Har ni inga vänner som tar in hantverkare? Provar ni nya hantverkare varje gång?
Jag går 100% på referenser av goda vänner jag kan lita till fullo på och använder i princip alltid samma killar jag byggt upp någon form av ömsesidigt förtroende för. Blir sällan fel och skulle det bli det så ordnar det alltid upp sig. Jäkligt smidigt med folk som vet hur kåken ser ut och fungerar, man kan ta det mesta på telefon och några frekvent återkommande killar har egen nyckel så man slipper ta ledigt och "jobba" hemifrån.
Det blir dock inte billigast men vad gör det, det ska ju bli bra.

• Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
osociala jävel skrev:
Har ni inga vänner som tar in hantverkare? Provar ni nya hantverkare varje gång?
Jag går 100% på referenser av goda vänner jag kan lita till fullo på och använder i princip alltid samma killar jag byggt upp någon form av ömsesidigt förtroende för. Blir sällan fel och skulle det bli det så ordnar det alltid upp sig. Jäkligt smidigt med folk som vet hur kåken ser ut och fungerar, man kan ta det mesta på telefon och några frekvent återkommande killar har egen nyckel så man slipper ta ledigt och "jobba" hemifrån.
Det blir dock inte billigast men vad gör det, det ska ju bli bra.
Gillar din inställning men ställer mig frågande varför du "ständigt" behöver anlita hantverkare t.om så frekvent att dom har egen nyckel. :confused:
Bor du i en rivningskåk eller gör hantverkarna så dåliga jobb att dom ständigt måste komma tillbaks för "att bättra på" :wow:

O
Jag vill tro att de allra flesta hantverkare är seriösa och gör bra jobb.
Tyvärr så som med allting annat man skriver aldrig när man är nöjd.
Det är lättare att klaga än att ge beröm.
Jag är likadan...

roland53 skrev:
Utan att klanka ner på TS så visar väl hans erfarenheter på, hur viktigt det är att ta referenser på den hantverkare man tänkt anlita.
Och då tänker jag i första hand på hur snacket går på bygden. Det är oftast där sanningen kommer fram....

Det framgår inte hur TS gjort sin "research" :confused:
Är det inte ganska deprimerande att man ska behöva räkna med att en viss del av hantverkarna är skojare och dilettanter? Att det ytterst åvilar kunden att ta ansvar för att sålla ut getterna från fåren?

Tänk om det var likadant i hela vårt liv som konsument?

"Jag tänkte köpa potatis och falukorv till middag, och jag tänkte handla på ICA i Flädinge. Vad tror ni om det?"
"Nej, de har jag testat och falukorven som skulle jag få för deras inköpspris gick på 600:-/kilot. Ibland tar det flera dar innan det kommer nån till kassan."

"Jag har alltid köpt mellanmjölk, men jag tänkte testa standardmjölk en gång. Vad tror ni om Arlas standardmjölk?"
"Den kan vara bra, men se till att låta en oberoende konsult mäta mängden mjölk och fetthalten. Det kan variera väldigt."

"Jag hade tänkt att se den där filmen "The Imitation Game. Vad tror ni om att se den på Rigoletto?"
"Se bara till att skriva ett tydligt kontrakt innan, där det tydligt framgår vilken film det gäller, när den börjar och när den slutar. Anlita helst en jurist, men inte vilken familjejurist som helst. Det ska nån med biografkontrakt som specialitet."

• Gilla
Snailman och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
På sätt och vis tycker jag att man ska vara försiktig att anlita vänner man har som är hantverkare.

Det är givetvis väldigt personligt i hur personen i fråga är, men det finns en uppenbar risk att det tänks lite som att kompisen får nog vänta lite då jag har så många "riktiga kunder" som först måste få sitt gjort.

Jag har vänner som är hantverkare, jag skulle nog faktiskt inte anlita någon av dom som en ren köpestjänst i alla fall.
Att jag drog elen en lördag tillsammans med min elektrikerkompis och vi avslutade med att brassa middag och dricka öl är inte riktigt samma sak.
Jag skulle fortfarande inte leja honom med en lista på vad som ska göras och berätta var jag lagt nyckeln.
Risken är mycket stor att det jobbet skulle slira, tror jag.

andersmc skrev:
Är det inte ganska deprimerande att man ska behöva räkna med att en viss del av hantverkarna är skojare och dilettanter? Att det ytterst åvilar kunden att ta ansvar för att sålla ut getterna från fåren?

"Jag tänkte köpa potatis och falukorv till middag, och jag tänkte handla på ICA i Flädinge. Vad tror ni om det?"
"Nej, de har jag testat och falukorven som skulle jag få för deras inköpspris gick på 600:-/kilot. Ibland tar det flera dar innan det kommer nån till kassan."

"Jag har alltid köpt mellanmjölk, men jag tänkte testa standardmjölk en gång. Vad tror ni om Arlas standardmjölk?"
"Den kan vara bra, men se till att låta en oberoende konsult mäta mängden mjölk och fetthalten. Det kan variera väldigt."

"Jag hade tänkt att se den där filmen "The Imitation Game. Vad tror ni om att se den på Rigoletto?"
"Se bara till att skriva ett tydligt kontrakt innan, där det tydligt framgår vilken film det gäller, när den börjar och när den slutar. Anlita helst en jurist, men inte vilken familjejurist som helst. Det ska nån med biografkontrakt som specialitet."
Det är ju en viss skillnad på dagliga inköp hos en näringsidkare och ett sällan-köp.
Hos mathandlaren slutar du snabbt att handla om du inte blir bemött som du önskar, prismässigt- eller servicemässigt. Du riskerar i regel inte så stora summor åt gången.

Om du blir missnöjd av en eller annan anledning vid ett sällanköp (hantverkare, vitvaror ,husköp eller vad du vill) så har du i regel inte en åtkommande relation och summorna som är involverade är i regel stora.
Därav kan det vara frestande för oseriösa att göra "sig en hacka". Av detta följer att man som konsument också har en viss skyldighet mot sig själv att kolla upp vem det är man skall anförtro sina pengar..... eller?:x

Vissa gånger är det ju dessutom så att man faktiskt inte känner någon som har gjort ett just sånt jobb, som grävt om ett avlopp. Kommunen får inte uttala sig, vi bor i en region där tydligen ingen någonsin vittnar om någon på internet (konstigt egentligen, så få bor ju inte här) och ingen på jobbet förutom någon random tjomme har gjort något liknande. Och att ta in referenser kan ju vara farligt med, många är "om det är billigt är det bra" vilket inte går hand i hand med vår mån om kvaliteten.
Bara för att nyansera diskussionen lite :)

Jag får väl berätta om de två hantverkare jag har haft att gör med under vårt husbygge.

1. Grävmaskinisten. Kom och kollade innan på vad som skulle göras. Skulle ta tre dagar och kosta 15tkr. Han kom på utsatt tid och drog igång. Han frågade var jag hade tänkt mig att deponera massorna (lera). Jag hade inte tänkt bry mig förrän huset var färdigt . Visade sig att ha hade egen tipp där vi kunde slänga det om jag ville. Jag vet inte hur många lass med lastbil och traktor jag och svärfar körde men det var mycket då vi grävde ur ner till gamla källarnivån under hela grunden. Vidare fick jag köpa all återfyllnadsmaterial via honom till ett bra mycket bättre pris än vad jag själv får betala i närmaste grusgrop. Han var klar efter tre dagar enl ök. Han ringde dock efter några dagar och undrade om jag kunde tänka mig att betala 1,5timme arbtid för att plana ut massorna som vi hade tippat. Tyckte det var helt ok:thumbup:

2. Plåtslagaren. Här tog jag in priser från två stycken då jag tyckte att den förste var lite dyr. Fick in priser på sms tyckte det var lite sådär men anlitade honom iaf då jag fick ett bättre intryck än från den första. Kom på utsatt tid på första insatsen, gjorde kanonjobb och dessutom fick jag det billigare då han tyckte vi hade förberett så bra. Den andra arbetsinsatsen kom han inte på utsatt dag. Ringde och bad om ursäkt, gjorde jobbet på helgen och drog självmant av en tusenlapp i förseningsavgift.:)

Kort sagt, det finns bra hantverkare därute!:rolleyes:

• Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Mattiaz skrev:
Kort sagt, det finns bra hantverkare därute!:rolleyes:
Ja, dom allra flesta, vill jag påstå. ;)

Tyvärr är det nog rötäggen vi får läsa om här på BH. Kanske ett fåtal men dom lyckas ställe till med mycket förödelse. :mad:

Har haft hantverkare som skött sig både bra och dåligt (antar att det då kan anses som normalt..). Men det är irriterande när några få sabbar förtroendet för hela "kåren".. (dvs många drar alla över en kam om de har en dålig erfarenhet).

De dåliga kommer inte åter in i hushållet, de bra anlitas gärna igen.. och rekommenderas varmt till andra som undrar vem som gjort jobben hos oss :) Alla jobb man lejer ut är ju inte "stora", men är man en återkommande kund är man en god kund.. och det kan vara mer värt i slutänden.. (det tänker de dock inte alltid på för stunden).

Vänner skulle jag inte våga anlita "officiellt".. däremot kan jag deala med dem och de får hjälpa mig på sidan av.. för skulle jag anlita dem "officiellt" och de misskötte sig, så skulle vänskapen tyvärr få sig en rejäl törn (troligen vara helt körd) för kraven är nästan högre på bekanta man anlitar än andra (fast det borde vara lika).. fördelen dock med "vännerna" är att man vet var de bor, var deras bekanta bor.. deras telefonummer (hela släkten).. och man kan jaga dem med en blåslampa för att få dem på plats och göra det de ska!

Nåja, det är väl bara att inse att alla inte är lika måna om sitt rykte eller sina kunder.. man kan ju hoppas att de får sig en näsknäpp innan de hinner blåsa för många..

Men kom ihåg, det finns BRA TREVLIGA OCH PÅLITLIGA hantverkare också, det gäller bara att hitta på de små guldkornen..

Lycka till i fortsättningen (säger den som nu håller tummarna för att den spårlöst försvunna plåtnicklas inte tänker blåsa mig.. men han har några veckor på sig än att visa ett livstecken)..

Med vänlig hälsning, Sandra

andersmc skrev:

Det är ju faktiskt lite så överallt. Testa att gå in på en reservdelsbutik för bildelar och fråga om hjälp. Du har tur om personen bakom disken kan något om en motor överhuvudtaget. Mesta verkar vara kafferast-teorier..

Sen här i Haninge så köpte ju folk köttfärs på ica-maxi som var ompackad och hur gammal som helst.

Reglarna är skeva på ByggMax..

Listan kan ju göras hur lång som helst, Hehe.

I slutändan så är nog problemet att det är människor som är den gemensamma nämnaren här.

Målarfirma 1. Överlevererade och underfakturerade. Städade, var flexibla och helt enkelt outstanding.
Elektriker 1. Kom och gick mycket, hade svårt att göra klart. Fakturerade ganska friskt i och med att arbetet tog lång tid.
Byggfirma 1. Dålig kommunikation, dålig respekt får vårt hem och saker. Ficka jaga för att få säger gjorda och gjorda rätt.
Rörfirma 1. Fakturerade nästan tre timmar för varje arbetad timma. Följde inte bransch standarder. Otrevligt bemötande.
Murare 1. Skiktade ner, hade taskig attityd och såg mest problem. Förstörde inklädnaden och kom aldrig med utbyte som utlovat. Dålig finish på putsen.
Elektriker 2. Kom på utsatt tid, var flexibel och lösningsorienterad. Fakturerade nästan exakt tid.
Gräv och schakt 1. Vilken klippa. Löste allt och bidrog till att slutresultatet blev bättre än vi kunde drömma om. Ringde och kollade att vi var nöjda innan han fakturerade. Ringde de gånger han eller underleverantör fick akutjobb. Klart innan deadline.
Kranbil 1. Superbra. Tät kontakt, kom på utsatt tid och gjorde ett strålande jobb.
Rörfirma 2. Kom två timmar sent. Tog en timme extra betalt för att byta en packning i kran. Övrigt va fastpris och stämde men offerten var väl tilltagen tidsmässigt.

Mycket nöjd med drygt hälften med andra ord (så här långt). Inte så svårt att välja vilka man rekommenderar och anlitar själv. BH kanske kunde införa en rekommendationslista där man kan tipsa om bra hantverkare.

Ett sätt att förenkla vore ju om alla blev duktiga på att använda tjänster som www.reco.se och liknande. Där är det ju enkelt att dela med sig av sina erfarenheter.

Det kanske är en generationsfråga men det skulle verkligen förenkla för andra som står i samma eländiga situation att försöka utvärdera och välja hantverkare.

PS Jag har ingen som helst koppling till Reco eller andra utvärderingssajter. Bara så ni vet!

Snälla, dra inte alla "hantverkare" över en kam.. Är själv hantverkare med eget företag (elektriker) vi är 3 st på firman... Vi har vunnit många kunder från "stora" företag genom att vara ärliga... Dvs komma på överenskommen tid, allt material specat på fakturan (dvs det står inte ELMATERIAL 1000kr, utan det står X antal meter kabel, x antal av dosor, x antal vägguttag osv... Har förklara för anställda att är man eller vet att man blir mer än 15 min sen, ringer man och förvarnar.. Vet man att man inte kommer kunna komma ut (kan vara ett annat jobb som drar ut på det hela) så ringer man så snart man kan och flyttar avtalad tid... Förstår inte att en del kan snurra vidare sina företag genom att skita i de som gör att man får en lön.....

För mig låter detta som riktiga skitstövlar, hoppas du inte tappat förtroende helt för alla.... Finns ju rätt många rötägg men vi är inte alla onda :)

• Gilla
Lasse Suzican och 7 till
  • Laddar…
Snigla skrev:
Har haft hantverkare som skött sig både bra och dåligt
...
Med vänlig hälsning, Sandra
Så här kommer då ytterligare en "solskenshistoria" för att lätta upp den dystra bilden:

Hade äntligen fått IKEA-köket klart i nya huset och induktionshällen skulle kopplas in.
POFF sa det och några säkringar och jordfelsbrytare slog ifrån.

Chefen för elfirman kom, skruvade isär och tittade och sa att "hm, ja, här har vi nog kopplat fel, vad kostade hällen?"
(Elektrikern hade glömt nollan)
Nåväl hällen kostade 2995:- eller avrundat 3.000 kr. OK, sa el-chefen, vi krediterar 3.500, så får du lite för omaket också.
Så jag köpte en ny häll, de kopplade in perilexkontakten och tadaa :thumbup: ,
dagen före julafton 2010 hade vi ett efterlängtat fungerande kök!

(Till saken hör att byggfirman, som byggde vårt hus,
hade en obetald skuld till elfirman på 58.121 kr när byggaren konkade)

Gissa vem som fick dra elen i mitt nybyggda stall året efter :)

• Gilla
Bödde och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.