För ett tag sen inhandlade jag en hylsnyckelsats av märke AmPro på Swedol. VE-45680.jpg

En sidoeffekt av det var att jag upptäckte 5/16-delsbits. Har väl sett storbits förut, men aldrig närmare tänkt på det. Swedol visade sig tyvärr sakna sådana satser som separata, men fick ett tips på jobbet om Lobomatic, och katalogen på www.lobomatic.se (Bitsen syns uppe till vänster i locket på lådan.)

Där fanns det riktigt stora flata bits som jag alltid saknat till mina gamla gjutjärnsmaskiner som ofta har väldigt stora spårskruvar av mässing som inte tål elak behandling av för små mejslar. Klingan ska väl vara typ 25x3mm t.ex.

Min fråga är om nån känner till återförsäljare av Lobomatic (Swedol kunde inte få hem såna bits på beställning), eller nåt annat ställe där de säljer såna bits.

Disclaimer: Det kanske finns såna bits på massa ställen, bara att jag missat det.

Redigerat:
5/16" bits används ofta i slagskruvmejslar och närmsta järnhandel borde kunna hjälpa dig utan problem.
Jag vet att det finns i flera fabrikat som Wera, Teng Tools, Bahco mfl.

Konstigt att inte Swedol har det...
...men vad säger man!? ;)

Jag skickade ett mail och frågade om återförsäljare runt uppland fick svaret:
"Märsta Byggmarknad. Servogatan 20, Arlanda-Stad"

Men nu kanske du bor på "fel" sida om stockholm, men maila så kanske du får svar också.

Har inte hunnit rota så mycket i det tyvärr, men jag ska följa ditt exempel.

Lustigt nog upptäckte jag att det inte bara fanns i AmProsatsen utan också några få (3st!) i min Bahcosats.

Återkommer när jag fått svar om det.

Tycker det är jättekonstigt att Swedol inte har det också, det fanns en enda låda, men det var bara torx, som jag aldrig använder i den storleken, 30-45 eller nåt sånt.

Mr Handyman skrev:
Tycker det är jättekonstigt att Swedol inte har det också, det fanns en enda låda, men det var bara torx, som jag aldrig använder i den storleken, 30-45 eller nåt sånt.
Inte så konstigt för dom har valt att ha ett begränsat sortiment där dom ska sälja volymer för att få ner priser, allt annat är ointressant för dom. I mitt arbete har jag stött på Swedol och såg dom som en konkurent förut men inte i samma utsträckning längre pga. att dom är relativt begränsade.
...mycket roligt har dom i alla fall! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.