12 336 läst ·
8 svar
12k läst
8 svar
Björk golv?
:
HEJ !!!
Jag tycker att det skulle vara så fint med björk parkett !
Men jag undrar om det är för mjukt ? blir det repor mm??
ps, i köket blir det björk luckor & klinker golv i ljus terracotta eller beige , tänkte att det var fint att inte blanda fler träslag ?
Jag tycker att det skulle vara så fint med björk parkett !
Men jag undrar om det är för mjukt ? blir det repor mm??
ps, i köket blir det björk luckor & klinker golv i ljus terracotta eller beige , tänkte att det var fint att inte blanda fler träslag ?
Detta kan du läsa på inredning under hårdhetsgrad på golv.
5 on: 08/03/03 at 20:52:21 » Quote | Modify
Vi (2 vuxna och 2 småbarn) hade björkparkett i hela vårt förra hus (dock klinkers i hall och badrum). Säg så här, vi kommer inte att lägga björkparkett i vårt "nya" hus.
VITEK
Ek är ett relativt hårt träslag och har måttliga fukt-
rörelser. Viteken är lätt gråbrun i färgen och har en
markerad ådring.
Hårdhetsgrad vitek: 3,5 - 4,0
RÖDEK
Precis som viteken är träet relativt hårt, men röd-
eken är ljusare i färgen och går mot rosa.
Hårdhetsgrad rödek: 3,5 - 4,0
JATOBA
Jatoba kommer från Central- och Sydamerika och är
ett mycket hårt, tungt och starkt träslag. Färgen är
mörkt rödbrun, strukturen är slät.
Hårdhetsgrad: 7,0
KÖRSBÄR
Ett medelhårt träslag. Direkt efter hyvling är körs-
bärstiljan ljusrosa men träet mörknar med tiden och
får en cognacsfärg. Strukturen är tämligen lugn.
Hårdhetsgrad: 3,0 - 3,2
LÖNN
Lönn är ett hårt och ljust träslag ned stora fuktrörel-
ser. Förväxlas ofta med björk men lönnen har en
flammigare och mer markerad ådring än björken.
Hårdhetsgrad: 4,0 - 4,6
BJÖRK
Björk är ett ljust och ganska mjukt träslag och bör
inte användas i miljöer som är utsatta för hårt slita-
ge. Med tiden mörknar träet och får en varmare ton.
Hårdhetsgrad: 2,3 - 2,7
TEAK
Ett medelhårt bärnstensfärgat träslag. Teaken är fet
i sig och är därför speciellt lämplig i miljöer med
stora fuktvariationer som badrum och båtar.
Hårdhetsgrad: 2,5 - 2,8
ASK
Asken är stark och tålig med markerad ådring. Träet
är övervägande ljust men har en brun kärna. Ask har
livligare färgvariationer än ek.
Hårdhetsgrad: 3,9 - 4,1
5 on: 08/03/03 at 20:52:21 » Quote | Modify
Vi (2 vuxna och 2 småbarn) hade björkparkett i hela vårt förra hus (dock klinkers i hall och badrum). Säg så här, vi kommer inte att lägga björkparkett i vårt "nya" hus.
VITEK
Ek är ett relativt hårt träslag och har måttliga fukt-
rörelser. Viteken är lätt gråbrun i färgen och har en
markerad ådring.
Hårdhetsgrad vitek: 3,5 - 4,0
RÖDEK
Precis som viteken är träet relativt hårt, men röd-
eken är ljusare i färgen och går mot rosa.
Hårdhetsgrad rödek: 3,5 - 4,0
JATOBA
Jatoba kommer från Central- och Sydamerika och är
ett mycket hårt, tungt och starkt träslag. Färgen är
mörkt rödbrun, strukturen är slät.
Hårdhetsgrad: 7,0
KÖRSBÄR
Ett medelhårt träslag. Direkt efter hyvling är körs-
bärstiljan ljusrosa men träet mörknar med tiden och
får en cognacsfärg. Strukturen är tämligen lugn.
Hårdhetsgrad: 3,0 - 3,2
LÖNN
Lönn är ett hårt och ljust träslag ned stora fuktrörel-
ser. Förväxlas ofta med björk men lönnen har en
flammigare och mer markerad ådring än björken.
Hårdhetsgrad: 4,0 - 4,6
BJÖRK
Björk är ett ljust och ganska mjukt träslag och bör
inte användas i miljöer som är utsatta för hårt slita-
ge. Med tiden mörknar träet och får en varmare ton.
Hårdhetsgrad: 2,3 - 2,7
TEAK
Ett medelhårt bärnstensfärgat träslag. Teaken är fet
i sig och är därför speciellt lämplig i miljöer med
stora fuktvariationer som badrum och båtar.
Hårdhetsgrad: 2,5 - 2,8
ASK
Asken är stark och tålig med markerad ådring. Träet
är övervägande ljust men har en brun kärna. Ask har
livligare färgvariationer än ek.
Hårdhetsgrad: 3,9 - 4,1
Jag har sågat en hel del björk till två mindre golv och en trapp, 63 mm till vagnstycken, 50 mm till steg och 41 mm golvplank.......
Någon som har erfarenheter av massiva björkgolv ?
Jag trodde ju björk var lämpligare att göra trapp av än furu t.ex !
Sågade ju ek, alm, lärk, hassel, gran, furu, lönn och björk samtidigt, kanske får tänka om....... :-/
Står förövrigt en oxel på andra sidan tomtgränsen......hårdare träslag får man väl leta efter ;D
Någon som har erfarenheter av massiva björkgolv ?
Jag trodde ju björk var lämpligare att göra trapp av än furu t.ex !
Sågade ju ek, alm, lärk, hassel, gran, furu, lönn och björk samtidigt, kanske får tänka om....... :-/
Står förövrigt en oxel på andra sidan tomtgränsen......hårdare träslag får man väl leta efter ;D
Björk är relativt mjukt men självläker snabbare än hårdare träslag. Mycket bättre än furu.
Vill man ha ett hårdare ljust golv är ask eller lönn bra alternativ. Lönn och björk är svåra att se skillnad på.
Bok är hårdare än ek men passar inte så bra tillsammans med golvvärme, dessutom är färgen något rödare.
Vill man ha ett hårdare ljust golv är ask eller lönn bra alternativ. Lönn och björk är svåra att se skillnad på.
Bok är hårdare än ek men passar inte så bra tillsammans med golvvärme, dessutom är färgen något rödare.
Låter bra det att det är bättre än furu, dessutom tycker jag inte alls furutrappor är snygga, däremot är björk alltid snyggt........ja nästan i.a.f !betula skrev:Björk är relativt mjukt men självläker snabbare än hårdare träslag. Mycket bättre än furu.
Vill man ha ett hårdare ljust golv är ask eller lönn bra alternativ. Lönn och björk är svåra att se skillnad på.
Bok är hårdare än ek men passar inte så bra tillsammans med golvvärme, dessutom är färgen något rödare.
Vart nu väldans nyfiken i detta sammanhanget på var nicket "Betula" kommer från.......efternamnet eller ? ;D
Klicka här för att svara