Har nu gått över en vecka sedan jag mailade en av säljarna på björklidenhus, västra götaland/värmland och inget svar.. I onsdags mailade jag samma till den andre men inget svar? hm någon som haft kontakt med dessa säljare?

Jag och min fru bygger en Villa Trendig i Järfälla.
Hittills har vi varit nöjda, både med säljaren (Täby-kontoret) som har varit på hugget och snabbt gett oss den info vi velat ha, och med Björklidenhus som trots en del tillval som borde varit standard (insolering i innerväggar t.ex.) gett oss ett riktigt prisvärt 1,5 planshus på platta.
MEN, nu är jag faktiskt lite förbannad på dem. Efter någon dags markarbete konstaterade grävaren att han stött på en del hel del berg som måste sprängas bort.
Sprängkostnaderna uppgick till cirka 100' enligt grävarens uppskattning, surt men bara att acceptera. Vad som är svårare att acceptera, i alla fall moraliskt, är de 15% som Björklidenhus lägger på i "entreprenadarvode". Denna avgift nämner de först efter att arbetet är klart. Visst, vi har skrivit på ett kontrakt i vilken de nämner detta "entreprenadarvode" så de har all laglig rätt i världen att ta ut det, men va fan - 15000 för att hantera en faktura!
Eller vad tycker ni? Överreagerar jag? Är det kutym? Skäligt?

För en faktura känns det patetiskt mycket. Sen hade det väl kännts bra om de hade sagt något om denna kostnad då man pratar "totalt" pris?

Entrepenörsarvodet är avsett att täcka lite mer än att hantera en faktura. Om du köper ett bygge på totalentrepenad så har entrepenören ansvaret för att allt fungerar, grantiansvar osv.

Nu är ju en extrakostnad på 100 000 en enstaka ganska hög tillägsfaktura, då är det troligen svårt att sakligt motivera 15%. Men entrepenadsarvodet kommer ju ofta in på ex. tillägg för "icke standard kakel" som ett exempel. Då täcker ju arvodet de administrativa delarna av beställningen, upphandling, risken om något blir fel och fakturering.

Men om vi tar fallet med bergsprängaren, om han hade strulat, ex. sprängt för lite (eller för mycket) så att det blir tillkommande arbeten. Eller inte kommit på avtalad tid, stilleståndskostnader för resten av bygget. Det då skall inte det drabba er. Och de kostnaderna kan då bli en risk (som behöver finansieras) för entrepenören.

Jo, jag börjar förstå bättre hur entrepenörsarvode fungerar, men i det här fallet hade jag hellre sett att den risken låg på oss. Nu känns det som att man betalar en jättehög försäkringspremie.

Hm känslan jag får av förklaringen är att de tjänar ju redan pengar på dig Anders, de pengarna får väl vara "garanti" pengar för om något händer. Sen klart de ska ta betalt för att de utför fakturering och samordning. Dock ligger det mycket på oss köpare att ta reda på vad som står i kontraktet. Då du skrivit på så kan man inte ju inte göra så mycket. Du har iallafall hjälpt mig att se efter denna post o ifrågasätta. tack!

Dave

Har fortfarande inte fått mailsvar. Så jag mailade säljaren i Göteborg, fick svar på ett par timmar och återigen svar någon timme igen på nytt mail. Så vi ska prata vidare med honom iallfal.

När jag byggde med Götenehus hade jag själv möjligheten att välja vilka delar jag ville få in under totalentreprenaden. Markarbetet lade vi utanför såväl som den invändiga målningen. Kolla om det inte är så att ni själva kan välja vilka delar som skall ingå i totalentreprenaden. Troligtvis är det ju så för de kan ju knappast tvinga er att betala påslag för saker ni inte vill ha in i totalentreprenaden. Det beror dock förstås på hur avtalet är formulerat.

Det är viktigt också att inte glömma att det i de 15% så ligger det ett juridiskt åtagande. Om det uppstår ett fel på ert hus som beror på att markarbetena varit felaktigt utförda, så kommer Björkldenhus gå in och täcka upp alla kostnader. Om ni lagt markarbeten utanför skulle de sagt "Nahädu, det är ingen fel på grunden och arbetet vi utfört, det är markarbetena. Var så god och lös dina problem själv med markentreprenören." De 15%-en kan visa sig vara guld värt i efterhand. Du kan ju se det som en försäkring så kanske det känns lite lättare."

Hos björklidenhus får man en personlig projektledare som man träffar flera gånger under bygget, bl.a. byggsamråd, bygget och slutbesiktningen. Klart seriöst! Besiktningsman och KA hanteras på korrekt sätt och inga "Älvsbyhusformuleringar" angående dessa finns i entreprenadkontraktet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.