Hejsan. Jag ska byta en läckande blandare i köket mot en nyare. Den gamla har äldre hårda rör ( se bild1) medan den nyare har böjbara rör. (Se bild 2). Problemet är att en av muttrarna på den gamla blandaren har en större mutter. Kan jag byta mutter på den nyare. (Se bild3) Skiftnyckel och rörtång? Trä av den gamla och på med en ny i rätt storlek?

• Nyare köksblandare med böjbara, metallomspunna anslutningsslangar på ett träbord, markerade som bild 2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jämförelse av en äldre köksblandares hårda rör med en större mutter och en nyare med böjliga rör.
    Skapa konto
  • Äldre hårda kopparvattenrör och muttrar markerat med en röd cirkel och en etta.
    Skapa konto
Med tanke på att din ersättningsblandare verkar begagnad så kanske det krånglar till sig......Du lär ju på nåt vis koppla vidare med samma fabrikat på kopplingen som du har på muttrarna på blandaren. Alternativt såga av klämringarna och hoppas på att röränden är slät och fin och kan användas med nya kopplingar.

Så att byta mutter är inte det bästa alternativet? Kanske får åka till Ahlsells och köpa rätt grejer direkt

Det där är inte en mutter vilken som helst utan en del av en klämringskoppling. Den muttern är alltså endast avsedd att skruvas fast på just sin egen klämringskopplingstyp och inget annat.

Nu är det ju dock så väl att det faktiskt går att reda ut vad för klämringskopplingar du har. Dessutom så är det så väl att allt verkar vara av märket vatette.

På din nya (begagnade) blandare så sitter det muttrar från en 12mm klämringskoppling och hälften av en klämringsförminskning från 12 till 10mm. Kan du hitta resten av förminskningarna så finns det en elegant lösning på hälften av detta problemet. Resten ser ut som en liten mässingsfärgad ring eller kort rörstump och kan tänkas sitta kvar i kopplingen där blandaren skruvades loss. På det högra röret så passar din nya blandares anslutning om du bara har resten av förminskningen.

För det vänstra röret så är det enklast att mycket försiktigt ta loss den halva förminskningen och ersätta den med en ny förminskning för 15 till 10mm. För att få loss den, prova försiktigt att knacka av ringen från röret. Annars brukar det gå att mycket försiktigt såga ett spår i ringen. Såga inte ända igenom, det får inte bli repor i röret. När du är nästan igenom, sätt en skruvmejsel i sågsnittet och vrid till så ringen spricker. Förminskning 15-10mm för dina kopplingar hittar du här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-forminskning-15x10/

Hittar du inte den saknade halvan av förminskningen till det högra röret så får du göra som med det vänstra, men då ska du ha denna förminskning istället:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-forminskning-12x10/

Ja allt är av det märket. Tack så jättemycket. Låter som du vet vad du pratar om. Jag ska ta mig en funderare på om jag löser detta själv eller om jag ska be någon kunnig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.