Här kommer ytterligare en bjälklagsfråga. Finns ju redan en bunt här på forumet men jag kan inte hitta det jag söker. Ska bygga på en våning och kommer få en tvåfackskonstruktion med en spännvidd på 4,3m/fack. Konstruktören säger Kerto 45*300 cc60 men snickaren tycker vi kan ta 75*230 (ohyvlat) cc40 med dubbla kortlingar. Håller lär det ju göra men är det någon som kan ge en uppfattning om det kommer svikta märkbart?

Har idag en utbyggnad i markplan med samma spännvidd men med 45*220 cc60 och det sviktar åt helsike för mkt så jag är lite allergisk mot svikt.

En tredje lösning skulle vara att bygga en egen "limträbalk" själv genom att limma+skruva på två st 45*45 uppe på en 45*220. Skulle en sådan vara märkbart styvare än 75*230? Har nämligen läst om folk här på forumet som gjorde egna limträbalkar, behövdes tydligen något speciallim eftersom det är limmet som ger limträbalken dess styvhet.

edit: inser nu att denna fråga kanske borde ha hamnat under Byggmaterial & byggteknik, någon vänlig moderator kan flytta tråden om det behövs

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.