5 150 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Bli av med dödsbo
Sida 1 av 2
Vi köpte en fastighet för drygt 2 år sedan av en änka.
Det dimper titt som tätt ner brev till föregående ägares mans dödsbo.
Banken, försäkring mm
Har otaliga gånger returnerat breven med tillskriven text om fel adress, flyttat osv.
Men det kommer nya.
GDPR gör ju också att allt blir svårare.
Hur kan man bli av med detta ?
Funderat på att sätta en extra brevlåda till detta som kan bli överfull...
Det dimper titt som tätt ner brev till föregående ägares mans dödsbo.
Banken, försäkring mm
Har otaliga gånger returnerat breven med tillskriven text om fel adress, flyttat osv.
Men det kommer nya.
GDPR gör ju också att allt blir svårare.
Hur kan man bli av med detta ?
Funderat på att sätta en extra brevlåda till detta som kan bli överfull...
Vad säger dödsbodelägarna när ni pratar med dessa?P P-son83 skrev:Vi köpte en fastighet för drygt 2 år sedan av en änka.
Det dimper titt som tätt ner brev till föregående ägares mans dödsbo.
Banken, försäkring mm
Har otaliga gånger returnerat breven med tillskriven text om fel adress, flyttat osv.
Men det kommer nya.
GDPR gör ju också att allt blir svårare.
Hur kan man bli av med detta ?
Funderat på att sätta en extra brevlåda till detta som kan bli överfull...
Ett dödsbos post får inte eftersändas av posten. Utan adressen måste ändras permanent, tror det är Skatteverket. Ta kontakt med änkan och påtala problemet.P P-son83 skrev:Vi köpte en fastighet för drygt 2 år sedan av en änka.
Det dimper titt som tätt ner brev till föregående ägares mans dödsbo.
Banken, försäkring mm
Har otaliga gånger returnerat breven med tillskriven text om fel adress, flyttat osv.
Men det kommer nya.
GDPR gör ju också att allt blir svårare.
Hur kan man bli av med detta ?
Funderat på att sätta en extra brevlåda till detta som kan bli överfull...
Jag ändrade ett dödsbos adress permanent via Skatteverket att det skulle gå till mig, är själv dödsbodelägare .granis70 skrev:
Fortfarande kommer post från bl a bank till dödsboets gamla adress. Kommer även från försäkringsbolag o s v.
Från dödsboets gamla adress, i detta fall ett äldreboende, eftersänds breven till mig.
Tycker det är märkligt att det inte går ut att personen är avliden och posten ska gå till min adress.
Vad gäller banken så gjorde även de bouppteckningen, så de måste ju se att personen är avliden.
Fungerar inte som det ska tyvärr.
Vi fick förra ägarens post under flera år (dock ej dödsbo). Första tiden ringde vi förra ägaren och meddelande att det fanns post att hämta. Efter det retur med påskrift "åter avsändaren - adressaten flyttat", men det gick mycket riktigt inte hem hos vissa. Ringde en frekvent avsändare och beklagade mig över deras obefintliga uppföljning av "studsande" post, vilket faktist mot förmodan tog skruv.
Till slut bestämde jag mig för att efter datum X så kommer jag att slänga all post som är feladresserad. Finns ju en rimlighetens gräns för hur många gånger man skall behöva påpeka fel adress.
Peppar peppar så gick det aldrig så långt.
Kan ju vara läge att kolla också så att inte personen i fråga fortfarande är skriven på adressen.
Till slut bestämde jag mig för att efter datum X så kommer jag att slänga all post som är feladresserad. Finns ju en rimlighetens gräns för hur många gånger man skall behöva påpeka fel adress.
Peppar peppar så gick det aldrig så långt.
Kan ju vara läge att kolla också så att inte personen i fråga fortfarande är skriven på adressen.
Dödsbodelägarna måste göra en adressändring för dödsboet så att brev från banken m.m hamnar rätt automatiskt. Vi köpte också huset av ett dödsbo och det enda vi har fått efter första året är ett brev från en lokal förening. Jag mailade dem och meddelade att personen är avliden.
Försäkringar och bankkonton borde ju dessutom ha sagts upp vid det här laget. Änkan borde kanske anlita hjälp för att ordna upp allt.
Försäkringar och bankkonton borde ju dessutom ha sagts upp vid det här laget. Änkan borde kanske anlita hjälp för att ordna upp allt.
Även om du gör adressändring enligt konstens alla regler, så fortsätter banken, försäkringsbolag, komnunen o s v skicka brev till dödsboet.mrsnhp skrev:
Dödsbodelägarna måste göra en adressändring för dödsboet så att brev från banken m.m hamnar rätt automatiskt. Vi köpte också huset av ett dödsbo och det enda vi har fått efter första året är ett brev från en lokal förening. Jag mailade dem och meddelade att personen är avliden.
Försäkringar och bankkonton borde ju dessutom ha sagts upp vid det här laget. Änkan borde kanske anlita hjälp för att ordna upp allt.
Det tar en enorm tid innan du stryks ur ”alla rullar”. Tills kontot på banken är avslutat fortsätter det att komma post. Detta tar lång tid. Försälringar uppsagda i mitt fall, men det kommer annat från dem.
Kommunen skickar post om avgiftshöjningar på hemtjänst och äldreboende trots att personen är avliden.
Ringt dem fleera ggr och påpekade detta, men de säger de måste ha kopia av godkänd bpt för att avsluta allt.
Fick t o m påminnelse om hyran för juni, juli o augusti trots att personen avled i maj.
Ja, naturligtvis fortsätter hyran att rulla tills uppsägningstiden gått ut. Det hamnar på dödsboet.
Inte när personen bott på äldreboende. Då avslutas rummet den sista den månaden, och då ska besiktning vara gjord. Du har 1 vecka på dig att städa ur det. Kön är enorm, därför behöver de få lös rummen snabbt.D Daniel 109 skrev:
Okej, ja är det en veckas ”uppsägningstid” så ska det ju inte bli så.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 535 inlägg
Jag får brev från Swedbank till dödsboet som ägde mitt hus fram till 2003, har returnerat, pratat med banken etc. Det fungerar inte, men det är bara 1 brev om året så jag arkiverar det noggrant i brasans sken...😎
Ta bort husnumret från brevlådan och sätt ert efternamn på den, kan funka
