Hej!

Vi har gjort tillval såsom, spröjs, tät trapp till övervåningen, kökspaket, helglasad altandörr. Vi har inte ändrat planlösningen. Det enda vi gjort är att ha vänt ytterdörren från vänsterhängd till högerhängd. Vi funderade på takkupa men tyckte det var alldeles för dyrt likaså farstukvisten så det blev det inte. Vi har gjort väldigt lite tillval men är nöjda ändå.
Nu har vi gjort slutbeställning och huset kommer v.41 så nu kan man ju inte ändra sig. Jag tror att man egentligen ska bygga hus minst två gånger i sitt liv för att göra alla rätta val som man borde göra. Så här i efterhand blev vi och fundera på förhöjt väggliv. Det är absolut inte så att vi ångrar våra val utan vi är och kommer att bli jätte nöjda. Det är bara så svårt att veta vad man borde ha och inte ha om du förstår vad jag menar. Alla val har ju vägskäl...

Har ni bestämt er för kavat eller funderar ni på någon annan husfirma?

Vi har inte bestämt oss för Kavat, men det mesta talar för att det blir den. Allting måste bli klart med tomt först innan vi helt bestämmer oss.
Vad kostade de olika tillvalen?

Hej igen!
Helglasad altandörr 1000 kr
spröjs 6470 kr
innerdörrar 2000 kr
trapp 26250 kr
kökspaket 23900 kr

Jag tror jag fick med alla tillval samt kostnader för dessa.

Det är så fantastisk vi var ner till vår tomt idag och då har de gjort klart alla l element och lagt i isolering i plattan. Nu äntligen får man se hur stort botten på huset blir. Det här är superhäftigt!!

Fel, kökspaketet kostar 24900 kr så klart!

Ja jag förstår att det är spännande. Önskar vi också vore i er sits. Ni valde inte till fönster eller något till övervåningen? Skriver ni någon blogg om ert husbygge? Skulle vara kul att se bilder ju längre bygget fortskrider.

Självklart har vi valt till gavelfönster. Det kostar 20380 kronor. Har precis startat en blogg www.gunnarfeldt.wordpress.com. Den är alldeles färsk för idag och jag kommer lägga in fler bilder inom kort.

Startar upp tråden igen.....fast med en annan fråga.
Hur lång tid ska det ta att få bygglovshandlingar? Jag har beställt ett katalog hus med noll ändringar i planlösningen. Tror faktiskt inte att de ritar upp ett hus helt från början utan ändrar lite text och stämplar samt ritar in huset på nybyggnadskartan. Det har nu gått 2 månader är inte det lite lång tid??? Vad har ni andra haft för väntetid??

Vad kostar liggande fönster till ett Villa Trendig?
Fint hus, men jag tycker det ser lite tomt ut mellan ytterdörren och fönstren.

Vi lämnade in bygglovshandligar i början på juli. Vi fick vänta till efter semestern. Bygglovet blev klar ca 18 augusti. Ca 1 månad pga semesteruppehåll. Vi har heller inte gjort några ändringar i planlösningen.

Var kanske lite otydlig....ritningarna från hustillverkaren inte kommunen menade jag.

Sent svar till Bobbi 91.

Efter att blivit lovade ca 8 dagar tog det ca 5 veckor, då ringde vi ändå och påminde dem nästan varenda dag!

Håller på och bygger en villa Listig med Björklidenhus och har bara positivt att säga om dem! Kommunikation med säljare, huvudkontor och byggare har fungerat perfekt. De tog sig tid att lyssna på våra funderingar och frågor och trots att vi var ganska "krångliga" med att ändra oss sent om olika val och annat så var det aldrig något problem. Bygget har också flutit på helt problemfritt.
Med Björklidenhus får man en totalentreprenad värd namnet.

Angående tillval och ändringar så är vår uppfattning att det är få saker som inte är möjliga att hitta en lösning på med Björklidenhus. De är mycket tillmötesgående.

FriscoJoones skrev:
Sent svar till Bobbi 91.

Efter att blivit lovade ca 8 dagar tog det ca 5 veckor, då ringde vi ändå och påminde dem nästan varenda dag!
Jag fick handlingarna efter nästan 2 månader, skickade ett mail till försäljningschefen och vips 2 dagar senare hade jag handlingarna.
Tror att Björkliden har ett stort tryck just nu på många beställda hus.
Annars så tycker jag att de varit mycket tillmötesgående med det mesta. Hade också otroligt flyt med bygglovet gick igenom på lite mer en 1 vecka faktiskt. :D
Har faktiskt en blogg för den som är intresserad......
http://nubyggervivilla.blogspot.com/

Vi hade också mycket tur med bygglovet, tog endast 2 veckor. Vi håller på att förhandlar om slutbeställningen nu vilket också dragit ut på tiden, delvis vårt eget fel då vi gjort mycket ändringar fram och tillbaks, är uppe i nästan 1 milj i tillval nu. Förutom att det tagit lång tid är vi också nöjda med bemötande och viljan att hitta lösningar på våra förslag.

FriscoJoones skrev:
Vi hade också mycket tur med bygglovet, tog endast 2 veckor. Vi håller på att förhandlar om slutbeställningen nu vilket också dragit ut på tiden, delvis vårt eget fel då vi gjort mycket ändringar fram och tillbaks, är uppe i nästan 1 milj i tillval nu. Förutom att det tagit lång tid är vi också nöjda med bemötande och viljan att hitta lösningar på våra förslag.
Vaa..... 1 miljon i tillval måste vara rekord, har de så mycket tillval att det kan bli de summorna??? Du kanske inkluderar garage eller???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.