L
Halloj alla verktygstokiga,

En trevlig specialutgåva från B&D som tyvärr är heldöd.

Batteriet tycks ladda som det ska - det lyser grönt i laddaren. Men när man sätter det i borrmaskinen så är maskinen 100 procent död, batterindikatorn funkar inte heller.

Vad kan vara fel och är det nåt som går att lösa?
Black & Decker specialutgåva borrmaskin och batteriladdare i väska, lyser inte när batteri är isatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en Black & Decker-specialutgåva borrmaskinetikett med specifikationer, suddig i rörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mät spänningen på batteriet, cellerna är nog slut

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
H Huzzbutt skrev:
Mät spänningen på batteriet, cellerna är nog slut
Just där jag är nu har jag inget att ta till (ingen mätare) - men det kan alltså mycket väl vara så att laddaren lyser grönt och fint trots att battericellerna är slut?

L Lärospånet skrev:
Just där jag är nu har jag inget att ta till (ingen mätare) - men det kan alltså mycket väl vara så att laddaren lyser grönt och fint trots att battericellerna är slut?

Japp och cellerna kan du byta.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
H Huzzbutt skrev:
Japp och cellerna kan du byta.
Toppen - men att byta celler är väl lite meck gissar jag?

Det absolut första jag skulle göra är att testa med ett annat B&D 14V-batteri, troligtvis funkar den då, och även om det går att byta en enstaka cell (och är betydligt billigare) så skulle jag nog också rekommendera att bara byta skal om du vill att det ska matcha.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Ett annat vanligt fel på handhållna maskiner är att någon kabel inne i den går av, brinner av, hoppar ur sin kabelsko osv (har varit med om sånt). De lever ett hårt liv därinne med en massa damm och annat klägg som letar sig in genom ventilationshål och allehanda otätheter och beckar igen. Öppna och kolla.

Rent allmänt brukar jag alltid ha minst två batterier till maskiner, ett som kan stå på laddning medan man använder det andra. Så det går ju att testa med ett annat batteri.

Köp också en enkel multimeter för någon hundralapp, den kommer du att ha mer användning för än du tror. Jag har kört med Biltemas enklaste mätare för 119kr i ett antal år, och det är först nu när jag bygger egen elektronik som mina krav börjar stiga lite.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[länk]
alternativet är att köpa ett nytt och byta skal, då slipper du löda ihop cellerna
Tack för länken! Ser bra ut.

L
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det absolut första jag skulle göra är att testa med ett annat B&D 14V-batteri, troligtvis funkar den då, och även om det går att byta en enstaka cell (och är betydligt billigare) så skulle jag nog också rekommendera att bara byta skal om du vill att det ska matcha.
Tack för tipset! Får ta med den till butik och testa med nytt batteri på plats då kanske.

L
ricebridge ricebridge skrev:
Ett annat vanligt fel på handhållna maskiner är att någon kabel inne i den går av, brinner av, hoppar ur sin kabelsko osv (har varit med om sånt). De lever ett hårt liv därinne med en massa damm och annat klägg som letar sig in genom ventilationshål och allehanda otätheter och beckar igen. Öppna och kolla.

Rent allmänt brukar jag alltid ha minst två batterier till maskiner, ett som kan stå på laddning medan man använder det andra. Så det går ju att testa med ett annat batteri.

Köp också en enkel multimeter för någon hundralapp, den kommer du att ha mer användning för än du tror. Jag har kört med Biltemas enklaste mätare för 119kr i ett antal år, och det är först nu när jag bygger egen elektronik som mina krav börjar stiga lite.
Tack för alla tipsen - utmärkt då har jag en hel del att gå på nu! Vad bygger du för elektronik? Nyfiken :)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Tack för alla tipsen - utmärkt då har jag en hel del att gå på nu! Vad bygger du för elektronik? Nyfiken :)
Just nu håller jag bl a på med en egen gitarrförstärkare. Men det finns många problem att lösa, det tar tid.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Spännande! Finns säkert en del videor om det på Youtube kan tänka.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.