18 087 läst ·
58 svar
18k läst
58 svar
Blåst av hantverkaren - igen
Och tänk allt material som köps in....lite momspengar till staten blir det nog med.
Byggbranschen sysselsätter ju väldigt många människor, så det är väl därför de inför dessa åtgärder.
Kommer ihåg att min far berättade att han fick förmånligare lån om han byggde sitt hus på vintern, pga att fler byggare gick utan arbete då. Sen har ju det inte alltid varit moms på byggvaror heller.
Byggbranschen sysselsätter ju väldigt många människor, så det är väl därför de inför dessa åtgärder.
Kommer ihåg att min far berättade att han fick förmånligare lån om han byggde sitt hus på vintern, pga att fler byggare gick utan arbete då. Sen har ju det inte alltid varit moms på byggvaror heller.
Ett av problemen är att alla som bor i Sverige verkar behöva flytta till storstadsområdena, särskilt Stockholm. Man flyttar dit arbetsplatserna finns och med den låga ränta blir det ännu fler som skall bygga om eller bygga till. Det är ju brist på hantverkare även med det stora tillskottet från andra länder. Se som exempel det stora bygget med Fortum energiverk i Värtahamnen där majoriteten av de som jobbar med byggnaden kommer från andra länder än Sverige.
Sedan är det mycket svårt att hävda sin rätt juridiskt gentemot en leverantör som inte gör jobbet som beställt. Jag blev själv stämd av Hantverkspoolen från Upplands Väsby. Jag bad om att få en rutten balk utbytt. När jobbet påbörjades sa entreprenörens personal ingenting om att en nyligen byggd trappa skulle var i vägen för jobbet. När vi kom hem hade de bara rivit trappan utan att ens ge oss som beställare en möjlighet att själv göra det. Vi beställde sedan att de skulle återställa trappan men då tog de och stal plattor på vår tomt som skulle användas till att klä in en mindre bassäng. Vi vägrade då att betala fakturan då de inte hade återställt trappan till ursprungligt skick. Hantverkspoolen hävdade då i efterhand att den av oss byggda trappan inte uppfyllda dagens regelverk men kunde inte precisera vilka regler den inte uppfyllde. Hantverkspoolen sände först ärendet till inkassobolag som avslutade ärendet direkt då de fick höra av mig att det var en tvist. Sedan blev jag stämd av Hantverkspoolen inför Attunda tingsrätt. Min advokat lyckades tyvärr inte så väl i arbetet och inför en risk att rättegången skulle sluta med stora kostnader över hundra tusen kronor fick jag ge vika och betala större delen av fakturan. Om jag skall skaffa nya plattor som inte säljs längre så måste jag lägga ner 30 - 40 tusen kronor som jag inte har idag då jag måste betala en hög advokatkostnad.
Så slutsatsen är att du skall undvika Hantverkspoolen om du inte gillar att riskera att komma i juridiska tvister med en entreprenör som gillar att stämma sina kunder om de inte får betalat även när de har fuskat och inte levererat det som var beställt!
Sedan är det mycket svårt att hävda sin rätt juridiskt gentemot en leverantör som inte gör jobbet som beställt. Jag blev själv stämd av Hantverkspoolen från Upplands Väsby. Jag bad om att få en rutten balk utbytt. När jobbet påbörjades sa entreprenörens personal ingenting om att en nyligen byggd trappa skulle var i vägen för jobbet. När vi kom hem hade de bara rivit trappan utan att ens ge oss som beställare en möjlighet att själv göra det. Vi beställde sedan att de skulle återställa trappan men då tog de och stal plattor på vår tomt som skulle användas till att klä in en mindre bassäng. Vi vägrade då att betala fakturan då de inte hade återställt trappan till ursprungligt skick. Hantverkspoolen hävdade då i efterhand att den av oss byggda trappan inte uppfyllda dagens regelverk men kunde inte precisera vilka regler den inte uppfyllde. Hantverkspoolen sände först ärendet till inkassobolag som avslutade ärendet direkt då de fick höra av mig att det var en tvist. Sedan blev jag stämd av Hantverkspoolen inför Attunda tingsrätt. Min advokat lyckades tyvärr inte så väl i arbetet och inför en risk att rättegången skulle sluta med stora kostnader över hundra tusen kronor fick jag ge vika och betala större delen av fakturan. Om jag skall skaffa nya plattor som inte säljs längre så måste jag lägga ner 30 - 40 tusen kronor som jag inte har idag då jag måste betala en hög advokatkostnad.
Så slutsatsen är att du skall undvika Hantverkspoolen om du inte gillar att riskera att komma i juridiska tvister med en entreprenör som gillar att stämma sina kunder om de inte får betalat även när de har fuskat och inte levererat det som var beställt!
Kallades välla för vinterbidrag, lever kvar här i piteå att byggfirmor drar igång större byggen på vintern.verktygsgurun skrev:Och tänk allt material som köps in....lite momspengar till staten blir det nog med.
Som en form av kvarleva från svunna tider
Det var väl så att det var lägre moms på byggmaterial som köptes direkt av hantverkaren.
Jag har nåt minne av att några bekanta köpte en taklampa i en kombinerad lampaffär/elfirma. Den blev då billigare om de lät en elektriker "montera" lampan. (Väldigt olikt dagens situation, alltså.)
Jag har nåt minne av att några bekanta köpte en taklampa i en kombinerad lampaffär/elfirma. Den blev då billigare om de lät en elektriker "montera" lampan. (Väldigt olikt dagens situation, alltså.)
För att inte nämna moderbranschen av allt lurendrejeri - hälsa och alternativmedicin. Detta måste utan vidare vara den mest groteska och nattsvarta bransch som existerar. Man kan sälja vad skit som helst, ta rejält betalt, och påstå att det hjälper mot allsköns besvär, utan att ha NÅGOT stöd för detta alls. I de flesta fall är det dessutom mer eller mindre självklart att det inte funkar, och ofta även visat att det inte gör det.andersmc skrev:
Exemplen är oändliga - nyponpulver för leder, blåbärspulver för ögon, eller det extremt marknadsförda Vitae Pro för jaaa allt (energi, leder osv). I samma säck hamnar homeopatiska medel (vatten) och mängder med annat. Sedan mängder av så kallade tjänster/behandlingar - auraterapi, kiropraktik, ear candling, kraniosakral terapi, akupressur osv osv.
Kvacksalveri. Det är inte heller ett försvar att den som luras tror på det själv. Det kallas dumhet.
*hukar och tar skydd*
Kul att det finns någon att hålla fast vid när stormen börjar. Har du med rep? Näe skämt åsido, det är ju lite OT, men oavsett forum så är detta oftast minst sagt känsligt för många. Vi knaprar i oss alternativt icke fungerande skit för ett par miljarder om året i Sverige. Vi lägger mer pengar på detta än på fungerande mediciner (!).Mikael_L skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har genomskådat detta för länge sedan,
och håller mig till den enda fungerande allroundmedicinen: Whisky
och håller mig till den enda fungerande allroundmedicinen: Whisky
Tänkte uppdatera er om läget och samtidigt hylla den nu anlitade hantverkaren.
Jag skrev som sagt ett argt mail, fick en ursäkt tillbaka och med det känns det utagerat från min sida. Men luftpumpen var ju fortfarande sönder så jag vände mig till BVS bygg med säte i Älmhult. Fick hjälp direkt av deras kunniga och intresserade röris Dan. Stor eloge!
Jag skrev som sagt ett argt mail, fick en ursäkt tillbaka och med det känns det utagerat från min sida. Men luftpumpen var ju fortfarande sönder så jag vände mig till BVS bygg med säte i Älmhult. Fick hjälp direkt av deras kunniga och intresserade röris Dan. Stor eloge!
Klicka här för att svara