Hej, Blandaren fungerar men handtaget känns som om det ska lossna vilken dag som helst.
Någon som vet fabrikat och om det går att åtgärda? Funderade på om det är något som går att dra åt bakom "ploppen" som pilen pekar på. Jag kan stänga av kallvatten men inte varmvatten. Bor i bostadsrätt.
Hälsningar Hans
Någon som vet fabrikat och om det går att åtgärda? Funderade på om det är något som går att dra åt bakom "ploppen" som pilen pekar på. Jag kan stänga av kallvatten men inte varmvatten. Bor i bostadsrätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hälsningar Hans
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
De flesta blandarhantag jag stött på har en liten plastbricka, kromad eller annat, som täcker en insexskruv av klen dimension. Man får alltså pilla bort täckbrickan för att komma åt att dra åt denna insexskruv, om den inte redan är synlig (svårt se på bilden men verkar sitta en kromad täckbricka där).
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Ja, bakom brickan satt en 2,5 mm insexskruv. Jag drog åt den allt vad jag kunde men det hjälpte inte tyvärr. Kanske kalkat igen? Sen lossade jag istället för att sedan försöka på nytt men icke. Tyvärr blev det bara värra nu kan jag inte använda blandaren alls. Hade förmodligen blivit så ändå efter ett tag. Jag får ta hit ett proffs och ev. byta blandare helt enkelt. Tack ändå. Var värt ett försök.H Harald Blåtumme skrev:De flesta blandarhantag jag stött på har en liten plastbricka, kromad eller annat, som täcker en insexskruv av klen dimension. Man får alltså pilla bort täckbrickan för att komma åt att dra åt denna insexskruv, om den inte redan är synlig (svårt se på bilden men verkar sitta en kromad täckbricka där).
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Om du har demonterat handtaget så kanske du kan skruva ur insexskruven helt och se vad som har hänt. Kan ju vara att det ärgat i gängorna, kalkat igen osv och att det finns en chans att du kan motionera upp gängorna med litet ättika, coca-cola eller dylikt, sedan olja upp med tex symaskinsolja, WD40 eller vad du har hemma.
Skruvade ur insexskruven och lossade handtaget som satt hårt. Ser helt kass ut . Verkar ha "gått av".H Harald Blåtumme skrev:Om du har demonterat handtaget så kanske du kan skruva ur insexskruven helt och se vad som har hänt. Kan ju vara att det ärgat i gängorna, kalkat igen osv och att det finns en chans att du kan motionera upp gängorna med litet ättika, coca-cola eller dylikt, sedan olja upp med tex symaskinsolja, WD40 eller vad du har hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men nu vet jag fabrikat o serienummer mm.
Jag ger mig nu men det var kul o försöka. Tack för engagemanget!
/Hans
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Ja det ser ohjälpligt ut. Insexskruven skulle lossat/spänt åt den där delen som går in själva handtaget - det jag trodde satt löst här - men det ser helt ihopkärvat ut plus brott på styrpinnen. Bra försök i alla fall! Tyvärr får man konstatera att många blandare är rena förbrukningsvaror idag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Få ut ploppen på en FMM 9000E tvättställsblandare
Badrum -
Söker tvättställsblandare med riktig sidodusch för hela kroppen.
Badrum -
Vad är nästa steg i min fuck-up (tvättställsblandare)
Vatten & Avlopp -
Tvättställ, blandare & duschblandare - Västerås
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Problem med tvättställsblandare med slang på Ø10 mm vs ventil på 15mm?
Vatten & Avlopp