2 997 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Binda lån eller rörligt för oss.
Sida 1 av 2
Jag skall träffa Swedbank och SEB under måndagen för att se vad dom kan göra med vårat byggnadskretiv.
Har ett nybygge som kostat oss 2.500.000kr, huset blev värderat till 3.050.000kr.
Detta är bara för huset, sedan skall tomten göras iordning under hösten och carporten skall byggas nästa sommar.
Huset är ett 1-plans på 135 kvm ganska centralt i Eskilstuna.
Vet inte hur man skall välja med lånen, skall man ha rörligt på allt eller binda en del.
Kan inte mycket om det där tyvärr, vad tror ni alla andra?
Mvh Bengan
Har ett nybygge som kostat oss 2.500.000kr, huset blev värderat till 3.050.000kr.
Detta är bara för huset, sedan skall tomten göras iordning under hösten och carporten skall byggas nästa sommar.
Huset är ett 1-plans på 135 kvm ganska centralt i Eskilstuna.
Vet inte hur man skall välja med lånen, skall man ha rörligt på allt eller binda en del.
Kan inte mycket om det där tyvärr, vad tror ni alla andra?
Mvh Bengan
Finns 2 skolor och ingen vet hur framtiden ser ut. Flertalet experter verkar säkra på att räntorna kommer att gå upp framöver och det finns några här på forumet som har visat att dom tjänat på att binda räntor.
Själva har vi alltid förlorat på att binda räntor, sett över tid har det alltid varit billigare med rörlig ränta men vi har haft bundna lån ändå. När vi först köpte hus så band vi räntan för vi inte hade några stora marginaler, bättre att veta att man faktiskt klarar att betala räntan än att inte göra det. Ju bättre ekonomi vi fått ju mindre del bundet, nu har vi alla lån med rörlig ränta men har å andra sidan lån på knappt 30% av husets marknadsvärde.
Sett över lång tid (och huslån brukar ligga på 30-40 års amortering vilket är lång tid) är det alltid mer ekonomiskt med rörlig ränta för en normal låntagare som jag ser det.
Själva har vi alltid förlorat på att binda räntor, sett över tid har det alltid varit billigare med rörlig ränta men vi har haft bundna lån ändå. När vi först köpte hus så band vi räntan för vi inte hade några stora marginaler, bättre att veta att man faktiskt klarar att betala räntan än att inte göra det. Ju bättre ekonomi vi fått ju mindre del bundet, nu har vi alla lån med rörlig ränta men har å andra sidan lån på knappt 30% av husets marknadsvärde.
Sett över lång tid (och huslån brukar ligga på 30-40 års amortering vilket är lång tid) är det alltid mer ekonomiskt med rörlig ränta för en normal låntagare som jag ser det.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag har aldrig fattat det där med "räntetak".Gits skrev:
I princip är det alltså ett rörligt lån som man betalar en "försäkringspremie" på?
Dvs man har ett rörligt lån som man kan byta när som helst - men till en ngt högre kostnad och ett känt max ?
300' kr är inte mkt i lån - om man har normala inkomster så det borde inte betyda att ni tvingas flytta om räntan går upp till 5 eller 7 %...
Binda eller inte handlar om hur ni känner.
Kommer ni vara oroliga så fort pressen skriver att räntan tickat upp 0.5 punkter så skall ni binda.
Ni kommer med alla säkerhet inte tjäna pengar på det - men en god nattsömn kan vara värt en del också.
Själv kör jag allt rörligt, än så länge iaf. MEN jag betalar in på ett konto som om räntan vore 5% - överskottet blir en buffert till sämre tider. En slags försäkringspremie som jag betalar till mig själv kan man säga.
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Då tycker jag det alternativet känns ännu sämre. Om man hade kunnat byta utan ränteskillnadsersättning så hade det kanske varit ngt - nu känns det bara som ett dyrare rörligt lån då ?Gits skrev:
Förvisso med ett tak, men vilka är oddsen fär att räntan går över taket under bindningstiden - och oddsen att det är så mkt och så länge att man tjänar in det ?
Då låter det bättre att lägga undan skillnaden mot "taket" själv tycker jag - speciellt om man tror att räntorna på sikt kommer gå upp, men att det kan ta ett par år att nå toppen för då har man ju ett tag på sig att lägga undan en säkerhetsbuffert...
/K
Fick dessa erbjudanden ifrån SEB och Swedbank
Swedbank 1.7% rörligt utan topplån 2.600.000kr
SEB 1.43% rörligt och med 200.000kr i topplån på 1.93% Gäller på 2.600.000kr
SEB ger en billigare månadkostand tex, känns ganska skönt att betala av lite på huset direkt.
Skall prata med SEB igen och fråga hur länge räntan på topplånet gäller, tyckte hon sa 3år på den räntan nämligen.
Satt och funderade på om jag kunde få 5-årigt lån under 2.8%, är det värt något?
Ta typ 800.000kr på det isåfall.
SEB ger en billigare månadkostand tex, känns ganska skönt att betala av lite på huset direkt.
Skall prata med SEB igen och fråga hur länge räntan på topplånet gäller, tyckte hon sa 3år på den räntan nämligen.
Satt och funderade på om jag kunde få 5-årigt lån under 2.8%, är det värt något?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
5 årigt bundet på 2.8% låter otroligt billigt med tanke på att bankens upplåningsränta är 3.22% i nuläget...bengan24 skrev:Fick dessa erbjudanden ifrån SEB och Swedbank
/K
5-åring på 2,8%!?
Det tror jag är svårt att få..
Det tror jag är svårt att få..
5-årig på 2.8% var INGET jag fått erbjudande om, hade bara en tankte på något jag ville ha.
Man undrar hur låg ränta man kan få på tex 3år - 5årigt lån, om det är något att söka sig till om dom erbjuder lite lägre ränta där.
Man undrar hur låg ränta man kan få på tex 3år - 5årigt lån, om det är något att söka sig till om dom erbjuder lite lägre ränta där.