Har problem med Biltema vägguttag som sitter löst. Ytterhöljet sitter löst oavsett hur mycket man drar i skriven. Samma resultat om jag monterar dem infällda i en dosa eller direkt mot väggen med medföljande "förhöjningsram".

Någon som har liknande erfarenhet?
Kan det påverka elsäkerheten?
Kan det bero på att jag monterat fel, eller är det vad man får räkna med när man köper billigt skräp?

Tacksam för era kommentarer.
 
  • Dubbel vägguttag från Biltema med lös montering på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Löst sittande vägguttag med två eluttag monterat på vägg, problem med ytterhöljet oavsett infälld montering eller med förhöjningsram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oftast finns det en/flera anledningar till att det är billigt.
Det kan vara: dålig passform, skörare plast, mjukare metall så att tex gängorna går sönder eller att kontaktblecken tappar spänsten.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
F Frågvis amatör skrev:
Har problem med Biltema vägguttag som sitter löst. Ytterhöljet sitter löst oavsett hur mycket man drar i skriven. Samma resultat om jag monterar dem infällda i en dosa eller direkt mot väggen med medföljande "förhöjningsram".

Någon som har liknande erfarenhet?
Kan det påverka elsäkerheten?
Kan det bero på att jag monterat fel, eller är det vad man får räkna med när man köper billigt skräp?

Tacksam för era kommentarer.
Vart glappar det? är det locket mot insatsen, insatsen mot dosan, dosan mot väggen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
mjukare metall så att tex gängorna går sönder
Har det någonsin hänt?

Det finns så mycket folk som drar åt skruvar med helt absurda moment. De där stackars m3 dosskruvarna ska väl dras med 0,3 Nm eller något. Med ett 2cm tjockt skruvmejselhandtag är det vad jag nätt och jämt drar med spetsen på tummen och pekfingret.

Felgängade hål förekommer ju dock. Men ofta är det ju folk som inte spårar skruven utan försöker bana väg för en parallell gänga i hålet ...
 
Redigerat:
E elmont skrev:
Vart glappar det? är det locket mot insatsen, insatsen mot dosan, dosan mot väggen?
Glappet är mellan locket och insatsen. Insatsen och dosan sitter fast, likaså insatsen i ramen när man monterar mot en vägg. Problemet verkar vara att locket sitter med en (för) liten skruv i insatsen.
 
F Frågvis amatör skrev:
Glappet är mellan locket och insatsen. Insatsen och dosan sitter fast, likaså insatsen i ramen när man monterar mot en vägg. Problemet verkar vara att locket sitter med en (för) liten skruv i insatsen.
Jag har skrivit om det ojordade varianten tidigare.
https://www.byggahus.se/forum/threa...eluttag-endast-en-skruv-pa-plastkapan.257230/

Så jag skulle säga att uttagen är skräp, har nu samtliga gulnat där jag har biltema medans eljo är fortfarande vita.
 
F Frågvis amatör skrev:
Glappet är mellan locket och insatsen. Insatsen och dosan sitter fast, likaså insatsen i ramen när man monterar mot en vägg. Problemet verkar vara att locket sitter med en (för) liten skruv i insatsen.
Sitter skruven i ett blint hål? Det vill säga har det gängade hålet en botten. Om man jämför dina bilder med produktbilden så ser det ut som om ditt nedre jordstift sitter längre ut men det kan vara en synvilla.

Jag skulle gissa på att kopplingsdosan i väggen flexar.

På något sätt ger inte skruven tillräcklig förspänning. Vilket jag gissar antingen beror på att skruven bottnar eller fästpunkten in i väggen flexar.
 
Redigerat:
J Jaggatagga skrev:
Sitter skruven i ett blint hål? Det vill säga har det gängade hålet en botten. Om man jämför dina bilder med produktbilden så ser det ut som om ditt nedre jordstift sitter längre ut men det kan vara en synvilla.

Jag skulle gissa på att kopplingsdosan i väggen flexar.

På något sätt ger inte skruven tillräcklig förspänning. Vilket jag gissar antingen beror på att skruven bottnar eller fästpunkten in i väggen flexar.
Om jag testar med ett omonterat uttag så ser man att insatsen flexar i förhållande till locket. Beror förmodligen på att plasten i locket är för tunt och att det bara är fäst med en liten skruv. Jag antar att jag får byta till andra (inte Biltema) uttag...
 
F Frågvis amatör skrev:
Har problem med Biltema vägguttag som sitter löst. Ytterhöljet sitter löst oavsett hur mycket man drar i skriven. Samma resultat om jag monterar dem infällda i en dosa eller direkt mot väggen med medföljande "förhöjningsram".

Någon som har liknande erfarenhet?
Kan det påverka elsäkerheten?
Kan det bero på att jag monterat fel, eller är det vad man får räkna med när man köper billigt skräp?

Tacksam för era kommentarer.
Man får vad man betalar för. Att köpa ett billigt uttag för 60 kr känns ju bra vid inköpet men efter 3 år när det går sönder är det inte lika kul. Betalar man 129 för ett schneider så håller de i minst 25 år som mina gjort
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Man köper inte på Biltema, det är så bara.
 
  • Gilla
Rebecca.jansson och 2 till
  • Laddar…
Biltemas elprylar har varit lite hitandmiss, någon gång billigaste Eljo, någon gång något okänt noname men bra, men ofta för billigt och smäckigt.
Det sorgliga är att man måste vara förbi nybörjarstadiet i elmicklierihantverket för att avgöra vad som är vad, och då handlar man där man vet att det blir bra varje gång, första gången.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Never ever elmateriel på Biltema. !
 
E Elajomannen skrev:
Never ever elmateriel på Biltema. !
Inte ens när de sålde ABB Jussi?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte ens när de sålde ABB Jussi?
Per definition nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.