Hej! Jag har ett träbord på min utplats, där några ribbor på bordsskivan är
lösa.
Så jag har tänkt att såga o snickra ihop en ny bordsskiva av ngr obehandde bräder jag har hemma.
Själva bordet är sen tidigare brunbetsat. Nu undrar jag om.jag kan blanda den bruna betsen jag har kvar av, med kokt linolja och måla den nya obehandlade bordsskivan med.. för att den bättre ska klara av väta bättre?!
Tacksam för svar.
lösa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så jag har tänkt att såga o snickra ihop en ny bordsskiva av ngr obehandde bräder jag har hemma.
Själva bordet är sen tidigare brunbetsat. Nu undrar jag om.jag kan blanda den bruna betsen jag har kvar av, med kokt linolja och måla den nya obehandlade bordsskivan med.. för att den bättre ska klara av väta bättre?!
Tacksam för svar.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Jag hade först betsat till rätt nyans (utan olja) och sedan oljat alla ytor på samma gång.Jenfelina skrev:
Hej! Jag har ett träbord på min utplats, där några ribbor på bordsskivan är
lösa. [bild] [bild]
Tacksam för svar.
Jo, det finns risk för det. Jag läste slarvigt och såg inte att du skulle byta hela skivan. Min tanke var att du skulle betsa ”ihop” gamla och nya ribbor i samma nyans. Byter du hela skivan spelar det ingen roll. Jag hade själv ändå lagt på betsen först och låtit den torka in ordentligt. Den går lättare in med vatten än med olja. som du säger så löser betsen upp sig när man oljar. Man får olja många ggr helt enkelt 
oljan härdar efter ett tag och låser betsen. Man kan säkert blanda betsen i oljan också, men det är inget jag har testat.
Här finns en tråd på ämnet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/linolje-bets.302637/
oljan härdar efter ett tag och låser betsen. Man kan säkert blanda betsen i oljan också, men det är inget jag har testat.
https://www.byggahus.se/forum/threads/linolje-bets.302637/
Produkter som diskuteras: "linolje"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag vet att man kan blanda färgpigment som pulver i kokt linolja. Men det har jag inget hemma.1977bjorn skrev:
Jo, det finns risk för det. Jag läste slarvigt och såg inte att du skulle byta hela skivan. Min tanke var att du skulle betsa ”ihop” gamla och nya ribbor i samma nyans. Byter du hela skivan spelar det ingen roll. Jag hade själv ändå lagt på betsen först och låtit den torka in ordentligt. Den går lättare in med vatten än med olja. som du säger så löser betsen upp sig när man oljar. Man får olja många ggr helt enkelt
[länk]
Ja, tänkte inte på att färdigblandad bets innehåller vatten. Och vatten o olja funkar ju inte så bra att blanda tillsammans... hm.
Jag testar att göra som du tipsat mig om, att betsa först --> låta det torka ordentligt --> sen linolja. ☺️
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden