Har knackat slagit osv men inget hjälper. Inte heller att skriva fast bitsen och backa..
Kanske testa att blåsa tryckluft eller nån spray med lite ös framifrån och samtidigt rucka bitshållen fram och tillbaka. Ifall det är nått bös som gjort att låskulorna (eller vad det nu är som håller bitet) fastnat.W Willewonka skrev:
På min lösa bitshållare var problemet att metallspån sugit sig in i magneten i botten och kärvat ihop allt..
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "bitshållen"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Inser att jag är sent på bollen. Hade samma problem i dag: hade satt bitsen direkt i Makitachucken och kört massor av skruv. Dumt gjort.
Jag blev tvungen att demontera chucken:
1: Längst fram inne i chucken sitter en axellåsbricka i form att ett runt fläderstål i en skåra. Lite knepig att få ut, en spårringstång är nog nödvändig. Plocka ut den utan att den försvinner på golvet...
2: Sedan kan man plocka isär chucken: Bricka, fjäder och chuckens utsida.
3: Nu har man den nakna hållaren med chucken kvar, men det sitter två små kulor i små hål. Knacka lite grann så att du får ut dem.
4: Sätt fast bitsen i ett skruvstycke
5: Knip om axeln med t.ex. en polygrip
6: Banka på polygripen med en hammare.Nu fick jag loss bitsen!
7: Kolla att bitshållaren glider bra i chucken. Annars får man kolla om man måste fila på något sätt.
8: Pilla in kulorna och trä ihop chucken. Axellåsbrickan kan vara lite knepig. Ha tålamod så att den inte sprätter iväg.
Tidsåtgång 30 minuter: Svordomar 17 stycken
//Anders
Jag blev tvungen att demontera chucken:
1: Längst fram inne i chucken sitter en axellåsbricka i form att ett runt fläderstål i en skåra. Lite knepig att få ut, en spårringstång är nog nödvändig. Plocka ut den utan att den försvinner på golvet...
2: Sedan kan man plocka isär chucken: Bricka, fjäder och chuckens utsida.
3: Nu har man den nakna hållaren med chucken kvar, men det sitter två små kulor i små hål. Knacka lite grann så att du får ut dem.
4: Sätt fast bitsen i ett skruvstycke
5: Knip om axeln med t.ex. en polygrip
6: Banka på polygripen med en hammare.Nu fick jag loss bitsen!
7: Kolla att bitshållaren glider bra i chucken. Annars får man kolla om man måste fila på något sätt.
8: Pilla in kulorna och trä ihop chucken. Axellåsbrickan kan vara lite knepig. Ha tålamod så att den inte sprätter iväg.
Tidsåtgång 30 minuter: Svordomar 17 stycken
//Anders
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden