43 661 läst ·
49 svar
44k läst
49 svar
Biltemas tätskikt?
*puh*...okej...väntat en dag extra för att den skulle torka...men då lär jag få vänta länge då om den förblir klibbig.Jesca_j skrev:
Torkar Hidroflex'n bättre?
/Thomas
Vi väntade typ 6månader innan vi fick upp käkskaklet och då var det fortfarande lika klibbigt.thalle skrev:
Hidroflexen torkar "bättre" och får en torr yta, man ser på färgen också att den torkat.
Jepp, den var genomtorr, som föregående talare, är den väldigt klibbig, vilket oxå betyder att den har mkt god vidfäftiningsförmåga.
Som sagt, är den riktigt svår att gå på för den klibbar mkt och det är lätt att man river upp en bit under sulan...
Jaja, kakla på du, den är torr! =)
Som sagt, är den riktigt svår att gå på för den klibbar mkt och det är lätt att man river upp en bit under sulan...
Jaja, kakla på du, den är torr! =)
Hej! jag har använt biltemas grejor och tyckte dom var helt ok att jobba med, och godkända när de användes
I och för sig på betonggolv,putsade väggar och en vägg med master board ,men skulle inte tveka att använda det igen även med andra väggar o golv.. En aspekt man får ta med att som hemmapulare så är man ju extremt noggrann speciellt efter att ha läst lite på detta forum och det kanske kompenserar, om den nu är något sämre än dyrare märken fast jag tror inte det.
primern var kladdig att gå på, den lixom sög fast skorna men det är väl det den gör med tätskicket också.
I och för sig på betonggolv,putsade väggar och en vägg med master board ,men skulle inte tveka att använda det igen även med andra väggar o golv.. En aspekt man får ta med att som hemmapulare så är man ju extremt noggrann speciellt efter att ha läst lite på detta forum och det kanske kompenserar, om den nu är något sämre än dyrare märken fast jag tror inte det.
primern var kladdig att gå på, den lixom sög fast skorna men det är väl det den gör med tätskicket också.
Är Biltemas produkter fortfarande godkända eller?
Nä Biltema har kanske halvtaskigt rykte på mkt MEN det är inte Biltema som tillverkar deras tätskiktssystem.
Vad jag förstått är det ett stort märke som tillverkar deras produkter och det bör inte vara något skit för då hade det försvunnit ganska snabbt...
Vad jag förstått är det ett stort märke som tillverkar deras produkter och det bör inte vara något skit för då hade det försvunnit ganska snabbt...
Enligt denna ska det vara ok
http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2008April-3.pdf
Detta är den senaste versionen... från
Säkra Våtrum GVKs Branschregler för tätskikt i våtrum
???!!!???!!
http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2008April-3.pdf
Detta är den senaste versionen... från
Säkra Våtrum GVKs Branschregler för tätskikt i våtrum
???!!!???!!
Jag ringde och frågade Biltemas kundtjänst. De hävdade att det var godkänt och hänvisade till BKRs hemsida under "Godkända konstruktioner". Där finns Biltemas system med. Det finns dock inte med under "godkända tätskikt".
Någon som vet hur detta hänger ihop?
Någon som vet hur detta hänger ihop?
De är inte så att deras system är godkänt men för var och en av produkterna är det inte godkänt....?!
Jag fick ett snabbt svar på min fråga från BKR, se nedan. Tills Biltema kan visa att deras fuktspärr klarar kravet på ånggenomgångsmotstånd så måste man alltså göra en fuktsäkerhetsprojektering för att själv konstatera att det är säkert. 
Jag kan inte tänka mig att så många av Biltemas kunder är kapabla till detta och man kan ha synpunkter på deras ansvar som leverantör.
"Hej!
Jag kan förstå om det blir lite förvirrande.
Kravet på ett ånggenomgångsmotstånd > 1milj s/m är relativt nytt. Det kom i våra branschregler 2007.
Som bekant så skall man alltid välja ett system som klarar det kravet om man inte via en fuktsäkerhetsprojektering visat att det för den konstruktion man valt räcker med ett lägre motstånd. Har man gjort en projektering som visar att det räcker med ett lägre motstånd kan man följaktligen välja ett tätskiktsystem från listan Godkända konstruktioner. De systemen har klarat alla krav förutom kravet på ånggenomgångsmotståndet.
Vi kommer inom en snar framtid att slå ihop listorna och redovisa vilka av systemen som klarat kravet på 1 milj s/m.
Med vänliga hälsningar
Per Bernhardsson
Byggkeramikrådet"
Jag kan inte tänka mig att så många av Biltemas kunder är kapabla till detta och man kan ha synpunkter på deras ansvar som leverantör.
"Hej!
Jag kan förstå om det blir lite förvirrande.
Kravet på ett ånggenomgångsmotstånd > 1milj s/m är relativt nytt. Det kom i våra branschregler 2007.
Som bekant så skall man alltid välja ett system som klarar det kravet om man inte via en fuktsäkerhetsprojektering visat att det för den konstruktion man valt räcker med ett lägre motstånd. Har man gjort en projektering som visar att det räcker med ett lägre motstånd kan man följaktligen välja ett tätskiktsystem från listan Godkända konstruktioner. De systemen har klarat alla krav förutom kravet på ånggenomgångsmotståndet.
Vi kommer inom en snar framtid att slå ihop listorna och redovisa vilka av systemen som klarat kravet på 1 milj s/m.
Med vänliga hälsningar
Per Bernhardsson
Byggkeramikrådet"
Helt sjukt att Biltema inte har koll på detta...
Hur viktigt som helst!!
Hur viktigt som helst!!