Hej

Sitter och funderar på om man ska binda räntan nu på exempelvis 5 år. Just nu är kostnaden ungefär densamma som att ha rörligt. Med tanke på att allt pekar på att räntorna kommer gå uppåt de närmaste åren så borde det kanske inte vara så dåligt? Rent statistiskt borde det inträffa en lågkonjunktur snart och det talar väl emot. Ja, jag vet att man kan "betala" mellanskillnaden till sig själv och spara upp en buffert mellan den rörliga och vad den bundna räntan hade kostat. Men, som sagt, så pekar alla pilar uppåt och att räntan kommer gå upp. Med tanke på att kostnaden är så liten att säkra upp sig 5 år framåt och då veta vad ens bolån kostar så kanske det är värt det? I alla fall som mig där jag är ett ensamhushåll och där räntehöjningar ändå gör hyfsade förändringar på min ekonomi.

En sak till som talar för det är att jag slipper ringa och förhandla om räntan varje år med. Jag har bolånet uppdelat i 2 delar där en bindningstid går ut varje år på en del. Försökt att få det att jag ska förhandla rabatten samtidigt för bägge lånen men det går icke banken med på:). Så jag får varje år ta min och deras tid i anspråk.

Svår fråga. Det är lika riskabelt att spekulera i ränte uppgång som nedgång.
Priset på räntan är risk plus inflation. Inflation målet är ju 2% som verkar vara svårt att nå. Vad riskerar banken ? Nästan ingenting. Då är räntan på bolån hög just nu.

Intressant fråga, om jag binder räntan, antar jag det är ett krav från banken att jag behåller mitt lönekonto där? Fast brukar det stå med i något avtal eller liknande? För binder jag exempelvis lånet, sedan flyttar över mina bankaffärer till LF så får jag rätt bra rabatt på mina försäkringar och går således inte så mycket back på det. Men jag antar de är så smarta att de har koll på sådant eller?

Har ingen erfarenhet av det. Men med stor sannolikhet banken kan inte avtala att du inte får flytta på dina konto.
Det låter olagligt.

"Med tanke på att allt pekar på att räntorna kommer gå uppåt de närmaste åren ..." Det snacket har vi hört från "experterna" sen 2009 ... Inget har hänt. Att vi skulle få kraftig inflation inom överskådlig tid tror jag att vi kan glömma. Prisökningar är helt enkelt inte ett vinnande koncept i dagens konkurrensutsatta samhälle.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Om räntorna är på väg upp, varför är långa fasta räntor så billiga?

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Det är alltid sämre att binda än att köra rörligt.

Att binda lånet innebär att du köper en försäkring av banken. Denna försäkring tar banken betalt för. Om bankena 5-årsränta ligger på ungefär samma som den rörliga så är sannolikheten stor att räntan kommer gå ner snarare än upp i genomsnitt under den nämnda tidsperioden.

Bara om du har små marginaler och varje månad absolut måste veta hur mycket du ska betala i förväg, eller om du sover dåligt på grund av att du hela tiden oroar dig för detta så ska du binda, annars är det rörligt som gäller.

Enda fördelen med fast ränta är att du under bindningstiden slipper kontakta banken regelbundet och förhandla om räntan. Men det kan bli en väldigt dyr lathet som kostar många sköna tusenlappar varje år. Pengar som man kan göra något roligare för (som t ex amortera av på bolånet ;) ).

FRS05 skrev:
En sak till som talar för det är att jag slipper ringa och förhandla om räntan varje år med. Jag har bolånet uppdelat i 2 delar där en bindningstid går ut varje år på en del. Försökt att få det att jag ska förhandla rabatten samtidigt för bägge lånen men det går icke banken med på:). Så jag får varje år ta min och deras tid i anspråk.
Nu vet jag inte hur lång tid du bundit den längsta delen men jag rekommenderar dig att byta bank och då lägga hela lånet i ett lån (inte två som bankerna ofta rekommenderar). Då slipper du problemet med att bevaka flera förnyelsedatum.

Så har vi gjort med lyckat resultat. Både bytt bank och samtidigt gjort om lånen från flera till ett lån. Att göra flera delar till en del verkar tyvärr vara omöjligt att åstadkomma genom att vara kvar på samma bank. Det är i allafall vår erfarenhet.

En till fördel med att ha en bindningstid istället för flera är att du då enklare kan byta bank eftersom en del av lånet då fortfarande inte är bundet i ytterligare x antal år.

Göran.W
Jag valde 5 år med ränta tak.
Blir som rörlig ränta då men räntan har ett tak på 3% som det inte går över även om den rörliga blir högre.
Personligen tror jag inte räntan rör sig nämnvärt det närmsta året iaf.

Per Eskilsson skrev:
Det är alltid sämre att binda än att köra rörligt.

Att binda lånet innebär att du köper en försäkring av banken. Denna försäkring tar banken betalt för. Om bankena 5-årsränta ligger på ungefär samma som den rörliga så är sannolikheten stor att räntan kommer gå ner snarare än upp i genomsnitt under den nämnda tidsperioden.

Bara om du har små marginaler och varje månad absolut måste veta hur mycket du ska betala i förväg, eller om du sover dåligt på grund av att du hela tiden oroar dig för detta så ska du binda, annars är det rörligt som gäller.

Enda fördelen med fast ränta är att du under bindningstiden slipper kontakta banken regelbundet och förhandla om räntan. Men det kan bli en väldigt dyr lathet som kostar många sköna tusenlappar varje år. Pengar som man kan göra något roligare för (som t ex amortera av på bolånet ;) ).
Alltid är inte hela sanningen men under långa perioder har det varit det bästa.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Samtidigt har vi väl aldrig haft en sån extremt låg boränta och situation som i dagsläget i modern tid? Om det någon gång ska löna sig att binda långvarigt borde det vara läge under 2017 eller 2018. Hur som helst gör man en mindre dålig deal att binda idag, och som sägs är det en relativt billig försäkring mot ränteuppgång med ett bunden lån på säg 5-10 år just idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.