Hej,

Vi skall ha klassisk design på vårt kök och nu har vi än så länge gått riktigt bet när det gäller en blandare med löstagbar pip / med slang som har klassisk designstuk? I vårt fall kan vi inte ha en hög blandarupphängning pga överskåp, men nog måste det väl finnas det vi vill ha hos någon leverantör?

Tänkte höra här för om något finns så finns det kunskap i detta gänget :-)!

Mvh

TMC

• elipsosa11milj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gå in på badex.se och titta på deras Horus och Herbeau-kranar. De flesta finns med ett extra handtag och slang, dock inte direkt från kranen utan vid sidan om. Något sådant ska jag själv ha! Kunde tyvärr inte få in en bild.

Hej,

Jag har pratat med Badex och dom hade ett par exempel både med utdragbar pip för under 3.000 kr i klassisk stil och Horus klassiska engreppsblandare med separat handdusch i en helt annan prisklass, (10.000 kr), men de är ju helt underbara i designen - och man får nog vad man betalar för...

Hur är förresten Horus blandare, någon?

Mvh

TMC

Vi har en Horus köksblandare i ett av husen på gården och den har fungerat perfekt i 15 år och är fortfarande som ny. Jag tror att det är bra kranar, det enda som är synd är att de inte kan ge en ett dokument som bekräftar att de är provtryckta i 16 bar, vilket de säger att de är!

Den Horus vi fastnat för är deras Eloise 02.723 som är en klassisk engreppsblandare med porslinsgrepp och separat utdragsbar 120 cm handdusch i krom. Riktigt läcker tycker vi!

16 bar, ingenting jag funderat över men om det är viktigt måste man väl kunna få ett intyg från tillverkaren? Roland på Badex som jag pratade med idag var ruskigt tillmötesgående. Är 16 bar någonting som är en standard eller är det av något annat skäl?

Vilken blandare har ni?

Mvh

TMC

Blandaren vi har är Julia eller Eloise i borstad mässing (tror jag). Min VVS:are är villig att installera vad jag köper, så till vida att det är "godkänt". Med godkänt menar han att det klarar upp till 9 bar och är provtryckt till åtminstone 13 bar.

Killarna jag har talat med på Badex har också varit jättebra, men de tycker nog att jag är ganska dryg som vill ha ett dokument om att de klarar provtryck på 16 bar, vilket flera svenska märken samt tex Tapwell garanterar.

Kommer ändå försöka köra på en Horus då jag gillar dem skarpt och bara har positiv egen erfarenhet.

Vad kul att för en gångs skull kunna sitta med forumet uppe och läsa runt och se att det händer någonting i de trådar man själv just skrivit i.... :-)

Nåväl, Tapwell har jag gillat designen på men blev grymt besviken när jag kände på en Tapwellkran första gången, gav inte ett solitt intryck tycker jag.

Säger Badex att dom är provtryckta till 16 bar men har inget dokument? Det får man väl i så fall se som en utmaning till att kunna försöka tjata fram...

Mvh

TMC

Eftersom det finns en massa kranar som är snygga i designen, men riktigt smäckiga när man tar i dem samt att de inte uppfyller någon standard alls, så borde ju Badex tjäna på att få fram ett dokument som även övertygar VVS:arna om att det är ett bra märke. Många gånger beställer folk över nätet och har inte testat dem ens i en affär eller utställning och då måste man ju gå på det som skrivs. Själv är jag förtjust i Qvesarums kranar till badkaret som är mycket prisvärda, men kommer inte att köpa dem av den anledning att de inte är av något känt märke och personalen inte har någon aning som helst om den tekniska datan.

Vår Horuskran är väldigt skön att öppna och stänga. (Detta låter ganska töntigt, men ack vad viktigt det är!) Tapwell känns heller inte som ett alternativ för mig.

Det är faktiskt ganska lätt att känna priser på en kran när man tar i den... men håller med om att det är svårt att handla på nätet utan rätt faktainformation ifall man inte kan hitta en återförsäljare hyfsat nära där man bor.

Mvh

TMC

Jag står i begrepp att köpa ett nytt kök där en ny blandare givetvis är en av delarna.

- Finns det något/några märken ni absolut kan rekommendera?

- Finnns det något/några märken jag absolut inte ska köpa?

- Är det något märke som är extra prisvärt?

jag tycker ni borde hålla er till dem stora märkena fmm mora etc.
ikea och bauhaus billigaste är bara skit är min erfarenhet.
man får vad man betalar för....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.