Hej alla byggare!
Jag har en fråga kring blåbetong.
Börjat riva ut allt ur huset, suterrängshus byggt 1970, mexistenfasad, betongbjälklag, uppreglade trägolv nere i suterrängen som möglat och som jag nu också rivit.
Mellanväggar i suterrängen är av blåbetong, ingen aning hur mycket radon de avger osv, kan skilja sig har jag förstått, men har bestämt mig att det blir att riva ner och bygga upp nya väggar av stålprofiler, eller tom mura kanske med lättbetong.
Men när jag i ena hörnet i huset rivit ner bastun så visade det sig att just i bastun så var inte yttervägarna ens putsade, ingen fara med det, men så såg jag något jag inte sett förut, man verkar ha lagt en rad blåbetong 7-8cm liggandes högst uppsidta raden och betongbjälklaget ligger då på detta :-/ , kan säkert haft sin funktion, man har kanske velat ha något mellan där så inte betongen när den torkar påverkar på första raden betongblock vad vet jag , i af se bild och kom gärna in med tankar.
Har ni sett det förut?
Vad har ni gjort?
Varför gjorde manpå detta vis?
Det kommer att få ligga kvar, jag kommer att putsa överdet och måla, resten av mellanväggarna rivs som sagt.
Tack på förhand!
Jag har en fråga kring blåbetong.
Börjat riva ut allt ur huset, suterrängshus byggt 1970, mexistenfasad, betongbjälklag, uppreglade trägolv nere i suterrängen som möglat och som jag nu också rivit.
Mellanväggar i suterrängen är av blåbetong, ingen aning hur mycket radon de avger osv, kan skilja sig har jag förstått, men har bestämt mig att det blir att riva ner och bygga upp nya väggar av stålprofiler, eller tom mura kanske med lättbetong.
Men när jag i ena hörnet i huset rivit ner bastun så visade det sig att just i bastun så var inte yttervägarna ens putsade, ingen fara med det, men så såg jag något jag inte sett förut, man verkar ha lagt en rad blåbetong 7-8cm liggandes högst uppsidta raden och betongbjälklaget ligger då på detta :-/ , kan säkert haft sin funktion, man har kanske velat ha något mellan där så inte betongen när den torkar påverkar på första raden betongblock vad vet jag , i af se bild och kom gärna in med tankar.
Har ni sett det förut?
Vad har ni gjort?
Varför gjorde manpå detta vis?
Det kommer att få ligga kvar, jag kommer att putsa överdet och måla, resten av mellanväggarna rivs som sagt.
Tack på förhand!
Är du säker på att betongbjälklaget ligger på blåsbetong och inte på en gjuten balk på betonghålstenen och att man sedan har lagt igen hålrummet med lättbetong? Det för att få en slät yta inåt och dessutom minska köldbryggan som blir av gjuten betong hela vägen?
Det är lie svårt att se på din bild men om du tittar i hålet vid ventilen, kan du se att det är blåbetong hela vägen ut till ytterkant av källarmuren och inte bara delvis?
Det är lie svårt att se på din bild men om du tittar i hålet vid ventilen, kan du se att det är blåbetong hela vägen ut till ytterkant av källarmuren och inte bara delvis?
Hej!
Tack för ditt svar!
Tänkte jag faktist inte på, det jag trodde var just att det låg på en gjuten betongbak typ lika tjock som hålstensblocken, menhär ger du mig ett bra tips som jag i te tänkt på, ska iväg imorgon direkt och kika?
Man blir lite nojig av att arbeta i närheten av dessa blåbetong blocken, men tänker stt det inte är någon fara så länge man inte sågar i de.
Tack för ditt svar!
Tänkte jag faktist inte på, det jag trodde var just att det låg på en gjuten betongbak typ lika tjock som hålstensblocken, menhär ger du mig ett bra tips som jag i te tänkt på, ska iväg imorgon direkt och kika?
Man blir lite nojig av att arbeta i närheten av dessa blåbetong blocken, men tänker stt det inte är någon fara så länge man inte sågar i de.
Det som varit "farligt" med den blåsbetong som gjordes med alunskiffer är radon och inte fibrer eller damm (mer än den "vanliga" risken med mineraliskt damm i lungor) och radondöttrar som bildas vid radonets sönderfall. Då blir det en del partiklar som kan komma in i lungorna och ger upphov till alfastrålning. Den är rätt ofarlig utanför kroppen men inte i kroppen.
Använd munskydd/andningsmask när du river så är det ingen större fara. Det är bortsett från vid hantering av dammet från betongen något som dessutom ger en ökad risk för lungcancer vid lång exponering, decennier, och särskilt i kombination med rökning:
Läs mer här så får du en rätt bra bild av hur du kan tänka: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
Du kan även göra tester av den blåsbetong du har för att se om den är låg- eller högstrålande.
Använd munskydd/andningsmask när du river så är det ingen större fara. Det är bortsett från vid hantering av dammet från betongen något som dessutom ger en ökad risk för lungcancer vid lång exponering, decennier, och särskilt i kombination med rökning:
Läs mer här så får du en rätt bra bild av hur du kan tänka: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
Du kan även göra tester av den blåsbetong du har för att se om den är låg- eller högstrålande.
Tack för dina mycket bra och utförliga svar!!T Testarn skrev:Det som varit "farligt" med den blåsbetong som gjordes med alunskiffer är radon och inte fibrer eller damm (mer än den "vanliga" risken med mineraliskt damm i lungor) och radondöttrar som bildas vid radonets sönderfall. Då blir det en del partiklar som kan komma in i lungorna och ger upphov till alfastrålning. Den är rätt ofarlig utanför kroppen men inte i kroppen.
Läs mer här så får du en rätt bra bild av hur du kan tänka: [länk]
Mellanväggar i blåbetong som är typ 7cm tjocka kan väl aldrig vara bärande? Alltså fritt fram att riva.
Enligt sektionsritnigen så är bara väggen i mitten av huset bärande och den har också som syns på ritningen en gjuten sula.
Nej, en 7 cm innervägg äv blåsbetong är inte bärande. Sen kan den ha en stabiliserande funktion mot källarmuren/yttervägg för att stå emot jordtryck på en längre vägg så det beror lite på var den sitter och så vidare.
Det finns ju en risk att en lång vägg av betonghålsten trycks in av jordtrycket om det inte finns stabliliserande tvärgående väggar.
Det finns ju en risk att en lång vägg av betonghålsten trycks in av jordtrycket om det inte finns stabliliserande tvärgående väggar.
Då får man riva och bygga upp del för del. Men kan en vägg i stålprofiler ersätta en 7cm blåbetongvägg …? Eller ska man då mura kanske med leka eller lättbetong?T Testarn skrev:Nej, en 7 cm innervägg äv blåsbetong är inte bärande. Sen kan den ha en stabiliserande funktion mot källarmuren/yttervägg för att stå emot jordtryck på en längre vägg så det beror lite på var den sitter och så vidare.
Två saker att tänka på:
- All blåbetong är inte radioaktiv. Ta dit en mätare och ta reda på fakta innan du gör onödiga åtgärder
- Mängden strålning är direkt proportionerlig mot mängden strålande betong. Har du bara denna rad så är det sannolikt ändå så lite att det inte gör någon skillnad att tala om.
Blåbetong används även som isolering på insidan av betongväggar.
Vi har liknande källare, men träbjälklag.
Ytterväggarna uppbyggda med betonghålsten samt ett lager blåbetong överst. Alla innerväggar förutom hjärtväggen var blåbetong.
Ytterväggarna i gillestugan samt vid trappan har ett lager blåbetong på insidan.
Vi har rivit nästan alla innerväggar av blåbetong, har bara några löpmeter kvar, har rivit väggarna successivt som vi har byggt om.
Ytterväggarna uppbyggda med betonghålsten samt ett lager blåbetong överst. Alla innerväggar förutom hjärtväggen var blåbetong.
Ytterväggarna i gillestugan samt vid trappan har ett lager blåbetong på insidan.
Vi har rivit nästan alla innerväggar av blåbetong, har bara några löpmeter kvar, har rivit väggarna successivt som vi har byggt om.
Tack för ditt svar!Demmpa skrev:
Tack för ditt svar!Demmpa skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är blåbetongväggen bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Riva blåbetong & ev. en bärande vägg
Är 9 cm tjocka blåbetongväggar bärande?
Riva bärande blåbetong vägg
Teknik för att byta ut bärande innerväggar i blåbetong