Byggahus.se

Blev vi lurad att skriva på ett entrepr-kontrakt?

1. S
    Medlem · 44 inlägg

SaralynnW

Medlem
    Hmmm med viss risk för att verka helt blåst måste jag fråga Er kunniga! I vintras hade vi en säljare här ang ett hus vi då eventuellt ville bygga, dagen efter skulle det husets pris höjas med 20´000 ca. Säljaren sa då att vi kunde skriva en order för säkerhets skull och att det inte gällde om man inte fått bygglov och bygglån beviljat och att det inte var bindande! Och att vi om vi hade sökt bygglov och brutit skulle behöva betala 10´000, men endast då!

Hur som helst så har det väl gått 6 månader och vi vill inte alls bygga det huset, och börjar undra om man kanske skulle annulera det entreprenadkontraktet vi då signerat, ingen har ringt oss det enda vi fick var ett ordererkännande......

Nu börjar jag ändå bli så där nervös, men tänk om det finns ngn klausul som säger att vi inte får bryta eller att vi måste betala stora belopp.... Vilket säljaren dock försäkrat oss om inte skulle hända!

Är det någon som kan ge oss lite klarhet i detta?

/SL - blåst?

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 094 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Blev vi lurad att skriva på ett entrepr-kontra

Det måste vara helt omöjligt att svara på utan att lusläsa villkoren i avtalet. ???

3. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 052 inlägg

Immobil

Medlem

Precis, vad står det i det finstilta? ??? Kolla baksidan också! ;)

4. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Ta kontakt med en jurist kunnig i avtalsrätt. Om ni är med i Villäagarföreningen har ni gratis rdågivning per telfon i en halvtimme. De finns också kommuner som har jurister som har allmän, gratis mottagning i 15 minuter. Många advokatbyråer (titta i tel.katalogen) erbjuder också gratis rådgivning per telefon i 15-20 mintuer. Man hinner prata mycket under den tiden, men se till att vara förberedda.
    Vänta inte för länge, utan ta tag i detta nu.
    Har ni fått byggnadslov? Undrar eftersom det verkar vara ett krav som borde vara inskrivet i avtalet enligt er.
    Berätta hur det går!

5. S
    Medlem · 44 inlägg

SaralynnW

Medlem

Hmmm, det står: dels är kontraktet anslutet till abs95, och sen under övrigt står det, "detta kontrakt upphör att gälla om inte bygglov och lån erhålls", och vi har varken eller! Det var detta han tydligt visade oss och sa, att söker man inte bygglovet eller får lånet så är det ju inte bindande... Men sen läser man om folk som ändå behövt betala typ 175´000 pga "föväntad inkomst" när det brutit...

Men nu tar jag ju ut mycket oro i förskott, för vi har ju inte ens talat med säljaren om att häva detta, och förhoppningsvis så bryter han det rakt av!

/SL

6. S
    Medlem · 44 inlägg

SaralynnW

Medlem

Vill bara tala om att säljaren utan vidare annulerat kontraktet och önskar oss lycka till! Skönt! Ska få hem en kopia på att det inte är gällande längre! Tänk vad trevligt med bra säljare och företag!

/SaraLynn

7. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Synd att jag inte såg den här tråden tidigare för då kunda jag ha skrivit några lugnande ord.
    Vi hade samma erfarenhet med Västkustvillan, skrev på för att slippa en prishöjning.
    När vi väl bestämt oss för att avboka hade det varit flera prishöjningar och det var inga problem alls.
    Det ligger nämligen till så här:
    Kontraktet du skriver blir i praktiken en värdehandling eftersom det berättigar till ett köp till betydligt lägre pris än gällande prislista. I praktiken skulle du kunnat ha sålt det till en annan hugad spekulant.
    Frågan är om inte hussäljarna kör samma kontrakt igen mot fabriken till nästa kund - fast nu till gällande prislista - och gör några spänn?
    Inte vet jag, men det brukar gå bra att avboka iallafall.
    Om inte processen gått för långt och beställning är skickad till husfabrikören. Då kan det bli väldigt dyrt....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.