Hej!
Nyinflyttad och okunnig om hus så vi tänkte att vi kanske kunde ställa en fråga i detta kunniga forum!

Huset är ett så kallat modohus, byggår 72. Modulhus som levererades med oinredd övervåning om jag förstår saken rätt.
Till saken hör att vi tänkte riva vägg mellan kök / matrum på bottenplan men blir inte riktigt klok på hur bjälklag går på övervåningen (för att inte råka riva en bärande vägg.)
Det självklara är att väggen som löper genom huset skulle vara den bärande men när vi kollar hur bjälkar går i taket blir jag tveksam...

Trätak med synliga bjälkar längs med rummet och spår efter borttagen vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälklag sett inifrån genom öppning, med bjälkar som går parallellt och en eventuell balk.
Skapa konto
Utsikt genom en upplyft golvplatta som visar en bjälkstruktur och isolering, vilket ifrågasätter väggens bärighet.
Skapa konto
Delvis avtäckt vägg i renoveringsprojekt med synliga träreglar och bjälkar, bredvid ett fönster med utsikt utomhus.
Skapa konto
Bjälklag på vinden i ett hus med synliga träreglar och spikad råspont, elledningar löper längs med väggen.
Skapa konto
Husriss med markering kring kök och matrum i ett Modohus, fråga om bärighet vid väggrivning.

Lyfter vi på en skiva på sidovindan ser man att bjälklag (eventuellt för klent för att vara bjälklaget?) går tvärs emot vad vi trodde, alltså längs med långsidan/ nocken och inte i kors över.

Samma ser man på hur råsponten är spikad på bottenplans tak i matrummet. C/c 40, även c/c 40 mellan reglarna i väggen vi tänkt riva.
Det är även en större (balk?) som går i "rätt" riktning, se bild

Så frågan lyder: Kan vi riva denna vägg eller bör vi göra någon annan lösning med balk?

Väldigt tacksam för svar!

/N

Redigerat:
Man måste vara lite försiktig när man har med elementbyggda hus att göra. Utan tillgång till de ursprungliga montageritningarna är det svårt att förstå hur huset är uppbyggt. Jag tror inte att väggen som ni vill riva har någon bärande funktion, men jag kan inte säga det säkert.

• Gilla
Nicklick och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.