Hej,

Håller på med gammalt undergolv i köket där vi behövt ta upp en del brädor för vatten+el. Dessa är 28 mm. Många ligger kvar och golvet är stabilt och fint. Där jag nu har ett hål (ca 140*225 cm) saknar jag dock tillräckligt med bra brädor för att lägga igen då de gick sönder i sponten. Jag tänkte lägga golvspånskiva där men dessa är ju endast 22 mm. Kan man lägga det och sen ytterligare en skiva ovanpå för att jämna ut eller borde jag lägga nya spontade brädor? Tänker att de blir svåra att lägga eftersom hålet är mitt i rummet; dvs svårt att få in planken i slutet. Kan man skippa sista sponten då?

Att ta bort resterande brädor och ersätta allt med golvspån känns fel och slöseri. Tilläggas kan att bjälkarna ska förstärkas vid hålen med skruvlimmad plywood så bärigheten i undergolvet spelar ingen roll. Sen kommer det parkett ovanpå.

Alltså - kan man blanda golvtyper och hur jämnar jag då ut skillnaderna? Eller borde jag köpa nya spontade brädor?

T
Det borde inte vara något problem att lägga golvspån och sen en oljehärdad träfiberskiva på 5 mm innan lite flytspackel för rätt nivå.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Lägg i sånt fall spånskivan med nån mm distans mot det spontade golvet så det kan röra sig.
Men täta skarvarna med latexfog innan flytspackling :)

• Gilla
raekan
  • Laddar…
det finns 6mm skivor oxså och ev kan man justera med lumppapp om det skulle behövas

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det borde inte vara något problem att lägga golvspån och sen en oljehärdad träfiberskiva på 5 mm innan lite flytspackel för rätt nivå.
Tack för svaret!
Är oljehärdad skiva ffa om man ska flytspackla? Eller är det skivan att använda sig av av andra skäl?

R raekan skrev:
Tack för svaret!
Är oljehärdad skiva ffa om man ska flytspackla?
22mm spån och 6mm golvgips borde fungera utmärkt om du inte vill skaffa 28mm golvvirke att lappa med.

• Gilla
raekan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
22mm spån och 6mm golvgips borde fungera utmärkt om du inte vill skaffa 28mm golvvirke att lappa med.
Någon fördel med golvgips över ovan nämnda träskiva? Kommer bara vara trägolv ovanpå

R raekan skrev:
Någon fördel med golvgips över ovan nämnda träskiva? Kommer bara vara trägolv ovanpå
Den är avsedd att läggas på golv, kan flytspacklas vid behov, finns sannolikt lätt tillgängligt på samma ställe som golvspånskivor.

• Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Låter som det bara är enklare att köpa en trave spontat virke och trycka dit. Med den bredden kanske du till och med kan pressa dit det utan att kapa fjädern på sista brädan.

• Gilla
Tjrex och 2 till
  • Laddar…
Har införskaffat golvspån ändå för enkelhetens skull, kommer knappt behöva kapas på längden så det blir smidigt.
Följdfråga till den samlade expertisen: Angående förhöjningen, kan man sätta den tunna skivan under golvspånet, bara på bjälken? Eller tappar man då funktionen med ökad styvhet till bjälkarna som golvspånet ger? Dvs måste golvspånet skruvlimmas direkt på bjälkarna utan något emellan? Fick förslaget att t.ex. återanvända masonit från taket som ändå måste rivas, därav tankarna.
Tack!

T
R raekan skrev:
Tack för svaret!
Är oljehärdad skiva ffa om man ska flytspackla? Eller är det skivan att använda sig av av andra skäl?
Nja, det skrev jag för att inte använda varumärket Masonite... 😜
Finns det golvgips på 6mm så borde det funka med.

Edit: såg att det här inlägget/svaret kom iväg lite sent... 🥴

Ang. golvspån eller Masonite överst så vet jag inte men killgissar att man behöver limma mot reglarna och varje skikt till spånskivan om det ska samverka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.