8 636 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Blanda mineralull och spån isolering
Jag bygger ett nytt badrum i ett gammalt hus med spånisoleringen i golvet.
Nu har jag skottat ut spånet och tänkte isolera med något lättare, kan jag använda mineralull fast det ansluter till spån runtom. Eller finns det något annat alternativ till isolering
Nu har jag skottat ut spånet och tänkte isolera med något lättare, kan jag använda mineralull fast det ansluter till spån runtom. Eller finns det något annat alternativ till isolering
Lin!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 306 inlägg
Cellulosa går bra också
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I ett mellanbjälklag som i det här fallet, finns det inga problem med att blanda såg/kutterspån och mineralull.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 306 inlägg
Varför vill du byta ut till något lättare? Om det är ett mellanbjälklag vill du ha massa för ljuddämpningen
Om det är ett mellanbjälklag ...B Bedholm skrev:
Tycker du det var för tungt?
Tyvärr så kommer du få mer lyhört nu.
Men det går bra att ha mineralull och sågspån blandat, både i samma fack eller i olika fack.
Om det är ett krypgrundsbjälklag (torpargrund)...
Du kan spara lite uppvärmningskostnad med att byta till mineralull.
Du kan blanda MU och spån på olika vis.
Om du har otur så kan du få fukt och mögelproblem, om fuktbalansen ligger nära kritisk punkt, iom att spånet klarar av att fuktbuffra lite grann under årstidsväxlingarna, vilket inte MU kan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är egentligen bara i ett vindsbjälklag man kan dra nytta av sågspånens bättre hygroskopiska förmåga. Vad gäller ljudreducerande egenskaper är skillnaden mellan sågspån och medeltung mineralull försumbar. I båda fallen är volymvikten alldeles för låg för att en rejäl effekt. Det är dock viktigt att inte fylla facken, utan att det finns luft ovanför.
Klicka här för att svara