en av oss restskatt och det kommer stå i tidningen. Om jag överlåter den blir det visst samma sak.
Har funderat om jag lossas sälja den till honom. Kan man göra så utan att det finns pengar inblandat?
Men då också finns risk att en av oss åker på ett restskatt.
Hur kan man göra så att det inte kommer i tidningen och så att ingen av oss behöver skatta för lägenheten?
Har hållt på nu i nästan 1 år springa mellan HSB och skatteverket, men alla bara "tror" hur vi kan göra.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det blir ingen skatt om den överlåts som en del av en bodelning. Men hur det är med lokaltidningen vet jag inte. I princip så får de ingen information om det såvida de inte begär in information från HSB.
Tidningen har lättare att få information när det gäller fastigheter, då får de kontinuerligt ut information om lagfarter.
Tidningen har lättare att få information när det gäller fastigheter, då får de kontinuerligt ut information om lagfarter.
Skriv er tillfälligt i en stad i mellansverige till allt är klart.....
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Men menar du att lokaltidningen har koll på vilka bodelningar som inträffar? Man behöver väl inte ens registrera en bodelning till tingsrätten, om jag kommr ihåg rätt.
Och som sagt egendom som "överförs" i samband med bodelning blir det ingen skatt på. Däremot så kvarstår en latent reavinstskatt. Den dag bostadsrätten säljs så skattar den som fått den genom bodelning som om han hade köpt den själv från början, samma regler som vid gåva.
Och som sagt egendom som "överförs" i samband med bodelning blir det ingen skatt på. Däremot så kvarstår en latent reavinstskatt. Den dag bostadsrätten säljs så skattar den som fått den genom bodelning som om han hade köpt den själv från början, samma regler som vid gåva.
Ett alternativ till gåva är att du säljer din andel av borätten till exmaken för exempelvis en krona.
I nästa deklaration deklarerar du fram ett "underskott av kapital", som motsvarar en krona minus din del av anskaffning, standardhöjning och kostnad för överlåtelsen. Exmakens resultat beskattas i samband med att han själv någon gång i framtiden överlåter bostaden.
I nästa deklaration deklarerar du fram ett "underskott av kapital", som motsvarar en krona minus din del av anskaffning, standardhöjning och kostnad för överlåtelsen. Exmakens resultat beskattas i samband med att han själv någon gång i framtiden överlåter bostaden.
Nej, så kan man inte göra. Det skulle bli "blandat fång" och i praktiken räknas som en gåva:billy_baver skrev:
http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000115081/kapitel..
Ni ser vad det är svårt. Hur jag än gör, så blir det att ngn av oss drabbas av att betala skatt på lght.
Känns som att jag är fast att äga denna lght så långe han bor där. Kan ju givetvis vänta tills/om han säljer den, då är det ju vi båda som är säljare. Men jag skulle vela "bli av med dem" eftersom jag inte bor där och kommer inte bo där, vi är ju skilda.
Vem kan hjälpa mig som säkert vet vad /hur vi ska göra.
Känns som att jag är fast att äga denna lght så långe han bor där. Kan ju givetvis vänta tills/om han säljer den, då är det ju vi båda som är säljare. Men jag skulle vela "bli av med dem" eftersom jag inte bor där och kommer inte bo där, vi är ju skilda.
Vem kan hjälpa mig som säkert vet vad /hur vi ska göra.
Varför bekymrar du dig för att han ska betala skatt? Skatt betalar han på eventuell vinst. Blir det ingen vinst så blir det ingen skatt.
Om du har överlåtit lägenheten till honom helt gratis, och han säljer den med vinst, så är det ett plus för honom, det är du som förlorar. Trots att en viss del av vinsten går bort i skatt.
Om du har överlåtit lägenheten till honom helt gratis, och han säljer den med vinst, så är det ett plus för honom, det är du som förlorar. Trots att en viss del av vinsten går bort i skatt.
Jo, man kan faktiskt göra så här. Har själv sett det genomfört. Men därmed inte sagt att genomförandet skulle tåla prövning.b_hasse skrev:
Skatteverket provar inte alla försäljningar. Inte ens om köpeskillingen är så låg som en krona. Men när man väl gör en sådan prövning ska skatteverket utreda -
A. gåvoavsikt och
B. parternas oberoende.
Säljer man till en släkting är man definitivt inte oberoende. Men i det här fallet talar vi om en exmake, med vilken TS faktiskt inte längre räknas som släkt.
Gåvoavsikten motbevisas kanske enklast genom att köpet förenas med (valfritt) villkor. Gåvor bör vara villkorslösa och oåterkalleliga för att räknas som gåva.
Tack för att ni svara till mig och ger mig olika/nya informationer.andersmc skrev:Varför bekymrar du dig för att han ska betala skatt? Skatt betalar han på eventuell vinst. Blir det ingen vinst så blir det ingen skatt.