I november hade vi en golvslipare här som slipade om ekparketten i vardagsrummet och björkparketten i sovrummen. Nu har det ju blivit torrare i luften och div sprickor känns och syns lite var stans, vilket kanske är normalt beroende på årstiden. Men i ett av sovrummen verkar det ha spårat ur. Ett par av brädorna har rest sig längst med långsidan, 1-2 mm. Det verkar inte som att hela plankan har lyft sig, utan mer att den har delat sig på mitten i limningen, då man lätt kan trycka ner den med ett finger. Se bilder. Det har hänt på några fler ställen i björkparketten också, men inte lika mycket.
Vad beror detta på? Detta är första vintern vi bor i huset. Kan detta ha förekommit även innan golvsliparen var här, dvs går sånt här tillbaka på sommarhalvåret, eller har sliparen förstört golvet? :confused: Fil 2016-01-18 09 50 22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fil 2016-01-18 09 50 52.jpg
Skapa konto
Fil 2016-01-18 09 51 12.jpg
Skapa konto

Har ni golvvärme? Då brukar det bli sådär, det har antagligen inte nånting att göra med att ni har slipat golvet.

R
Du får väl hitta ett lim som du kan lägga i glipan så att golvbiten bredvid håller den på plats. Lägg en tyngd på golvet medan de torkar samman.

• Gilla
springer-jr och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren.
Vi har ingen golvvärme i dessa rum. Däremot har vi en braskamin i våningen under, så lite varmare än det normalt skulle ha varit är det nog vissa kalla dagar. Men kan det verkligen torka ut såpass mycket av värmen? Om det nu är så att värmen under ifrån ligger bakom detta, kommer det någonsin att kunna gå tillbaka av sig själv när det blir fuktigare ute eller är det kört? Finns det olika typer av parkett som håller olika bra för värme underifrån om vi till slut måste byta ut den som ligger där nu?
Kan ju försöka limma den, men med vad? Det ska ju hålla för diverse slit. Vanligt trälim eller nått mer specificerat?

• Gilla
Gamla Steninge
  • Laddar…
Beror det på värmen så kommer parketten att gå tillbaka. Om den gör det helt och hållet vet man inte. Vanligt trälim går bra.

R
men jag förstår inte varför de hoppar isär. Ett golv klickas ju samman och låses fast med en urfasning i närliggande golvskiva.

peternicklas
Det golvet är inte bra. Ytskicktet har släppt från underlaget vilket det inte ska göra. Tycker du ska ta och prata med dem som har tillverkat golvet.

Exakt som ovan. Ytfaneret har släppt från underliggande lager. Det skall inte hända!

Ja slitskiktet har släppt från det underliggande träet, eftersom du har slipat om golvet så räknar jag med att det är 10-20år gammalt?
Stavsläpp är inte helt ovanligt vid omslipning, det beror dels på vibrationer från slipmaskinen, fukt från lacken som tränger ner i golvet och helt enkelt att limmet har blivit gammalt.

När man slipar gamla parkettgolv så kan limmet se ut som ett pulver om en stav lossnar.

Man brukar lämna ett papper med stavsläppsinformation till kunden som denne får läsa och skriva under, man brukar prova att limma tillbaka stavarna men när dom lossnar efter att golvet är lackat så blir det svårt att få det helt bra.

Tunna ut trälim om det är små glipor, prova få i så mycket lim det går och tyng ner, lösa bitar kan man limma med tex pl400 eller liknade sättlim innan slipning.

Hej igen!

Ja att gå till tillverkaren och få någon slags ersättning kan man nog glömma då golvet är ca 25 år gammalt skulle jag tro. Och med andra ord så kan jag egentligen inte anklaga golvsliparen för att vara kass heller då?

Jag får prova att limma ihop skiten och hoppas på det bästa. När du skriver "tunna ut trälim", vad menar du då? Går den att späda på något sätt så att den blir mer lättflytande?

Lite vatten borde väl funka, slipade ett golv som det blev lite släpp på åt en snickare och han skulle prova det. Hörde aldrig av han igen så jag antar att det funkade.
Fråga i möbelsnickeri trådarna annars.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.