Det är hopplöst att reda ut sådant som detta i efterhand. Tyvärr får du nog se detta som en dyrköpt läxa om att avtala i förväg.

Hmmmm! har de speciella delar.... bara för den firman!
"konsumentverket" finns även den instansen......kolla med dem
"byggare"

Skier12345 skrev:
Det är hopplöst att reda ut sådant som detta i efterhand. Tyvärr får du nog se detta som en dyrköpt läxa om att avtala i förväg.
Det kommer lämna spår efter sig:mad:. Ska varna för denna firma lite här och där....

Länsstyrelsen hade ett konto man kunde betala in "fakturabeloppet" hela. Sedan kunde man bestrida fakturan i evighet om man hade lust....
Ett tips!
Kanske går fortfarande, fördelen med det kontot var att ingen Inkasso eller Kronofogde hade något/ville ta sig an ärendet från "firman" så länge de fått in beloppet så klarade sig kunden från tråkigheter.... Vet inte om det går idag.....
"byggare"

Blir de otrevliga så skulle inte jag(personligen) ge med mig men se till att ha det torrt på fötterna först....Misstror dig inte men har bara hört din åsikt och vet inte beloppet....Kolla med en annan firma om det är skäligt!
Dåliga rykten sprids fort men "felaktiga"dåliga rykten kan vara svåra att få bort.... Kolla först uppgifterna en gång till tack!
"byggare"

Fakturan är på ca 15.000kr och material ca 9.500kr, anser att de kunde halvera materialdelen så jag känner mig blåst på 4.750 kr.

Fick tag på konsumentvägledare som hänvisade till lagtexten: I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Jag hänvisades till branchorganisationen för att kolla med dem vad som är praxis att lägga på inköpspriset. Känns som man är körd den vägen.

Alltid spännande med alla texter....... Fri tolkning med andra ord...Förstår att du känner dig "överkörd" på förhand.

Lars_M skrev:
Jag har nu pratat med VVS-firman men de viker inte en tum. De hävdar att deras delar är bättre än de på byggvaurhuset (som inte alltid är godkända av boverket) och att de måste stå för all garanti för installationen.
Sikket skitsnasnack att byggvaruhusens grejer inte är godkända. Till och med Biltemas VVS prylar är godkända av SITAC. Rinkaby rör, Dinvvsbutik, Mani armatur, mfl har endast kvalitetsvaror från svenska leverantörer och detta till en tredjedel av bluffpriserna de debiterat dig. Mvh

Min juristkompis svarar ungefär som konsumentvägledaren, att man skall betala vad som är skäligt och praxis. Man får räkna med högre priser från hantverkare. Om man vill kan man pröva ärendet hos ARN eller stämma i domstol om man tror att man blivit debiterad mer än vad andra VVS-firmor skulle tagit.

Lars_M skrev:
Fakturan är på ca 15.000kr och material ca 9.500kr, anser att de kunde halvera materialdelen så jag känner mig blåst på 4.750 kr.
Kan du inte be dom lägga över 4750 på arbetskostnaden så känns det bättre? :)

Annars är anledningen att man håller relativt låg timtaxa och tar igen det på materialet att kunderna retar sig på höga timtaxor...

Matss skrev:
Kan du inte be dom lägga över 4750 på arbetskostnaden så känns det bättre? :)

Annars är anledningen att man håller relativt låg timtaxa och tar igen det på materialet att kunderna retar sig på höga timtaxor...

Du menar att du tycker detta är helt okay..
Ska köpa allt material själv i framtiden om jag så ska starta egen firma för att få bra priser.

Låg timtaxa??
Finns väl ingen hantverkare som har Låg timtaxa.

Om det är ok eller inte kan jag inte avgöra och ingen annan heller utan att veta vad som gjorts. Det enda sättet är att begära offerter från flera firmor och jämföra dessa, det kräver dock en del kunskap...

Jag vet inte riktigt vad ni gnäller om.?
Han har beställt ett jobb som han inte kollat vad det kommer att kosta,
alla är sina egna återförsäljare och sätter sina egna priser.
Oker priser eller ej, så länge någon godkänner eller inte ens kollar vad det kommer att kosta får man ju skylla sig själv.
Jag ringer ju inte elgiganten och säger
- Jag vill ha en 42" plasma tv installerad
och sen när fakturan kommer så gnäller jag att det e dyrt.
Då frågar jag väll först vad tn kommer att kosta och om dom kanske ev har några allternativ.
eller...?
Sen eftersom inte en rörmokare får lägga på något på materialet tycker inte jag elgiganten, onoff, bil verkstaden, statoil eller dressman får lägga på något utan sälja det för det dom köper in det för.
eller...?
Hur kommer det sig att ni jämt tycker att hantverkare ska jobba ideelt???

Bara en fundering.

gundeboy skrev:
Sen eftersom inte en rörmokare får lägga på något på materialet tycker inte jag elgiganten, onoff, bil verkstaden, statoil eller dressman får lägga på något utan sälja det för det dom köper in det för.
eller...?
Hur kommer det sig att ni jämt tycker att hantverkare ska jobba ideelt???
Det handlar inte om att inte ha marginal för sina varor. Det handlar om absurda marginaler på 100% -200% - 300 % dyrare än vad man som privatperson kan handla för.
Skulle inte vara så uppskattat om snickare börjar debitera 200 kr per gipsskiva eller 40 kr metern för trallvirke.
Jag tycker det är magstarkt att debitera för servicebil, hämtning av material, och dessutom aphöga påslag på materialet.

Därav gör jag all VVS själv, bytt servis, installerat ny panna, gjort stambyte. Synd att så många lär sig den dyra vägen.

Ett rimligt påslag kan man ju naturligtvis acceptera för servicen att slippa åka och handla, att få rätt grejer direkt, inget onödigt material för att man inte kan räkna rätt själv etc. Men denna service ska ju inte kosta flera hundra procent. Ännu värre blir det när vissa hantverkare dessutom har mage att ta betalt för tiden de åker och handlar, trots dessa påslag på priset. Jag menar, var det inte det jag betalade för i och med det högre priset?

Och gundeboy, det är ingen som påstår att hantverkare inte ska kunna göra lika mycket påslag som exempelvis elgiganten. De får gärna ta lite mer än så, då elgiganten och liknande affärer många gånger bara har några procents marginal på sina varor. I detaljhandeln är det bra om man kan göra 10-15% på en såld produkt, och de måste också stå för garanti, betala personal och dessutom ha dyra lokaler, lagerkostnader, elkostnader etc. Så kom inte dragandes med att jämföra hantverkares påslag med detaljhandelns, det håller helt enkelt inte. Den enda anledningen att denna tradition av ockerpriser har kunnat växa fram är för att gemene man förr inte visste vad grejerna faktiskt kostade, vilket gav hantverkarna möjlighet att göra hur stora extrainkomster de ville på materiel. Idag är dock situationen annorlunda då vem som helst ganska snabbt kan ta reda på hur mycket pengar han eller hon blir blåst på och förhoppningsvis får det i förlängningen genomslag på denna lätt illaluktande praxis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.