Johhhan
Det beror nog på hur hårt du drog den tidigare.

Ett tips vid såna här arbeten är också att ha lite extra grejer i reserv.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Det beror nog på hur hårt du drog den tidigare.

Ett tips vid såna här arbeten är också att ha lite extra grejer i reserv.
Jo jag har en till att testa med.
 
  • Gilla
Johhhan
  • Laddar…
Jag gav upp eftersom röret på slangen från kranen var sprucken. Så det fick bli en ny blandare, så då kommer nästa problem. Jag måste väl ha en övergång från balofix en till anslutningen till kranen? Se bilder.
 
  • Balofix med en svart reglerventil monterad på en rörledning, med en flexibel slang och rörförbindelser i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en sprucken slanganslutning för kran med balofix i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Om jag förstått det rätt, har du nu alltså invändig G3/8-gänga med planpackning som ska kopplas till en 12mm Vatette-klämringskoppling? Då passar visserligen gängorna, men du behöver en planadapter Dy12 (G 3/8) för att få en plan yta för packningen att täta mot. Den sätter du in med den smalare änden ned i ventilen och kan sedan skruva på blandarens kopplingsdel.
Mässingsadapter med planpackning för klämringkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Johhhan
Lånar en bild postad av @Krilleman, rättare sagt en detalj ur en bild. Till vänster ses änden på en vanlig klämringskoppling, som har en för skarp kant för packningen, och till höger ses en klämringskoppling i samma storlek med en planadapter monterad.
Två klämringskopplingar på träyta, en med skarp kant och en med planadapter.
 
Krilleman
(y)(y)(y)
 
Johhhan Johhhan skrev:
Lånar en bild postad av @Krilleman, rättare sagt en detalj ur en bild. Till vänster ses änden på en vanlig klämringskoppling, som har en för skarp kant för packningen, och till höger ses en klämringskoppling i samma storlek med en planadapter monterad.
[bild]
Så man ska lägga i dom ringarna i balofixen och sedan på med kopplingen från blandaren.
 
Johhhan
M macintosh skrev:
Så man ska lägga i dom ringarna i balofixen och sedan på med kopplingen från blandaren.
Japp! Skruva åt för hand först och sedan med verktyg lagom så det tätar, inte alltför hårt.
 
  • Gilla
macintosh
  • Laddar…
Jag tackar så mycket för all hjälp. Nu fungerar det som det ska men jag var tvungen att byta ut balofixen också eftersom den var sprucken.
Ni är guld värda på detta forum.
 
  • Gilla
raveper
  • Laddar…
Johhhan
Kul att höra att det funkar nu!(y):)
 
  • Gilla
macintosh
  • Laddar…
Rörmokeri är ju en hel vetenskap i sig. Finns ju hur många kopplingar och storlekar som helst. Gängor insida och utsida. Halvkopplingar och plankopplingar klämringar och förminskningar osv osv.
Man får ju läsa på lite innan man sätter igång och helst inte greja när affärerna är stängda.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.