129 115 läst ·
202 svar
129k läst
202 svar
Biltema LMR 24 7999 kr.
Att ha en Li-Ion produkt som har olika laddtid är tex väldigt tydligt inom elverktyg.
Att ladda ett batteri till en skruvdragare kan ta all från 30min till 4 timmar och allt beror på kvaliteten på laddaren.
För att hålla nere priset på produkten vid tex kampanjer inkl laddare så använder nästan alla tillverkare en laddare med längre tid för att kunna hålla priset nere.
Antar att det är exakt samma sak med robotklippare.
Att ladda ett batteri till en skruvdragare kan ta all från 30min till 4 timmar och allt beror på kvaliteten på laddaren.
För att hålla nere priset på produkten vid tex kampanjer inkl laddare så använder nästan alla tillverkare en laddare med längre tid för att kunna hålla priset nere.
Antar att det är exakt samma sak med robotklippare.
Då har jag oxå köpt en sån här. Satte den i laddning direkt jag kom hem, och satte i gång med utläggning av kabel.
Tog ett par timmar.....
Behöver dock mer kabel, 100 räcker inte på långa vägar på min tomt.
Startade maskinen manuellt och lät den köra runt ett tag, såg rätt snabbt ett problem kring ett stenblock där krocksensorn inte alltid trycktes in som den skulle, blir att lägga en ö runt den.
Började sen regna lite så jag stängde av den och ställde undan den för natten.
Idag startade jag den manuellt igen och lät den gå tills den behövde laddning. Den klarade av hela ytan bra, fick dock hjälpa den vid stenen några ggr. Klippte i ca 2timmar innan den åkte in för laddning.
Ser att den inte klippt riktigt överallt, men den kommer ju att få jobba mer...
Tog ett par timmar.....
Behöver dock mer kabel, 100 räcker inte på långa vägar på min tomt.
Startade maskinen manuellt och lät den köra runt ett tag, såg rätt snabbt ett problem kring ett stenblock där krocksensorn inte alltid trycktes in som den skulle, blir att lägga en ö runt den.
Började sen regna lite så jag stängde av den och ställde undan den för natten.
Idag startade jag den manuellt igen och lät den gå tills den behövde laddning. Den klarade av hela ytan bra, fick dock hjälpa den vid stenen några ggr. Klippte i ca 2timmar innan den åkte in för laddning.
Ser att den inte klippt riktigt överallt, men den kommer ju att få jobba mer...
Första programmerade klippningen idag, startade 15:00, gick tillbaka till laddstationen 18:20.
Rät bra gångtid om jag får säga så.
Rät bra gångtid om jag får säga så.
Glömde bort att kolla det igårkväll, instruktionen säger 5-6 timmar iallfall.
Kantklippningen verkar funka som den ska, i början av varje klippning går den ut, rundar laddstationen och ansluter på slingan, går sen ett helt varv med knivarna igång innan den går ut och klipper resten av gräsmattan.
Kantklippningen verkar funka som den ska, i början av varje klippning går den ut, rundar laddstationen och ansluter på slingan, går sen ett helt varv med knivarna igång innan den går ut och klipper resten av gräsmattan.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 887 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 887 inlägg
Har du gjort en uppskattning på hur lång begränsningskabel du behöver och har du läst inlägg #75 före köpet? Jag har 320 m på 900 kvm så det fungerar förstås inte med en Biltemaklippare.fastmoving? skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 887 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 887 inlägg
Hej!
fastmoving?, lillpip och ni andra som också skaffat än. Har ni testat att låta klipparen gå ut själv mer än en gång per dygn? Alltså ställa ett så långt intervall så den hinner flera klippningar eller ställa in den för kontinuerlig drift. Jag har inte lyckats med detta. (klipparen byter till mode idle när den laddat klart oavsett inställning)
Jag kontaktade biltemas kundservice angående detta och fick lite instruktioner. Trots att jag följt dessa fick jag inte klipparen att gå ut igen efter laddning (den gick dock ut dygn när jag hade den på schemaläggning) och jag frågade därför om jag skulle lämna in min klippare. Jag ombads då att vänta "någon dag" så kundservice kunde testa hur deras klippare betedde sig. Nu har det gått två veckor och biltema har inte kunnat testa på grund av semestrar och att det regnat hemma (!) hos den som ska testa.
Vore intressant om någon av er lyckats med detta move, för om ni har det är det fel på mitt exemplar (vilket väl ändå känns mest troligt), och då kan jag lämna in den.
Bortsett från denna störande detalj fungerar klipparen bra. Jag kör en ganska liten testyta just nu men den klipper bra och tar sig fram över förväntan. Känns dock som att en körning per dag inte räcker för mig när jag ska flytta ut klipparen på riktigt grönbete...
fastmoving?, lillpip och ni andra som också skaffat än. Har ni testat att låta klipparen gå ut själv mer än en gång per dygn? Alltså ställa ett så långt intervall så den hinner flera klippningar eller ställa in den för kontinuerlig drift. Jag har inte lyckats med detta. (klipparen byter till mode idle när den laddat klart oavsett inställning)
Jag kontaktade biltemas kundservice angående detta och fick lite instruktioner. Trots att jag följt dessa fick jag inte klipparen att gå ut igen efter laddning (den gick dock ut dygn när jag hade den på schemaläggning) och jag frågade därför om jag skulle lämna in min klippare. Jag ombads då att vänta "någon dag" så kundservice kunde testa hur deras klippare betedde sig. Nu har det gått två veckor och biltema har inte kunnat testa på grund av semestrar och att det regnat hemma (!) hos den som ska testa.
Vore intressant om någon av er lyckats med detta move, för om ni har det är det fel på mitt exemplar (vilket väl ändå känns mest troligt), och då kan jag lämna in den.
Bortsett från denna störande detalj fungerar klipparen bra. Jag kör en ganska liten testyta just nu men den klipper bra och tar sig fram över förväntan. Känns dock som att en körning per dag inte räcker för mig när jag ska flytta ut klipparen på riktigt grönbete...
Så nu är det testat. Den har ett arbetsschema på 10.00 till 20.00.
Den åker ut kl.10 och klipper fram tills nästan exakt kl.13, 3 timmars klipptid.
Åker in vid 13 och laddar, kl 16.52 hör jag ett pip och den backar ut och åker och klipper. Så 4 timmars laddtid ungefär. Denna gången kantklippte den ej, men det ville jag inte heller. Så nu är den för tillfället ute å kör för fullt =)
Den åker ut kl.10 och klipper fram tills nästan exakt kl.13, 3 timmars klipptid.
Åker in vid 13 och laddar, kl 16.52 hör jag ett pip och den backar ut och åker och klipper. Så 4 timmars laddtid ungefär. Denna gången kantklippte den ej, men det ville jag inte heller. Så nu är den för tillfället ute å kör för fullt =)
Någon som har använt mer än 200m slingkabel med gott resultat ?
Tänker på svaret från Biltema på inlägg #75 som sa att det är en begränsning på kabellängden på 200m fast det inte står i manualen/specen.
Funderar på en sån här maskin till min "extratomt" som idag inte blir klippt alls på grund av latmasken
Tänker på svaret från Biltema på inlägg #75 som sa att det är en begränsning på kabellängden på 200m fast det inte står i manualen/specen.
Funderar på en sån här maskin till min "extratomt" som idag inte blir klippt alls på grund av latmasken
Tekniska data
Skarvat min till totalt 150m iaf å de funkar prima med ett par skarvkopplingar.
- Batteri: 2 x Li-Ion 24 V / 4 Ah
- Max hastighet: 1,2 km/h
- Rekommenderat klippyta: < 2500 m²
- Avgräsningskabel: max 200 m
- Klippbredd: 24 cm
- Klipphöjd: 30 - 60 mm
- Klipphöjdsinställning: Steglös
- Varvtal (obelastad): 3200 rpm
- Bulleremission enligt ISO 4871:
- Uppmätt ljudeffekt (LWA): 82 dB(A)
- Osäkerhet: 3 dB(A)
- Garanterad ljudeffekt (LWA): 85 dB(A)
- Ljudtryck (LPA) 10 m: 65 dB(A)
- Vikt: 22 kg
Skarvat min till totalt 150m iaf å de funkar prima med ett par skarvkopplingar.
Kolla denna sidan: http://www.alibaba.com/product-gs/1055121578/2013_Ranking_the_3rd_just_behind.html
Undrar vem som mailade kinesen testet? Biltema själva som blev stolta över sin produkt tro och var tvungen att visa säljaren/tillverkaren? Gött när det står på svenska oxå för övriga nationaliteter =)
Edit: kolla även denna: http://www.alibaba.com/product-gs/801982806/Sweden_hot_selling_8Ah_Lithium_battery.html , känner ni igen kartongerna? =)
Undrar vem som mailade kinesen testet? Biltema själva som blev stolta över sin produkt tro och var tvungen att visa säljaren/tillverkaren? Gött när det står på svenska oxå för övriga nationaliteter =)
Edit: kolla även denna: http://www.alibaba.com/product-gs/801982806/Sweden_hot_selling_8Ah_Lithium_battery.html , känner ni igen kartongerna? =)
Redigerat: