11 265 läst ·
14 svar
11k läst
14 svar
Bladinställning på bandsåg
Jag fick tillbaka min bandsåg från service idag och man hade justerat blocken och bakre lagren och allt funkade som det skulle stod det på ett papper. Efter att ha kollat och snurrat bladet för hand bestämde jag mig för att inte provstarta maskinen, för inte ska det väll se ut som på bilden?

Allt jag läst om bandsågsjustering så ska tänderna gå framför blocken. Startar jag den så här så kommer väll tänderna för eller senare att slå i blocken? Jag har skickat den 2ggr på service för att jag inte kan få bladet att gå stabilt. Det rör sig fram och tillbaka utan belastning. Båda gångerna har den kommit tillbaka från service och dom har justerat blocken och bakre lagren. Nu tvivlar jag inte på att bladet går ganska stabilt i den här positionen, jag provat det tidigare men med blocken bortdragna. Justerar man bladet så att tänderna går framför blocken så börjar det röra på sig igen. Det är originalbladet på bilden men jag har även några andra blad som jag aldrig lyckats få att gå stabila. Nu vet jag varken ut eller in längre, gör jag fel eller är det fel på sågen.
Några fler bilder.
http://picasaweb.google.com/gwyrlim/BladinstLlning

Allt jag läst om bandsågsjustering så ska tänderna gå framför blocken. Startar jag den så här så kommer väll tänderna för eller senare att slå i blocken? Jag har skickat den 2ggr på service för att jag inte kan få bladet att gå stabilt. Det rör sig fram och tillbaka utan belastning. Båda gångerna har den kommit tillbaka från service och dom har justerat blocken och bakre lagren. Nu tvivlar jag inte på att bladet går ganska stabilt i den här positionen, jag provat det tidigare men med blocken bortdragna. Justerar man bladet så att tänderna går framför blocken så börjar det röra på sig igen. Det är originalbladet på bilden men jag har även några andra blad som jag aldrig lyckats få att gå stabila. Nu vet jag varken ut eller in längre, gör jag fel eller är det fel på sågen.
Några fler bilder.
http://picasaweb.google.com/gwyrlim/BladinstLlning
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jag skulle inte heller ha startat den i det läget. Tänderna är ju skränkta och om de där klossarna håller bladet på plats är det tänderna det styr på, eller så styr det inte, för då kommer inte blocken åt bladet.
Vissa bandsågar verkar gå felfritt hela tiden, medan andra i bästa fall ha en bra stund någon gång emellanåt. På jobbet har vi en ACM, minns ej modellnummer, som aldrig vill gå som den ska, jag tror att hela den höj- och sänkbara bladstyrningen som går på en rund metallstav med hack i har fått sig en smäll och plåten i ramen gett vika i fästet med resultatet att bladstyrningen förändras när man höjer och sänker styrningen. Det är ingen lösning på ditt problem, men till att börja med måste väl klossarna skjutas bakåt en bit så tänderna går fria.
Är verkligen ingen expert, men du kan inte prova att byta ut en bit i taget mot t.ex. ekbitar som är smalare där de möter bladet och låter tänderna gå fria, en bit bakåt också då förstås. Det skulle kunna hjälpa om det bara är i den positionen det går att få det att gå stabilt, om det inte bara beror på att klotsarna sitter där... Och skulle det gå snett med träbitar så gör det inte så mycket. Vet inte om det räcker med styrning. Tycker själv det är lättare att få till det med bredare blad, typ 25mm, de styr sig själva lite mer, men i det här fallet skulle man också ha mer plats att laborera med metallbitarna eller träbitar.
Jag har för mig att någon nämnde the Bandsaw Book, kanske nyttig läsning för oss som inte får till det med bandsågen.
Vissa bandsågar verkar gå felfritt hela tiden, medan andra i bästa fall ha en bra stund någon gång emellanåt. På jobbet har vi en ACM, minns ej modellnummer, som aldrig vill gå som den ska, jag tror att hela den höj- och sänkbara bladstyrningen som går på en rund metallstav med hack i har fått sig en smäll och plåten i ramen gett vika i fästet med resultatet att bladstyrningen förändras när man höjer och sänker styrningen. Det är ingen lösning på ditt problem, men till att börja med måste väl klossarna skjutas bakåt en bit så tänderna går fria.
Är verkligen ingen expert, men du kan inte prova att byta ut en bit i taget mot t.ex. ekbitar som är smalare där de möter bladet och låter tänderna gå fria, en bit bakåt också då förstås. Det skulle kunna hjälpa om det bara är i den positionen det går att få det att gå stabilt, om det inte bara beror på att klotsarna sitter där... Och skulle det gå snett med träbitar så gör det inte så mycket. Vet inte om det räcker med styrning. Tycker själv det är lättare att få till det med bredare blad, typ 25mm, de styr sig själva lite mer, men i det här fallet skulle man också ha mer plats att laborera med metallbitarna eller träbitar.
Jag har för mig att någon nämnde the Bandsaw Book, kanske nyttig läsning för oss som inte får till det med bandsågen.
Bra att få det bekräftat att det inte ska vara så.
Blocken går inte att skjuta mer bakåt än vad dom är idag. Att byta dom mot trä och göra dom mindre är ett alternativ men jag har fortfarande problemet att jag inte kan få mina andra blad att gå stabilt. Manualen säger att bladet ska gå mitt uppe på hjulet, men med mitt 6mm blad så finns det inte en chans att få tänderna utanför blocken. Sågen ska klara 4mm's blad, måste vara ännu svårare. Bladet på bilden var 10mm. Jag tycker det känns som att delarna i sågen inte lirar ihop, men sågen är en Dewalt och det ska ju vara kvalitet, dessutom är det det andra exemplaret jag har problem med. Den första hade dessutom lite annat smått å gått förs sig. Stället där jag har köpt den har sålt ett tiotal och ingen har haft problem med den. Det är väll därför jag varken vet ut eller in längre.
Jag har läst The bandsaw book och otaliga siter och artiklar på ämnet men jag blir osäker på om jag verkligen har förstått rätt när inget verkar funka.
Blocken går inte att skjuta mer bakåt än vad dom är idag. Att byta dom mot trä och göra dom mindre är ett alternativ men jag har fortfarande problemet att jag inte kan få mina andra blad att gå stabilt. Manualen säger att bladet ska gå mitt uppe på hjulet, men med mitt 6mm blad så finns det inte en chans att få tänderna utanför blocken. Sågen ska klara 4mm's blad, måste vara ännu svårare. Bladet på bilden var 10mm. Jag tycker det känns som att delarna i sågen inte lirar ihop, men sågen är en Dewalt och det ska ju vara kvalitet, dessutom är det det andra exemplaret jag har problem med. Den första hade dessutom lite annat smått å gått förs sig. Stället där jag har köpt den har sålt ett tiotal och ingen har haft problem med den. Det är väll därför jag varken vet ut eller in längre.
Jag har läst The bandsaw book och otaliga siter och artiklar på ämnet men jag blir osäker på om jag verkligen har förstått rätt när inget verkar funka.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det låter knepigt. Dewalts kvalitet har ju diskuterats här av och till, men oavsett vilket har de (åtminstone här i Stockholm) förstklassig service på grejerna. Varför inte ringa till Elma Maskinservice och kolla med dem, om det inte är de som fixat med den redan.
Förresten: På lappen jag fick med när jag renoverade en handöverfräs fabrikat Elu stod det:
" Till kunden: Om du inte är helt nöjd med reparationen/servicen, faxa DEWALT på 031-686080 eller maila till infodwsv@dewalt.nu och ange följande information: Ditt telefonnummer, reparationsnummer och datum samt serviceverkstad."
Kanske läge att höra av sig.
Men sammanfattningsvis om problematiken kan man alltså säga att: Där bladen går bra på hjulen går det inte att ha dem på grund av blocken?
Förresten: På lappen jag fick med när jag renoverade en handöverfräs fabrikat Elu stod det:
" Till kunden: Om du inte är helt nöjd med reparationen/servicen, faxa DEWALT på 031-686080 eller maila till infodwsv@dewalt.nu och ange följande information: Ditt telefonnummer, reparationsnummer och datum samt serviceverkstad."
Kanske läge att höra av sig.
Men sammanfattningsvis om problematiken kan man alltså säga att: Där bladen går bra på hjulen går det inte att ha dem på grund av blocken?
Exakt så är det.Mr Handyman skrev:
Plan A blir att höra med dom jag köpte den av om det inte är läge att ta tillbaka den. Mitt förtroende för produkten är rätt lågt just nu. Plan B blir att kontakta Dewalt. Tack för informationen.
Kanske en dum fråga men kan man verkligen inte få klingan att löpa som man vill genom att vinkla övre hjulet?
/Kent
/Kent
Bandsågar bygger väl på principen att ett platt band håller sig på två hjul om hjulbanorna är lätt konvexa? Om allting står rätt till, dvs hjulen sitter ordentligt fast i samma plan, helt parallellt osv så ska en ny klinga hålla sig mitt på hjulen.
Ett litet suck från en gammal trägnagare:
Att inte leverantör skickar med utförlig instuktion är skrämmande.
1. Principen är att justera så att tänderna ligger utanför hjulen (annars förstör man tandskränken på tänderna mot hjulet)
2. Sätt efter styrklackarna lägg ett tidningspapper mellan ( ca0,1-0,2 mm) i frigång, naturligtvis ska tänderna ligga utanför klackarna.
3. Justera lagret bakom bladet med en frigång på 0,1-0,2 mm (ligger bladet emot hela tiden så blir det varmt i bakkant= längre i bakkant än framkant då blir det väldigt svajigt att såga med)
Good Luck
1. Principen är att justera så att tänderna ligger utanför hjulen (annars förstör man tandskränken på tänderna mot hjulet)
2. Sätt efter styrklackarna lägg ett tidningspapper mellan ( ca0,1-0,2 mm) i frigång, naturligtvis ska tänderna ligga utanför klackarna.
3. Justera lagret bakom bladet med en frigång på 0,1-0,2 mm (ligger bladet emot hela tiden så blir det varmt i bakkant= längre i bakkant än framkant då blir det väldigt svajigt att såga med)
Good Luck
Jo det är inga problem att få de dit man vill men då går bladet inte stabilt utan börjar röra sig fram och tillbaka. I läget det är stabilt så hamnar tänderna bakom framkanten på styrblocken vilka inte går att skjuta mer bakåt.snickarboden skrev:
1. Det beror väll på bandsågsmodell? Manualen till denna säger att bladet ska gå i mitten på hjulet. Hjulen har ett konvext "gummiband" så skränkningen borde inte förstöras då. På sågar med plana hjul kan jag förstå att tänderna ska ut över kanten.CuLa skrev:Ett litet suck från en gammal trägnagare:
Good Luck
2. 3. Manualen säger här 0.1 på blocken och 0.5 på lagren så det stämmer ju rätt bra.
gwyrlim! Du som bor i Västerbotten...ta o lämna tillbaka den där maskinen o sen åker du in till Plano Maskin i Umeå och köper dig en Scheppach bandsåg. Det är riktiga grejer som funkar jämt. Alternativt leta på Blocket efter en. Jag har en själv och den är sjukt bra fast den är från 1985...
Om du ändå bestämmer dig för att behålla dewalten, så skulle du kunna slipa av lite på styrbackarna i bänkslipmaskinen. De verkar ju i alla vara vändbara, så det kanske går att slipa för två olika bladbredder på barje backpar. Du kan åtminståne kräva lite extra backpar av dewalt. Om det var min såg, så skulle jag lämna tillbaka den och satsa på en 14-tummare med gjutjärnsstativ och gärna förhöjningsblock.om det går att få tag i.
Jag fick kontakt med servicekillen idag och dom verkar inte omöjliga att ha att göra med så jag är hoppfull. Lyckas dom fixa det så är det ok, tar dom tillbaka den så har jag sneglat på en Basato 4 på plano maskin. Lite overkill för tillfället men jag har insett att en bandsåg kan man göra mycket skoj med och då är det ju bra att ha en ordentlig. På blocket gäller det ju att kunna se om det är en pärl eller ett vrak å det tycker jag är svårt. Jag har fått intrycket att bandsågar är känsliga maskiner och då gäller det att man vet vad man ska titta efter.
Tala om pärlor...
http://www.blocket.se/vi/17453648.htm?ca=23_3_s
Hade jag haft mer plats hade den stått här *suck*
Rörande Scheppach och DW så är deras mindre modell av bandsåg identiska med varandra, har nämligen haft just en sådan Scheppach och med den var det noll problem. Dock kör jag aldrig med så klena blad som 4 ochmm, det minsta jag använde var 6 mm tror jag. På min nuvarande en Proofy BS320 kör jag bara med 12 mm. Skälen är att jag inte orkar hålla på och byta klinga och ställa om, går snabbare att ta fram stickisen.
/Kent
http://www.blocket.se/vi/17453648.htm?ca=23_3_s
Rörande Scheppach och DW så är deras mindre modell av bandsåg identiska med varandra, har nämligen haft just en sådan Scheppach och med den var det noll problem. Dock kör jag aldrig med så klena blad som 4 ochmm, det minsta jag använde var 6 mm tror jag. På min nuvarande en Proofy BS320 kör jag bara med 12 mm. Skälen är att jag inte orkar hålla på och byta klinga och ställa om, går snabbare att ta fram stickisen.
/Kent
Ska lägga modellen på minnet. Kanske dyker det upp något närmare Ume trakten.snickarboden skrev:Tala om pärlor...
[länk]
/Kent
Vilka Scheppach och DW är lika? Jag har aldrig sett något annat märke som liknar Sheppach. Kan ju ha missat på dom äldre modellerna eller är dom kanske lika på insidan. Den DW jag har nu verkar däremot vara/komma ifrån någon ELU modell.
Klicka här för att svara