vi håller på att måla om väggarna i vardagsrummet och har 2 olika kulörer som vi inte är riktigt nöjda med . Jag testade att blanda en skvätt av dessa i 50/50 fördelning och fick en nyans vi verkligen gillar !

Frågan är nu: är det riskabelt att göra så här ? Dvs köpa 2 stora burkar , blanda dessa och måla alla väggar ? Någon som testat ?

C claym skrev:
vi håller på att måla om väggarna i vardagsrummet och har 2 olika kulörer som vi inte är riktigt nöjda med . Jag testade att blanda en skvätt av dessa i 50/50 fördelning och fick en nyans vi verkligen gillar !

Frågan är nu: är det riskabelt att göra så här ? Dvs köpa 2 stora burkar , blanda dessa och måla alla väggar ? Någon som testat ?
Är det samma färgtyp är väl enda risken att deras blir svårt att komplettera med mer färg om det behövs... Men, har ni inte redan köpt färgen är det väl bättre att be förghandeln blanda år er?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Om det verkligen är samma färg i två kulörer är det väl inget problem. Akta för att få slut på batch på samma vägg, helst inte på samma strykning ens.

Men har ni köpt mycket färg redan eller är det provburkar ni har laborerat med? Är det prover kan ni väl måla på en bit tapet, gipsskiva eller vad ni har för underlag och ta med till färgaffären och få den bruten just så. Fråga först så får ni veta vad de helst scannar på.

• Gilla
claym
  • Laddar…
Det är väl blandningsförfarandet som är kritiskt, dvs att det inte blir jämnt blandat.
Skaffa riktiga mätdon så att du får alla blandningar lika.

• Gilla
claym
  • Laddar…
Tack för alla svar! Yes det är provburkar vi har labbat med och blandat . Jag blandade typ 1 matsked av varje färg och målade på en rå gipsskiva.
Så vi har inte köpt all färg än, enbart provburkar inhandlat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.