10 173 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Blev huset för tätt efter fönsterbytet?
Jag har varit med om fläckar av damm/smuts som uppstått i vinkeln mellan tak och vägg pga inläckande luft. Strömmande luft gör att damm fastnar på tak eller vägg, t.ex vid tilluftventiler. I det här fallet kanske de nya täta fönstren/dörrarna gjorde att luft började läcka in på nya ställen, dvs undertrycket är större nu. Jag menar alltså att luft kanske läcker in i skarvarna mellan gipsskivorna och mellan tak och vägg.
Dammet var för övrigt svårt att tvätta bort, det ville gärna smeta ut sig i stället.
Dammet var för övrigt svårt att tvätta bort, det ville gärna smeta ut sig i stället.
Hörde talas om några som fått ett felaktigt värmeljus från IKEA, det sotade ner hela lägenheten (typ ett fint pulver som la sig överallt och vid rengöring smetade det bara ut. Det löste sig fint för dom med IKEA's stöd förövrigt.
Varför smutsen lägger sig på reglar beror nog på att när det är kallt (detta kanske står tidigare i tråden) fungerar reglarna som köldbryggor och är kallare än taket i övrigt så det är där den fuktiga inneluften kondenseras. Och damm fastnar lättare i fukt antar jag.
T.ex. på gamla hus med innepanel/tretex spikade med spik som rostar brukar man ibland se svarta prickar på väggarna som beror på att spikarna som går ut i väggen är kalla och fukt samlas på dom och skapar rost.
Så det behöver inte vara en takläcka/fuktiga takstolar. Men det bör nog kollas.
Öppen spis som sotar ibland och ryker in eller något problem med skorstenen kanske? Hittas inga andra anledningar kanske skorstenen borde provtryckas.
Provtryckning är inte så avancerad och dyr som det låter. Sotaren lägger in en rökgranat i öppna spisen (en bit upp i röret) och pular ner en trasa i pipan och springer runt i kåken och kollar om det läcker någonstans.
Varför smutsen lägger sig på reglar beror nog på att när det är kallt (detta kanske står tidigare i tråden) fungerar reglarna som köldbryggor och är kallare än taket i övrigt så det är där den fuktiga inneluften kondenseras. Och damm fastnar lättare i fukt antar jag.
T.ex. på gamla hus med innepanel/tretex spikade med spik som rostar brukar man ibland se svarta prickar på väggarna som beror på att spikarna som går ut i väggen är kalla och fukt samlas på dom och skapar rost.
Så det behöver inte vara en takläcka/fuktiga takstolar. Men det bör nog kollas.
Öppen spis som sotar ibland och ryker in eller något problem med skorstenen kanske? Hittas inga andra anledningar kanske skorstenen borde provtryckas.
Provtryckning är inte så avancerad och dyr som det låter. Sotaren lägger in en rökgranat i öppna spisen (en bit upp i röret) och pular ner en trasa i pipan och springer runt i kåken och kollar om det läcker någonstans.
Redigerat:
Det finns tidigare trådar som beskriver detta fenomen. T ex en tråd där skruvhuvudena i gipsskivan bakom tapeten blir smutsiga på utsidan av tapeten. Detta förklarades då av att det som blir smutsigt är köldbryggor och därmed kallare än övrig vägg. Fukt kondenserar då där och smuts som virvlar förbi fastnar i fukten. Jag tror att lösningen var att höja innetemperaturen.
Tack allihop, det menar jag verkligen! Kände att jag behövde mer input innan jag ber föräldrarna att kontakta en fuktexpert med egenintresse för försäljning av avfuktare etc. Ni har hjälpt mig/oss att kolla upp det hela lite noggrannare, och jag börjar allt mer tro att det är just det här med fukt och köldbryggor samt fin smuts som ni nämner. Alltså ingen nämnvärd fukt att prata om.
Mina föräldrar har ingen öppen spis och de röker inte. Däremot myseldas det ju en del värmeljus och vanliga ljus i såväl kök som vardagsrum förstås. Alltså inte onormalt mycket kanske, men ändå.
Jag ska försöka hitta den där tråden om spikarna som du nämner Rebeckaf. Vore intressant att läsa den.
En till fundering kring detta är, kan detta alltså bero på att de genom fönsterbytet skapat ett större undertryck? Vad kan då vara bästa lösningen? Att låta det helt vara och hålla koll på smutsen och tvätta då och då, eller borde man helt enkelt höja värmen, alternativt sätta in ytterligare uteluftsventiler så att luften cirkulerar bättre?
Mina föräldrar har ingen öppen spis och de röker inte. Däremot myseldas det ju en del värmeljus och vanliga ljus i såväl kök som vardagsrum förstås. Alltså inte onormalt mycket kanske, men ändå.
Jag ska försöka hitta den där tråden om spikarna som du nämner Rebeckaf. Vore intressant att läsa den.
En till fundering kring detta är, kan detta alltså bero på att de genom fönsterbytet skapat ett större undertryck? Vad kan då vara bästa lösningen? Att låta det helt vara och hålla koll på smutsen och tvätta då och då, eller borde man helt enkelt höja värmen, alternativt sätta in ytterligare uteluftsventiler så att luften cirkulerar bättre?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Kan det inte vara så att det är ett tag sen tak och väggar målades om och nu har tillräckligt mycket av denna fina smuts samlats för att ni ska se det? Jag köpte ett hus från -73 för 1,5 år sedan och jag tänkte verkligen "-Har de fotat i MITT vardagsrum? " när jag såg dina bilder och mitt hus är då inte tätt för fem öre.EndZone skrev:Tack allihop, det menar jag verkligen! Kände att jag behövde mer input innan jag ber föräldrarna att kontakta en fuktexpert med egenintresse för försäljning av avfuktare etc. Ni har hjälpt mig/oss att kolla upp det hela lite noggrannare, och jag börjar allt mer tro att det är just det här med fukt och köldbryggor samt fin smuts som ni nämner. Alltså ingen nämnvärd fukt att prata om.
Mina föräldrar har ingen öppen spis och de röker inte. Däremot myseldas det ju en del värmeljus och vanliga ljus i såväl kök som vardagsrum förstås. Alltså inte onormalt mycket kanske, men ändå.
Jag ska försöka hitta den där tråden om spikarna som du nämner Rebeckaf. Vore intressant att läsa den.
En till fundering kring detta är, kan detta alltså bero på att de genom fönsterbytet skapat ett större undertryck? Vad kan då vara bästa lösningen? Att låta det helt vara och hålla koll på smutsen och tvätta då och då, eller borde man helt enkelt höja värmen, alternativt sätta in ytterligare uteluftsventiler så att luften cirkulerar bättre?
Själv ser jag det som en fördel att jag ser var reglarna är när det blir dags för renovering.
Jo det hör förstås också till saken att det nog var ett tag sedan det målades. Absolut. Jag tycker bara att det uppkommit så plötsligt, varpå jag började fundera på vad de gjort nyligen. Det var då fönsterbytet dök upp i skallen på mig, eftersom jag vet att det kan hända både det ena och det andra om man tätar gamla hus utan att tänka efter vad gäller ventilationsbehovet.
Innan de målar om vore det förstås skönt att veta att de inte bara målar bort ett symptom och att en eventuell skada fortsätter att växa till sig där bakom.
Skojade med farsgubben om just detta med att "nu kan du ju i alla fall se var reglarna är"
Innan de målar om vore det förstås skönt att veta att de inte bara målar bort ett symptom och att en eventuell skada fortsätter att växa till sig där bakom.
Skojade med farsgubben om just detta med att "nu kan du ju i alla fall se var reglarna är"
http://www.byggahus.se/forum/fasad/...en-pa-insidan-yttervagg-vad-kan-det-vara.html
Fast detta gäller äldre hus utan galvade spikar tror jag. Men fenomenet är detsamma fast en spik nästan tvärs genom väggen är nog en väldigt effektiv köldbrygga jämfört med en regel.
På t.ex. vår kallvind kan det nästan se ut som stalaktiternär fuktig inomhusluft kondenseras på spikar som kommer från takpannorna.
Fast detta gäller äldre hus utan galvade spikar tror jag. Men fenomenet är detsamma fast en spik nästan tvärs genom väggen är nog en väldigt effektiv köldbrygga jämfört med en regel.
På t.ex. vår kallvind kan det nästan se ut som stalaktiternär fuktig inomhusluft kondenseras på spikar som kommer från takpannorna.
Var även uppe på vinden igår och kollade exakt på en plats där man på innertaket ser en stor mörk fläck. Lyfte på isoleringen (som var snustorr) och såg takregeln. Denna står på plast. Alltså är det plast mellan innertak och vind, varpå reglerna och isolering ligger. Det borde alltså inte vara fukt från vinden direkt, utan i så fall bara mellan plast och innertak. Det kan knappast vara fukt, väl?
Det är smuts,damm eller kalla det vad du vill 
VI hade inga problem då vi flyttade in i ett hus från 76. Men förra ägarna saknade både LLVP som tilluftsventiler. Och målade aldrigt om huset. Själva målar vi om ALLT alltid var 3:e år.
Både hus stuga som våran övernattningslägenhet. Vi vill ha det fresh.
VI hade inga problem då vi flyttade in i ett hus från 76. Men förra ägarna saknade både LLVP som tilluftsventiler. Och målade aldrigt om huset. Själva målar vi om ALLT alltid var 3:e år.
Både hus stuga som våran övernattningslägenhet. Vi vill ha det fresh.
Det blir nog två lättade föräldrar att informera i eftermiddag i alla fall. Och visst ska det målas om som sagt, men man vill ju först bara försäkra sig om att man inte målar bort tecken på ett begynnande och stort framtida problem.
ALLT, vart tredje år? Gaddäm! Om ni bor kvar länge blir det att mäta om boytan när ni säljer sen då?BigGitt skrev:Det är smuts,damm eller kalla det vad du vill
VI hade inga problem då vi flyttade in i ett hus från 76. Men förra ägarna saknade både LLVP som tilluftsventiler. Och målade aldrigt om huset. Själva målar vi om ALLT alltid var 3:e år.
Både hus stuga som våran övernattningslägenhet. Vi vill ha det fresh.
Lite OT men förra vintern hade eldade vi blockljus från Ikea som stod på fönsterbrädan. Hel fönstret ovanför blev alldeles "dimmigt" och petade man på det så var det en vaxliknande hinna. Det får en ju att tänka vad man andas in när man myser till det med ljus hemma.baljbalj skrev:
Haha. Vi stannar inte längre på ngt ställe än 6-7 år. Bara lägenheten hade vi i 9 år. Hus byter vi. Förra hus målade vi om varje år. Frun tycker om att möblera om och ändra färg.Carl_Elvis skrev:
Inte mitt fel? Hon är BOSS!