5 290 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Blanda dvärgbrytare med 6 och 10kA brytförmåga?
Upptäckte just att jag har en blandning av Hager MCN (6kA) och NCN (10kA) dvärgbrytare liggandes. Hade tänkt använda dessa i en ny central i ett uthus, är det av någon anledning dumt att göra det? Centralen kommer mata dels belysning i olika utrymmen, belysning utomhus samt "snickeriet" med både 3-fas och 1-fas.
Om man utgår från att övriga centraler, i huset samt uthuset, är korrekta och anpassade till nätet och det sitter dvärgar med 6kA där, är det då dumt att använda 10kA?
Min känsla är att det borde vara ok, hade varit värre tvärtom väl?
Min känsla är att det borde vara ok, hade varit värre tvärtom väl?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
6 kA kortslutningsström förutsätter en total impedans på 0,038 ohm och det är nog omöjligt att uppnå i privatbostäder.
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Och dessutom har du mätarsäkringar i form av smältsäkringar som tar ned både ström och energi till "ofarliga" nivåer i detta sammanhang.
Du kan vara helt lugn över att 6kA räcker för dig.
Så enda ev problemet med att blanda dessa är om de inte passar på samma gaffelskena eller något sådant.
Och då finns ju givetvis lösningen att sy med RK6 mellan säkringarna istället, om så skulle vara.
Så enda ev problemet med att blanda dessa är om de inte passar på samma gaffelskena eller något sådant.
Och då finns ju givetvis lösningen att sy med RK6 mellan säkringarna istället, om så skulle vara.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mässing duschblandare på Vattete V6 genomföring
Badrum -
Mockfjärds AB Elementhus 1965 blandade dokument/ritningar
Hustillverkare -
Hur kan jag koppla 150cc blandare till 160cc rör
Vatten & Avlopp -
Hur monterar man excenterkopplingar? 160 ur väggen - blandaren 150
Badrum -
Tapwell blandarfäste CC160, får det inte tätt!
Vatten & Avlopp