En fråga till er kunniga, ska koppla min blandare till kallvattensröret som jag har en balofix. Röret som kommer i från blandaren är 10 mm och har satt dit en 10 mm klämring men när jag drar åt muttern så går klämringen igenom muttern. Är det fel sorts klämring då eller vad är felet.?
 
  • Hand som håller en klämring och mutter nära ett kallvattenrör och balofix ventil under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en 10 mm klämring med fokus på klämringens form och storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
12mm mutter?
 
För stor mutter kan man tro.
 
Ett tips. Rörmoka inte när butikerna är stängda.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Lite konstigt eftersom den muttern satt där när jag skruvade isär det. Men muttern är 12 mm, men det finns väl lösa muttrar att köpa kan jag tro. Konstigt med en 12 mm mutter när anslutningen är 10 mm.
 
Kan ju suttit en annan klämmring 10-12
 
Johhhan
Om det är en 12mm klämringskoppling, är det Vatettes förminskning 12x10 du behöver. De ersätter klämringen.
Vatettes mässingsförminskning 12x10 mm för klämringskopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johhhan
M macintosh skrev:
Typ denna då? [länk] men då behövs ingen annan klämring då?
Nej, det bör vara Vatettes egen förminskning, för att det säkert ska passa. Men med en förminskning behövs ingen klämring, det stämmer.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Nej, det bör vara Vatettes egen förminskning, för att det säkert ska passa. Men med en förminskning behövs ingen klämring, det stämmer.
Varför funkar inte biltemas då?
 
Johhhan
Det är olika vinklar på detaljerna, där det som tätar är metall mot metall. Jag har visserligen inte testat Biltemas förminskning i en Vatette-koppling, men jag rekommenderar det inte.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Det är olika vinklar på detaljerna, där det som tätar är metall mot metall. Jag har visserligen inte testat Biltemas förminskning i en Vatette-koppling, men jag rekommenderar det inte.
Ok tack för svaret blir att åka till Hornbach i morgon då.
 
  • Gilla
raveper och 1 till
  • Laddar…
Var i dag ock köpte en förminskning 12x10, när jag har monterat dit den och dragit åt muttern och sätter på vattnet så läcker den. Sedan när jag skruvar isär det igenså har förminskningen delat på sig. Vad gör jag för fel?
 
Johhhan
Med denna förminskning skruvar man först åt tills det knäpper till i kopplingen, det är när förminskningen delas. Efter knäppet ska muttern dras åt 1,25 varv till, varken mer eller mindre. Då blir det tätt.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Med denna förminskning skruvar man först åt tills det knäpper till i kopplingen, det är när förminskningen delas. Efter knäppet ska muttern dras åt 1,25 varv till, varken mer eller mindre. Då blir det tätt.
Ok tack för svaret men då är denna förminskning förstörd nu då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.