Jonatan79 skrev:
Måste ju finnas nåt smart att hänga över taksidan temporärt, kommer inte på vad som är enkelt att hänga över, kanske solceller annars?
Ett segel som man emellanåt brukar se som parasoll över uteplatser, snyggare än en presenning i alla fall, plus kanske ett par bra solbrillor åt grannen.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Har ni pratat med tillverkaren av taket? Vad är deras uppfattning? De borde vara extremt intresserade av att hjälpa er, med tanke på den badwill det kan medföra om det blir allmänt känt vilka problem man kan få med deras produkt.

• Gilla
Öckeröhus och 4 till
  • Laddar…
S
Klicka skrev:
Läs om liknande mål här: [länk]

Vad jag fattade det som om man läser på sista sidorna är att den som bländar får fixa problemet.
Precis som jag tycker, är problemet av sådan art att det skapar olägenhet hos grannen värre än att det blänker lite om man tittar rakt på det så ska det åtgärdas.

Har ni varit upp till grannen och sett hur och var på taket det blänker ifrån?
Som #Sin skrev så ett segel eller liknande kan lösa problemet på kort sikt tills vädret gör sitt på plåten, det finns en olja man kan lägga på plåten som gör att en speciell normalt ovälkommen lav, inte mossa, fäster på plåten och gör den "fulare" men den blänker inte då!
Så på kort sikt ett segel eller markduk, inte snyggt men effektivt.
Olja och hoppas att laven kommer och fäster på plåten på lång sikt!

Har ni kollat upp om det går att bygga någon form av skärmvägg som tillfälligt bryter bort blänket?
I värsta fall kan man lösa det på taket med en massa småskärmar som står upp vertikalt med jämna mellanrum på den sida av taket som blänker, kanske inte den snyggaste lösningen men effektiv.
Man sätter dem som flera snörasskydd ända upp mot nock!

VÄNERSBORGS TINGSRÄTT DOM M 3419
Sammantaget bedömer mark- och miljödomstolen att störningen får anses påverka
välbefinnandet på ett sätt att den redan av det skälet utgör en olägenhet i
miljöbalkens mening, vidare anser domstolen att det finns en inte försumbar risk för
skador som medför att bländningen även av det skälet är att anse som en olägenhet.

Det åligger därför T C att, i den utsträckning som är rimlig, utföra de
skyddsåtgärder som behövs för att motverka den olägenhet bländverkan från
taket medför
. Såsom länsstyrelsen har funnit ankommer det på nämnden att göra
denna bedömning som förstainstans.

Jag läste domen som länkats till och ser att domstolen anser skyddsåtgärder skall utföras i den utsträckning som är rimlig.
Är det rimligt att byta ut hela taket?

thomas33 skrev:
VÄNERSBORGS TINGSRÄTT DOM M 3419
Sammantaget bedömer mark- och miljödomstolen att störningen får anses påverka
välbefinnandet på ett sätt att den redan av det skälet utgör en olägenhet i
miljöbalkens mening, vidare anser domstolen att det finns en inte försumbar risk för
skador som medför att bländningen även av det skälet är att anse som en olägenhet.

Det åligger därför T C att, i den utsträckning som är rimlig, utföra de
skyddsåtgärder som behövs för att motverka den olägenhet bländverkan från
taket medför
. Såsom länsstyrelsen har funnit ankommer det på nämnden att göra
denna bedömning som förstainstans.

Jag läste domen som länkats till och ser att domstolen anser skyddsåtgärder skall utföras i den utsträckning som är rimlig.
Är det rimligt att byta ut hela taket?
Helt klart inte rimligt att vare sig byta tak eller måla det, men när det kommer till juridik så är det tyvärr allt för många tolkningar som måste prövas.
Min tolkning av texten är att om TS i detta forum(byggahus) bara gör en liten åtgärd så har han visat sin goda vilja att försöka lösa problemet.
Med andra ord så är förslaget från #Sin mera aktuellt att spinna vidare på.
Täcka för taket eller blänket på något lämpligt vis som inte är allt för "skämmande" vare sig för grannen och TS, sedan låta vädret göra sitt, men det är en ren chansning om man inte hjälper oxideringen, mossbildning, lav eller ngt annat på traven.

Köp ett par säckar med kalk, blanda med vatten och slabba ut rikligt på taket. Klar.

• Gilla
emmlar och 2 till
  • Laddar…
Men finns det verkligen ingen mätbar skala som TS kan förhålla sig till? Oavsett om grannen har rätt eller fel måste ju allt bli lättare om det finns ett värde som ska uppnås. Eller?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Avvakta och överklaga så mycket ni kan.
Något trist inställning kan jag tycka. Det kanske är lättåtgärdat med någon typ av färg? eller kalk....

emmlar skrev:
Vi har blivit anmälda till miljö o hälsa och de i första instans bedömer detta. Vi kan fortsätta att strida men flera sådana här case har avgjort till den klagandes fördel och vi vill inte bråka i flera år framöver:(
Oj, ni verkar ha en trevlig grannsämja! :-)

Jag skulle nog måla befintligt. Själva finishen är det ju inte ni som kommer att se...

Men helt klart. Man orkar inte ha dålig grannsämja i flera år, för en sådan grej.

• Gilla
jonne72
  • Laddar…
emmlar skrev:
Hjälp! Vi har precis byggt ett nytt hus med plåttak som vi kommer att bli tvungna att göra om då taket skapar blänk mot en grannes altan.

Någon i liknande situation?

Tips på åtgärder som tar bort blänket?
Eller anlägg ett "grönt tak".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B6na_tak

Men det krävs ju att bärigheten håller för detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.