Blå Bosch i USA använder helt andra modellbeteckningar än Bosch i Europa. Känner någon till varför man gör så? Är det enbart för att förvilla, eller handlar det helt enkelt om olika maskiner? Jag planerar nämligen att köpa en sladdlös borrmaskin i samband med en resa, men blir konfunderad.
För övrigt, körs deras maskiner på 120-230V/50-60Hz eller endast 120V/60Hz?

Vad som skiljer Bosch åt vet jag inte annat än att då jag kollat på Bosch maskiner i USA (köper dock Makita) så ser dom exakt ut som dom i Sverige. Kan vara en ren marknadsteknisk grej.

USA = 115V. Stirra dig inte blind på Hz. Alla elverktyg jag känner till och har kollat på, elektroniska eller inte, har haft specen 115V/50-60Hz. Dagens elektronik är rätt smart.

Det du måste ha är en trafo för att köra USA maskiner hemma. Har du en dragare sedan tidigare och köper samma märke från USA så är det mycket sannolikt att batterierna är exakt likadana och då kan du använda din hemmaladdare.

Med Makita och Panasonic är det så iallafall. Fast där är beteckningarna likadana också. Å andra sidan en tillverkare av dignitet tillverkar knappast verktyg som är bundet till ett land. Avvikande beteckningar kan ha en historik bakom sig som inte har något med maskinerna att göra.

Sedan finns det ett stort antal trådar under Verktyg som avhandlar köp i annat land. Kolla runt lite.

Attans, och jag som trodde/hoppades att man kunde köra dem på 230V. Det funkar ju med videokameror (laddare-->kamera) och datorer (omkopplare i nätdelen).

Detta är viktigt att kolla innan man köper eller pluggar in och innan man funderar på att byta kontakt. Gäller allt man köper i annat land, alltid kolla om det fungerar på 230V eller om det blir en dyr engångsbrödrost 8-)

Denna flexibilitet finns oftast på hemelektronik men i stort sett aldrig på verktyg, har inte sett någon ännu. Verktyg har väl aldrig setts som något som skall vara lätt och portabelt annat än till nästa projekt, därav att ingen tillverkare av verktyg har brytt sig om detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.