Vi köpte en fastighet för drygt 2 år sedan av en änka.
Det dimper titt som tätt ner brev till föregående ägares mans dödsbo.
Banken, försäkring mm

Har otaliga gånger returnerat breven med tillskriven text om fel adress, flyttat osv.
Men det kommer nya.
GDPR gör ju också att allt blir svårare.

Hur kan man bli av med detta ?
Funderat på att sätta en extra brevlåda till detta som kan bli överfull...
 
P P-son83 skrev:
Vi köpte en fastighet för drygt 2 år sedan av en änka.
Det dimper titt som tätt ner brev till föregående ägares mans dödsbo.
Banken, försäkring mm

Har otaliga gånger returnerat breven med tillskriven text om fel adress, flyttat osv.
Men det kommer nya.
GDPR gör ju också att allt blir svårare.

Hur kan man bli av med detta ?
Funderat på att sätta en extra brevlåda till detta som kan bli överfull...
Vad säger dödsbodelägarna när ni pratar med dessa?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P P-son83 skrev:
Vi köpte en fastighet för drygt 2 år sedan av en änka.
Det dimper titt som tätt ner brev till föregående ägares mans dödsbo.
Banken, försäkring mm

Har otaliga gånger returnerat breven med tillskriven text om fel adress, flyttat osv.
Men det kommer nya.
GDPR gör ju också att allt blir svårare.

Hur kan man bli av med detta ?
Funderat på att sätta en extra brevlåda till detta som kan bli överfull...
Ett dödsbos post får inte eftersändas av posten. Utan adressen måste ändras permanent, tror det är Skatteverket. Ta kontakt med änkan och påtala problemet.
 
granis70 granis70 skrev:
Ett dödsbos post får inte eftersändas av posten. Utan adressen måste ändras permanent, tror det är Skatteverket. Ta kontakt med änkan och påtala problemet.
Var är den avlidne mantalsskriven, det är väl dit posten ska skickas ?
Där den huvudsakliga dygnsvilan sker, typ kyrkogården ?😉
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
granis70 granis70 skrev:
Ett dödsbos post får inte eftersändas av posten. Utan adressen måste ändras permanent, tror det är Skatteverket. Ta kontakt med änkan och påtala problemet.
Jag ändrade ett dödsbos adress permanent via Skatteverket att det skulle gå till mig, är själv dödsbodelägare .
Fortfarande kommer post från bl a bank till dödsboets gamla adress. Kommer även från försäkringsbolag o s v.
Från dödsboets gamla adress, i detta fall ett äldreboende, eftersänds breven till mig.
Tycker det är märkligt att det inte går ut att personen är avliden och posten ska gå till min adress.
Vad gäller banken så gjorde även de bouppteckningen, så de måste ju se att personen är avliden.
Fungerar inte som det ska tyvärr.
 
C
Vi fick förra ägarens post under flera år (dock ej dödsbo). Första tiden ringde vi förra ägaren och meddelande att det fanns post att hämta. Efter det retur med påskrift "åter avsändaren - adressaten flyttat", men det gick mycket riktigt inte hem hos vissa. Ringde en frekvent avsändare och beklagade mig över deras obefintliga uppföljning av "studsande" post, vilket faktist mot förmodan tog skruv.

Till slut bestämde jag mig för att efter datum X så kommer jag att slänga all post som är feladresserad. Finns ju en rimlighetens gräns för hur många gånger man skall behöva påpeka fel adress.
Peppar peppar så gick det aldrig så långt.

Kan ju vara läge att kolla också så att inte personen i fråga fortfarande är skriven på adressen.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Dödsbodelägarna måste göra en adressändring för dödsboet så att brev från banken m.m hamnar rätt automatiskt. Vi köpte också huset av ett dödsbo och det enda vi har fått efter första året är ett brev från en lokal förening. Jag mailade dem och meddelade att personen är avliden.

Försäkringar och bankkonton borde ju dessutom ha sagts upp vid det här laget. Änkan borde kanske anlita hjälp för att ordna upp allt.
 
mrsnhp mrsnhp skrev:
Dödsbodelägarna måste göra en adressändring för dödsboet så att brev från banken m.m hamnar rätt automatiskt. Vi köpte också huset av ett dödsbo och det enda vi har fått efter första året är ett brev från en lokal förening. Jag mailade dem och meddelade att personen är avliden.

Försäkringar och bankkonton borde ju dessutom ha sagts upp vid det här laget. Änkan borde kanske anlita hjälp för att ordna upp allt.
Även om du gör adressändring enligt konstens alla regler, så fortsätter banken, försäkringsbolag, komnunen o s v skicka brev till dödsboet.
Det tar en enorm tid innan du stryks ur ”alla rullar”. Tills kontot på banken är avslutat fortsätter det att komma post. Detta tar lång tid. Försälringar uppsagda i mitt fall, men det kommer annat från dem.
Kommunen skickar post om avgiftshöjningar på hemtjänst och äldreboende trots att personen är avliden.
Ringt dem fleera ggr och påpekade detta, men de säger de måste ha kopia av godkänd bpt för att avsluta allt.
Fick t o m påminnelse om hyran för juni, juli o augusti trots att personen avled i maj.
 
Ja, naturligtvis fortsätter hyran att rulla tills uppsägningstiden gått ut. Det hamnar på dödsboet.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, naturligtvis fortsätter hyran att rulla tills uppsägningstiden gått ut. Det hamnar på dödsboet.
Inte när personen bott på äldreboende. Då avslutas rummet den sista den månaden, och då ska besiktning vara gjord. Du har 1 vecka på dig att städa ur det. Kön är enorm, därför behöver de få lös rummen snabbt.
 
Okej, ja är det en veckas ”uppsägningstid” så ska det ju inte bli så.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad säger dödsbodelägarna när ni pratar med dessa?
Som att prata med en vägg.
Blivit lovade en del olika saker, men det är som ett blankt papper..
Vet inget, kan inget, redan utfört osv osv

Det får nog bli en egen postlåda för dödsboet, enklaste för mig tyvärr... 😎
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Enligt Skatteverket är inga andra skrivna på vår adress än de som faktiskt bor där.
Dvs inte dödsboet heller.
Så bevisligen gör både bank och försäkringsbolag fel ?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag får brev från Swedbank till dödsboet som ägde mitt hus fram till 2003, har returnerat, pratat med banken etc. Det fungerar inte, men det är bara 1 brev om året så jag arkiverar det noggrant i brasans sken...😎
 
Ta bort husnumret från brevlådan och sätt ert efternamn på den, kan funka
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.