5 002 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Blackstar HomePlug
Sida 1 av 2
Eftersom vårt hus är så "krångligt" hade jag tänkt mig att köra med trådlöst. Men så hittade jag den här prylen:

Blackstar HomePlug 2-pack
Med nätverk via elnätet slipper du dra kablar genom hela huset för att spela nätverksspel eller dela på bredbandet! Dessutom är säkerheten bättre och räckvidden längre än med vanliga nätverk. Bara till att plugga in och köra! Hastigheten är upp till 14 Mbps. Lev inkl 2 st homeplugs, 2 st 1,5 m nätverkskablar och programvara.
Är det någon som vet ifall den fungerar så bra som de påstår?
Vad händer om pluggarna sitter på olika faser/huvudsäkringar? (Hur vet man innan man köpet hur det är med faser/huvudsäkringar?)

Blackstar HomePlug 2-pack
Med nätverk via elnätet slipper du dra kablar genom hela huset för att spela nätverksspel eller dela på bredbandet! Dessutom är säkerheten bättre och räckvidden längre än med vanliga nätverk. Bara till att plugga in och köra! Hastigheten är upp till 14 Mbps. Lev inkl 2 st homeplugs, 2 st 1,5 m nätverkskablar och programvara.
Är det någon som vet ifall den fungerar så bra som de påstår?
Vad händer om pluggarna sitter på olika faser/huvudsäkringar? (Hur vet man innan man köpet hur det är med faser/huvudsäkringar?)
Ursäkta mig, borde sökt i arkivet först...
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1106923129
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1106923129
EDN (En amerikansk tidning för elektronik ingenjörer) testade en 200Mbps variant för en tid sedan.
De fick 25Mbps sustained vill jag minnas.
Detta är iofs ett tekniskt väldigt bra resultat tycker jag. Vi pratar ändå om fri topologi med nätverk avsett för en helt annan typ av signaler överlagrade med en massa skräp från modern elektronik och hela systemet igentligen anpassat för 50Hz.
Tyvärr så har version 1.0 och 1.0 turbo buklandat fullständigt när man kopplat till flera enheter än 2st och varit väldigt beroende på andra anslutna enheter. Vi får hoppas dessa nya fungerar bättre. Onekligen trevlig teknologi som ett alternativ till trådat för de som inte kan/vill dra "riktigt" nätverk.
De fick 25Mbps sustained vill jag minnas.
Detta är iofs ett tekniskt väldigt bra resultat tycker jag. Vi pratar ändå om fri topologi med nätverk avsett för en helt annan typ av signaler överlagrade med en massa skräp från modern elektronik och hela systemet igentligen anpassat för 50Hz.
Tyvärr så har version 1.0 och 1.0 turbo buklandat fullständigt när man kopplat till flera enheter än 2st och varit väldigt beroende på andra anslutna enheter. Vi får hoppas dessa nya fungerar bättre. Onekligen trevlig teknologi som ett alternativ till trådat för de som inte kan/vill dra "riktigt" nätverk.
Någon som vet räckvidden? Min syster bor ca 50 m (fågelvägen) från mina föräldrar och min syster använder trådlöst idag (men med dålig förbindelse) mot mina föräldrar som har gratis Internet via jobbet. Kabelvägen är ca 200 m och samma sida om transformatorstationen och dessa apparater skulle gör det smidigare än att gräva ner en kabel mellan husen.
Enligt vad jag förstått så kan din syster inte komma in hos föräldrarna via elnätet. Signalen ska tydligen stoppas av elmätare. (Vilket är bra för säkerheten! Inga vidöppna nät här inte, till skillnad från trådlöst.)
Har nu hittat en snabbare plugg:
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e1000501
Lite dyr, men får väl duga.
Har nu hittat en snabbare plugg:
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e1000501
Lite dyr, men får väl duga.
Är det helt fri sikt mellan husen? Normalt sett så går 50 meter plus två fönster utan problem om man har hyfsade antenner. Ett alternativ är att skaffa en utomhus antenn så får ni betydligt mer signalstyrka på det trådlösa.Matarese skrev:Någon som vet räckvidden? Min syster bor ca 50 m (fågelvägen) från mina föräldrar och min syster använder trådlöst idag (men med dålig förbindelse) mot mina föräldrar som har gratis Internet via jobbet. Kabelvägen är ca 200 m och samma sida om transformatorstationen och dessa apparater skulle gör det smidigare än att gräva ner en kabel mellan husen.
Det är träd i vägen, så utomhusantenn går troligtvis inte så bra (kanske nu när det inte är så mycket blad.mats_o skrev:
Det bästa är nog att köpa en slang och gräva ner och "låna" lite kabel från jobbet.
Vi använder Netger XE102 mellan våningsplanen sedan i sommras och det fungerar fint bortsett från två gånger när det "låst sig" men det var bara att ta bort dom ur eluttaget några minuter för "nollställning" så funkade det igen. ADSL modemet är kopplat till jacket på nedre plan och en router till den på övervåningen. Inte några "high speed" pluggar men räcker till bra för ADSL uppkopplingen men kanske för långsamma om man ska köra LAN mellan datorer.calimero skrev:
http://www.netgear.com/products/details/XE102.php
Är det nån som har en aning om dessa skulle funka för överföring av ip-tv?
Vi kommer få tv via stadsnätet. Tv signalen kommer in via en av åtta portar på en mackapär vi har i källaren, sen ska den ta sig till vardagsrummet. Enligt kabelbolaget (canal digital), med en vanlig nätverkskabel, men de har ingen aning om det funkar med något trådlöst.
Vi kommer få tv via stadsnätet. Tv signalen kommer in via en av åtta portar på en mackapär vi har i källaren, sen ska den ta sig till vardagsrummet. Enligt kabelbolaget (canal digital), med en vanlig nätverkskabel, men de har ingen aning om det funkar med något trådlöst.
Letade och fann fler forum om pluggarna. Här har nån varit "hjälpsam" på passagen.
Tur man slipper den "hjälpen" här.Tillbaka till Nätverk Visningsläge:
Blackstar HomePlug
Skrivet av Banjo 7.dec.2005, kl 13:35
Nån som har en Blackstar HomePlug?
Det är ett sorts nätverk man använder eluttagen.
Dem ska är enkla att använda, är de så enkla att man ej behöver ställa in dom?
Kan de funka direkt i ett ADSLmodem?
Skriv svar till Banjo
Tipsa en vän om inlägget Anmäl detta inlägg
EL-DATA
Skrivet av Repo 8.dec.2005, kl 12:28
Jajajaja!!!!!!
Köp ingen plugg, klipp av en skarvsladd och sätt in i nätverket, sätt kontakten i väggen!!!!!!!!! HAHAHA
Skriv svar till Repo
Tipsa en vän om inlägget Anmäl detta inlägg
« Tillbaka till Nätverk