Thomas59 skrev:
Tro mig hell_onion, företagsköparna kommer snart också att börja ifrågasätta påslagen.

Är ingen mockare utan elistallatör men...
Mina kunder vill ha låg timpenning, och dom vet mycket väl att det är på bekostnad av att jag tjänar pengar på material.
En fastighetsförvaltare är mycket medveten om att det kan springa iväg många timmar på felsökningar men har oftast en tydlig bild av framtida materialåtgång. Kunder med årsavtal har alltid alla materialprislistor med in och utpris. Öppna kort, annars funkar det inte.

Skulle jag jobba åt privatkunder skulle jag garanterat höja timpenningen och minska materialvinsten.

Dock misstänker jag att ni vill ha låg timpenning, rinkabys priser och bara bli fakturerade för effektiv tid. :rolleyes:
 
Och rabatt på det utan moms.

Protte
 
+en platta öl och klippt gräsmatta
 
Mikael_L
Snase skrev:
Dock misstänker jag att ni vill ha låg timpenning, rinkabys priser och bara bli fakturerade för effektiv tid. :rolleyes:
Ja, allt annat skulle få mig att känna mig lurad.
Jag kan verkligen inte se några skäl till att betala mer än rinkaby-priser samt betala för effektiv tid.


Är det god affärsstrategi att lura sina kunder?
 
Mikael_L skrev:
Jag kan verkligen inte se några skäl till att betala mer än låg timpenning, rinkaby-priser samt betala för effektiv tid.
Någonting föll bort i citeringen, jag lade till det igen.
 
Mikael_L
Snase citerade Mikael_L så här, genom förändringar i citattexten:
Jag kan verkligen inte se några skäl till att betala mer än låg timpenning, rinkaby-priser samt betala för effektiv tid.
Snase skrev:
Någonting föll bort i citeringen, jag lade till det igen.
Nädu, jag citerade ingenting.
Däremot citerade du fel, du låtsas citera mig, men har lagt till saker jag aldrig skrivit. :O

Jag skrev endast om "rinkabypriser" samt "betalning för endast effektiv tid" för det tycker jag är fullkomligt självklart.
Var timdebiteringen ska ligga är inte alls lika självklart. Jag betalar t.ex. hellre högre timpenning för en snabb och duktig hantverkare än får lägsta timpenningen tillsammans med ett långsamt och klantigt praktarsle.

edit:
No offense ...
Men var försiktig när du citerar andra, bara.
 
Redigerat:
Snase skrev:
Dock misstänker jag att ni vill ha låg timpenning, rinkabys priser och bara bli fakturerade för effektiv tid. :rolleyes:
Mikael_L skrev:
Ja, allt annat skulle få mig att känna mig lurad.
Ja du har rätt, såhär skulle det ju vara.
 
Jag tror inte någon rörmokare gör ett påslag på priset på rördelar, konsumenten betalar det priset rörmokaren får hos sin grossist. Sen har ofta rörmokaren en viss rabattsats hos sin grossist som konsumenterna inte får ta del av, utan den är till för grossisterna att locka rörmokare med. och det med all rätt.
 
kaino666 skrev:
Jag tror inte någon rörmokare gör ett påslag på priset på rördelar, konsumenten betalar det priset rörmokaren får hos sin grossist. Sen har ofta rörmokaren en viss rabattsats hos sin grossist som konsumenterna inte får ta del av, utan den är till för grossisterna att locka rörmokare med. och det med all rätt.
aaaallloooo!!!

Vilken planet kommer du just ifrån??

Nu när du landant kan du börja med att läsa alla superfrusterarde trådar som finns i ämnet skrivet av oss jordlingar ;)
 
kaino666 skrev:
Jag tror inte någon rörmokare gör ett påslag på priset på rördelar, konsumenten betalar det priset rörmokaren får hos sin grossist. Sen har ofta rörmokaren en viss rabattsats hos sin grossist som konsumenterna inte får ta del av, utan den är till för grossisterna att locka rörmokare med. och det med all rätt.
Intressant sätt att se på saken:D Frågan som diskuterats är väl hur stor den "rabattsatsen" är hos grossisten och om kunden är medveten om den innan avtalat jobb?

De flesta verkar vara beredda att betala en rätt så bra timpenning för ett skickligt utfört jobb men många har svårt för att betala för ett "fett" materialpåslag som kommer helt oväntat.

Rätt kul att följa diskussionerna kring påslagen när vi vanliga kunder oftast vill ha en rimlig uppskattning av totalkostnaden, dvs timmar och materialkostnad. Är det så att man av en eller annan anledning behöver ta många gånger mer betalt för materialet jämfört med "vanliga" handeln så ska man också vara öppen med det till kunden direkt så slipper man diskussioner.

Jag har inget problem med att hantverkare tar betalt men som jag ser det betalar jag för hantverkarens kunnande och deras jobb och materialkostnaden borde egentligen inte ha någon som helst betydelse:S
 
Mikael_L
kaino666 skrev:
Jag tror inte någon rörmokare gör ett påslag på priset på rördelar, konsumenten betalar det priset rörmokaren får hos sin grossist. Sen har ofta rörmokaren en viss rabattsats hos sin grossist som konsumenterna inte får ta del av, utan den är till för grossisterna att locka rörmokare med. och det med all rätt.
Ooooaaahhh hahahahaaaa ....

Jag skriver inget mer ... :D
 
W
kaino666 skrev:
Jag tror inte någon rörmokare gör ett påslag på priset på rördelar, konsumenten betalar det priset rörmokaren får hos sin grossist. Sen har ofta rörmokaren en viss rabattsats hos sin grossist som konsumenterna inte får ta del av, utan den är till för grossisterna att locka rörmokare med. och det med all rätt.

Finns en uppsjö av trådar om just rörmokare och elektriker å materialpriser :)
 
Läste hela tråden med nöje och jag reagerar på varför just VVS och elprylar kommer upp till debatt? Är det bara såna saker som har marginaler? Står alla dessa som hakar upp sig på detta hos Dressmann/Lindex eller Icamaxi och begär att få inköpspris på varorna?
Vinst marginaler finns det ju på ALLT..............att sen vissa skörtar upp sina kunder beror ju på att kunderna inte ifrågasätter det dom köper likaväl som att en del går med skygglappar när de köper hus och verkligen inte såg sjoken av mögel i källaren utan bara hävdar att "besiktningsmannen såg det inte"
 
Själv känner jag mig lurad av min rörmokare.Men jag visste innan jag anlitade honom hur allting funkar.Bara att bita i det sura äpplet.
Det hela handlar ju om att om man kan hitta EXAKT samma vara på ett annat ställe för bråkdelen av priset rörmokaren ger dig så känner du dig blåst.

Exempel : 500 m LK 16 mm golvvärmeslang på Rinkabyrör 8160kr ink moms
Samma 500 m på Ahlsell,listpris 14500kr ex moms :O
Tänk dig då hela summan av allt materialet så då drar pengarna iväg.
Du får självklart rabatt av rörisen på 30% :P på ahlsells lista.....

Men då säger någon...handla allt på Rinkabyrör då....mm,kommer man hitta någon röris i detta land som skulle vilja montera dessa grejer(förutom någon nära kompis eller släkting)...?? troligtvis icke..

Slutsats ang marginaler..Självklart tjänar Rinkabyrör pengar på sina grejer...så var tar då pengarna i Ahlsells lista vägen...delas antagligen hyggligt mellan rörisen och grossisten.

Om man kan hitta EXAKT samma byxor eller oxfile som Dressmann/Lindex eller Icamaxi säljer till halva priset någon annanstans så tror jag inte så många skulle tveka var man handlar....
 
W
Calle&Lisa skrev:
Själv känner jag mig lurad av min rörmokare.Men jag visste innan jag anlitade honom hur allting funkar.Bara att bita i det sura äpplet.
Det hela handlar ju om att om man kan hitta EXAKT samma vara på ett annat ställe för bråkdelen av priset rörmokaren ger dig så känner du dig blåst.

Exempel : 500 m LK 16 mm golvvärmeslang på Rinkabyrör 8160kr ink moms
Samma 500 m på Ahlsell,listpris 14500kr ex moms :O
Tänk dig då hela summan av allt materialet så då drar pengarna iväg.
Du får självklart rabatt av rörisen på 30% :P på ahlsells lista.....

Men då säger någon...handla allt på Rinkabyrör då....mm,kommer man hitta någon röris i detta land som skulle vilja montera dessa grejer(förutom någon nära kompis eller släkting)...?? troligtvis icke..

Slutsats ang marginaler..Självklart tjänar Rinkabyrör pengar på sina grejer...så var tar då pengarna i Ahlsells lista vägen...delas antagligen hyggligt mellan rörisen och grossisten.

Om man kan hitta EXAKT samma byxor eller oxfile som Dressmann/Lindex eller Icamaxi säljer till halva priset någon annanstans så tror jag inte så många skulle tveka var man handlar....
WORD! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.