Min fru har hittat en snygg blandare från Grohe, men är inte termostatblandare. Pratade med säljare på Grohe som självklart rekommenderade temostatblandare för bästa behagliga duschandet. Han påpekade dock också att i ett hus där några personer bor så är det nog inte ett jätteproblem att inte ha en termostatblandare, utan mer lämpligt i större komplex där fler personer är aktiva.

Vad är er åsikt? Ni som bor i hus och inte har termostatblandare, upplever ni några problem med detta?

Redigerat:
tronen skrev:
Vad är er åsikt? Ni som bor i hus och inte har termostatblandare, upplever ni några problem med detta?
Menar du att man har separat kran för varmt respektive kallt vatten? I så fall gissar jag att du inte får så många svar för det var i varje fall måååånga år sedan jag senast använde en sådan duschblandare. Men jag har haft fel förr..

Alfredo skrev:
Menar du att man har separat kran för varmt respektive kallt vatten? I så fall gissar jag att du inte får så många svar för det var i varje fall måååånga år sedan jag senast använde en sådan duschblandare. Men jag har haft fel förr..
Nej, det är inte den jag menar :) Men det finns blandare med inbyggd termostat och utan termostat. En blandare som inte har termostat får uttemperatur baserat på varm och kallvattnets temperatur, så du justerar själv. En med inbyggd termostat kommer att generera den temperatur du har valt, och kommer att blanda varm- och kallvatten till den önskade temperaturen. Och vissa termostater har också säkerhetsfunktioner, som att den tex stänger av vattnet helt om tex tillgången av kallvatten plötsligt tog slut.

tronen skrev:
Min fru har hittat en snygg blandare från Grohe, men är inte termostatblandare. Pratade med säljare på Grohe som självklart rekommenderade temostatblandare för bästa behagliga duschandet. Han påpekade dock också att i ett hus där några personer bor så är det nog inte ett jätteproblem att inte ha en termostatblandare, utan mer lämpligt i större komplex där fler personer är aktiva.

Intressant frågeställning (om än ett riktigt I-landsproblem :) ).
Här kommer mina intryck:

Har i mitt nya hus två duschar. Båda har engreppsblandare, ungefär sådana man har till handfatet. Ingen termostat alltså.

Detta pga att jag var trött på all onödigt komplicerad teknik som omger oss, som vi inte förstår, och inte kan hantera när den fallerar.

Hur har det fungerat?
I stort sätt bra. Man vet på ett ungefär vilket läge "spaken" skall ha för att vattentemperaturen skall bli lagom.
Men det finns en nackdel: Med ryggen vänd mot armaturen är det lätt att oavsiktligt stöta till spaken, så att temperaturen ändras oavsiktligt. Speciellt när man stående på ett ben försöker göra rent de nedre extremiteterna.

Skulle jag välja engrepps- eller termostatblandare nästa gång? Det skulle nog bli återgång till termostat.

Hadde engreppsblandare till badkaret i bostadsrätten under ca ett år. Men efter att jag har fått 60-gradigt vatten på mig några ggr så fick jag nog, köpte mig en termostatblandare.

Har man barn som ska använda duschen, då skulle inte jag tveka på en termostatblandare.

Det är inte jättesvårt att få 60-70-80 gradigt vatten på sig.

Tyrström skrev:
Det är inte jättesvårt att få 60-70-80 gradigt vatten på sig.
Halvt OT men tappvarmvattnet bör väl inte ligga mycket över 60. Har man 80 grader bör man nog justera eller felanmäla. Jag är inte så säker på att exempelvis en diskmaskin kopplad till varmvattnet "gillar" 80 gradigt vatten.

Helioz skrev:
Det går ju att ställa maxtemperaturen i de flesta engreppsblandare om man är rädd för att bränna sig.
Precis! Resonemanget om 60 eller 80-gradigt vatten kan man skippa. Dessutom kan man installera en blandningsventil direkt efter VVB, som begränsar varmvattnet till den max temp man känner sig bekväm med.

• Gilla
Helioz
  • Laddar…
Max 60 grader ut från panna/beredare är det som gäller.

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Krilleman
Men hallå, precis som Lordi skriver gäller 60º vid tappstället!

Säkervatten sida 44

Detta ska aldrig frångås!

• Gilla
sj6
  • Laddar…
lordi skrev:
Max 60 grader ut från panna/beredare är det som gäller.
Precis, lag på detta har jag för mig.

Till topic:

Jag satte in en billig duschkabin från rusta då vi har ett äldre badrum och jag litar inte på tätskiktet bakom kaklet. I den satt en inbyggd blandare som ej är termostat. Denna funkar kanon för priset. Man hittar sitt läge och duschar på. En termostatblandare är behagligare ja men det är fan inget jätteproblem. Samma princip har du ju i tvättställ, kök etc...

Så min röst ligger på: Är det så viktigt med utseendet för din fru så är avsaknaden av termostat inget större problem. Lär barnen var den ska vara och oftast går det begränsa blandaren på hur mycket varmvatten den ska ta och Grohe är ju bra fabrikat så jag gissar på att denna går att begränsa.

sj6 skrev:
...Man hittar sitt läge och duschar på. En termostatblandare är behagligare ja men det är fan inget jätteproblem. Samma princip har du ju i tvättställ, kök etc...
Jag skulle vilja hävda att det är ganska stor skillnad.
när man vrider på spaken på handtagsblandaren får man omedelbar respons,
värmen på vattnet ändrar sig genast.

Med duschblandaren tar det flera sekunder, för vattnet skall genom den långa slangen innan temperaturen ändras.
Så det blir lätt att man gör för stora ändringar och pendlar mellan (för) varmt och (för) kallt utan att hitta rätt temperatur.

Om små barn skall duscha själva skulle jag absolut välja termostatblandare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.