Hej, tror ni jag behöver täcka denna med något om jag ska klyva den i höst eller klarar den sig och torkas ok utan tak?

Tack! Staplad björkved i en träställning utomhus, utan tak, vid en grusad gång och träden i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplad ved på en pall vid ett staket, del av vit husfasad synlig i bakgrunden. Spekuleras om vedens behov av täckning för torkning.
Skapa konto
Staplade björkvedsklossar på träpall utomhus vid ett staket och hus, med frågan om de behöver täckas för att torka.
Skapa konto

Varför ska du vänta med att klyva till hösten?

Är mitt uppe i totalrenno av huset så prio ved ligger tyvärr som nr 10 :/

N
Tror nog den klarar sig bra utan tak. Men det skulle säkert vara bättre om den fick tak på sig efter midsommar. Om den är någorlunda nyfälld så går den troligen hyfsat lätt att klyva. Väntar du till hösten så är den säkert jobbig att klyva. Tveksamt dock om den torkar tillräckligt för att kunna eldas i vinter om du klyver den först i höst.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ställ en huggkubbe i närheten, så när något jävlas i renoveringen så tar du yxan och svingar på några kubb

• Gilla
Norrtull och 6 till
  • Laddar…
Som sagt, tak efter midsommar, och i höst kommer den att vara seg som phan att klyva. Hydraulklyv?!

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Gick på en helg 👍

• Staplat vedträ utomhus med hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Centano och 5 till
  • Laddar…
Bra. En sjudagarsveckas arbete insparad i höst.

• Gilla
Owil123
  • Laddar…
Owil123 Owil123 skrev:
Gick på en helg 👍
Bra jobbat!

• Gilla
Owil123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.