129 117 läst ·
202 svar
129k läst
202 svar
Biltema LMR 24 7999 kr.
Kom hem från jobbet idag och funderade på hur Jarvis klarat dagen då det regnat lite av o till.
Schemastart 10:00, såg direkt att han hade gått runt slingan och kantklippt, men inga spår över gräsmattan. Hittade han i laddstationen, regnsensorn hade gjort sitt så han gick aldrig ut igen efter det där första varvet.
Smitit har han gjort 2ggr för mig, första gången i söndags, andra gången i tisdags. Hittades bara strax utanför slingan båda gångerna, kört fast mot utemöblerna första gången och uppsamlaren till åkklipparen andra gången.
Är lite osäker på varför han smet, för väl hålla några ögon på den.
Schemastart 10:00, såg direkt att han hade gått runt slingan och kantklippt, men inga spår över gräsmattan. Hittade han i laddstationen, regnsensorn hade gjort sitt så han gick aldrig ut igen efter det där första varvet.
Smitit har han gjort 2ggr för mig, första gången i söndags, andra gången i tisdags. Hittades bara strax utanför slingan båda gångerna, kört fast mot utemöblerna första gången och uppsamlaren till åkklipparen andra gången.
Är lite osäker på varför han smet, för väl hålla några ögon på den.
Köpte en Biltema robot för några veckor sedan för att ha vid sommarstugan. Att ha den obevakad gav jag upp rätt snabbt. Det händer olika saker hela tiden. Den kan köra 2-3 timmar felfritt men endast en gång har den klarat ett helt "pass" utan hjälp dvs tills soppatorsk och att den själv kör hem. Har lagt slingan på den plana delen av tomten och lagt alla planteringar utanför slingan. Det som finns på klippytan är två inhängande träd (45x195 regel) en studsmatta med 195 regel runt benen, en stensatt gång samt en lyktstolpe. Alla hinder klarar den mycket bra, den klipper även under studsmattan. Gången är av Ölands sten och därför lite ojämn det händer att den stannar och piper när den kör över men startar igen efter några sekunder.
Problemen är lite oförklarliga och ologiska
- Stannar mitt på jämn fin mark med Error 3 (Drivmotor överlastad)
- Kör fast med ett framhjul i en liten grop och drivhjulen står och spinner (nya fina hål) . Håller på tills man avbryter.
- Har rymt 3 gånger, alla gångerna har den backat över slingan
- När batterierna är slut kör den hem men fattar inte när den har kommit hem. Ställer sig och spinner mot laddningsstationen tills man stänger av. När man slår på den ingen övergår den till laddning.
Ska prata med Biltema på måndag. Även om 6000kr är "billigt" vill man att den ska fungera.
Problemen är lite oförklarliga och ologiska
- Stannar mitt på jämn fin mark med Error 3 (Drivmotor överlastad)
- Kör fast med ett framhjul i en liten grop och drivhjulen står och spinner (nya fina hål) . Håller på tills man avbryter.
- Har rymt 3 gånger, alla gångerna har den backat över slingan
- När batterierna är slut kör den hem men fattar inte när den har kommit hem. Ställer sig och spinner mot laddningsstationen tills man stänger av. När man slår på den ingen övergår den till laddning.
Ska prata med Biltema på måndag. Även om 6000kr är "billigt" vill man att den ska fungera.
Vart är summern? Har inte letat själv än men har stört mig länge på att den piper och det gör nog grannarna också.lillpip skrev:
Vill inte mista garantin men går den att koppla ur blir nog alla nöjda och glada
Du måste öppna upp enheten. Inte bara översta blåa skalet utan även mittstycket. Inga konstigheter och inte svårt.
Summern sitter bredvid klippmotorn, följ kabeln från den bara och ryck ur från pcb't.
Tveksamt att Biltema vet om du öppnat den eller ej om du ska in med den på garantin.
Summern sitter bredvid klippmotorn, följ kabeln från den bara och ryck ur från pcb't.
Tveksamt att Biltema vet om du öppnat den eller ej om du ska in med den på garantin.
Upptäckte en liten överraskande sak idag. Har tyckt senaste tiden att gräsmattan känts lite lång, trots att klipparen är ute rätt ofta. Har dock inte kollat närmare på det förräns jag idag drog igång handjagaren för att klippa diket o andra ställen där Jarvis inte kommer åt. Insåg att gräset blev mycket kortare där jag farit fram med handjagaren...
Kikade då på höjdinställningen på Jarvis, och till min förvåning stod den i topp, ca 6cm, hade ställt den på 3,5cm vid installationen..
Måste alltså ha vridit upp sig själv dit av vibrationer eller nåt, är helt säker på att jag inte rört den ratten.
Får hålla lite koll på det där framöver.
Kikade då på höjdinställningen på Jarvis, och till min förvåning stod den i topp, ca 6cm, hade ställt den på 3,5cm vid installationen..
Måste alltså ha vridit upp sig själv dit av vibrationer eller nåt, är helt säker på att jag inte rört den ratten.
Får hålla lite koll på det där framöver.
Hej har n trimmat in och kört en del med min blå biltema LMR 24. Jag tycker den fungerar bra överlag, kanske aningen bättre än jag trodde. Har testat utläggning av slingor i olika varianter och bla kommit fram till att där två delar av slingan kommer nära varandra finns en minimigräns på ca 25-30 cm emellan.
Underskrids det får den "spelet" och börjar helt enkelt sin hemvandring till laddstationen.
Det går ganska bra att lägga slingan i rätt snäva kurvor om inget är i vägen och det har även fungerat ok (hittills) för mig att dra slingan i ett trångt utrymme mellan en buske och tomthäcken.
Det är nog inte mer än 70-80 cm utrymme men har gått bra.
När jag började klippa var nog gräset en decimeter högt, minst. Det gick fint, tycker maskinen verkar rätt stark både i driv och klipp. Klippaggregatet fungerade också ok i detta höga gräs men aningen trögt plus att den fick gå över det flera gånger. Men bra slutresultat.
Nu till problemen...Klockan på min blåsmurf drar sig EN HEL timme bakåt varje dag. Detta är ju ganska oacceptabelt och kommer nog leda till reklamation.
En annan sak är att den ibland börjar bullra rejält. Låter lite helikopterliknande och som nåt sitter löst kommer i obalans.
Det sista inträffar bara ibland. Kommer och går ibland i samband med riktningsbyten.
Får se hur det går med reklamationer osv på Biltema. Återkommer.
Tack till alla bidragande robotälskare för ett bra forum.
Återkommer ev med bilder och filmer när jag får tid. Har en bra snutt där den går igång med oljudet. Ska se vad Biltema säger om saken först..
Underskrids det får den "spelet" och börjar helt enkelt sin hemvandring till laddstationen.
Det går ganska bra att lägga slingan i rätt snäva kurvor om inget är i vägen och det har även fungerat ok (hittills) för mig att dra slingan i ett trångt utrymme mellan en buske och tomthäcken.
Det är nog inte mer än 70-80 cm utrymme men har gått bra.
När jag började klippa var nog gräset en decimeter högt, minst. Det gick fint, tycker maskinen verkar rätt stark både i driv och klipp. Klippaggregatet fungerade också ok i detta höga gräs men aningen trögt plus att den fick gå över det flera gånger. Men bra slutresultat.
Nu till problemen...Klockan på min blåsmurf drar sig EN HEL timme bakåt varje dag. Detta är ju ganska oacceptabelt och kommer nog leda till reklamation.
En annan sak är att den ibland börjar bullra rejält. Låter lite helikopterliknande och som nåt sitter löst kommer i obalans.
Det sista inträffar bara ibland. Kommer och går ibland i samband med riktningsbyten.
Får se hur det går med reklamationer osv på Biltema. Återkommer.
Tack till alla bidragande robotälskare för ett bra forum.
Återkommer ev med bilder och filmer när jag får tid. Har en bra snutt där den går igång med oljudet. Ska se vad Biltema säger om saken först..
Gällande högt ljud så låter även min men bara när den kör utan motstånd, dvs när den inte har något att klippa. Den är betydligt tystare när den har något att klippa konstigt nog. Undrar om det har något med varvtalet att göra.
Även min har ändrat klipphöjden till max, väldigt irriterande
Att lägga slingan parallellt och relativt smalt en längre bit fungerar inte för mig. Hade tidigare en passage på 1m och 5m lång. Så fort den kom in dit blev den tokig och snurrade runt vilket är fullt förståligt eftersom den träffade slingan hela tiden. Resultatet blev att den till sist lyckades hamna på fel sida och rymde, detta hände varje gång den kom till passagen.
Mina problem som jag hade tidigare (se inlägg längre upp) har försvunnit av sig själv. Nu mera kan den köra hela pass utan hjälp eller ge upp men ibland händer konstiga saker. De senaste 2 månaderna har den strulat ca 10ggr och alla gånger har det räckt att stänga och slå på igen.
Vår tanke var att den skulle få gå på sommarstugetomten när vi inte är där men det fungerar inte än.
Även min har ändrat klipphöjden till max, väldigt irriterande
Att lägga slingan parallellt och relativt smalt en längre bit fungerar inte för mig. Hade tidigare en passage på 1m och 5m lång. Så fort den kom in dit blev den tokig och snurrade runt vilket är fullt förståligt eftersom den träffade slingan hela tiden. Resultatet blev att den till sist lyckades hamna på fel sida och rymde, detta hände varje gång den kom till passagen.
Mina problem som jag hade tidigare (se inlägg längre upp) har försvunnit av sig själv. Nu mera kan den köra hela pass utan hjälp eller ge upp men ibland händer konstiga saker. De senaste 2 månaderna har den strulat ca 10ggr och alla gånger har det räckt att stänga och slå på igen.
Vår tanke var att den skulle få gå på sommarstugetomten när vi inte är där men det fungerar inte än.
Min parallella bit var ganska kort, runt 50 cm. Provade först med avstånd ca 10 cm men det funkade ej förrän avståndet var runt 25-30 cm.
Oljudet i min har inget med högt gräs att göra överhuvudtaget, det har kommit efter gräset är rätt kort och den mest fått gå för att ta bort alla "tufsar" och få helt färdigklippt.
Ska tillägga att jag inte kört min mer än runt en vecka. Det har gått bra mestadels, man får ta sig lite tid att gå med den och se vilka egenheter den har
.
Sen när den mer eller mindre klippt klart hela gräsmattans större delar har jag experimenterat inför den "stora" kabelnedläggningen som man inte vill göra om. Testat olika dragningar av kabeln för att få med småytor som inte har de enklaste formerna.
Är det nån som har ett bra tips på hur man gör spåret att gräva ner kabeln i ? Har lagt ner en bit med hjälp av spade det funkar ok men är rätt slitsamt. Har gjort spåret med spadens kant som jag skjutit framför mig.
Tänkte ev prova med en vinkelslip om det inte är för farligt. (med skyddsglas mot jordsprut)
Nåt annat verktyg nån kan rekommendera?
Oljudet i min har inget med högt gräs att göra överhuvudtaget, det har kommit efter gräset är rätt kort och den mest fått gå för att ta bort alla "tufsar" och få helt färdigklippt.
Ska tillägga att jag inte kört min mer än runt en vecka. Det har gått bra mestadels, man får ta sig lite tid att gå med den och se vilka egenheter den har
Sen när den mer eller mindre klippt klart hela gräsmattans större delar har jag experimenterat inför den "stora" kabelnedläggningen som man inte vill göra om. Testat olika dragningar av kabeln för att få med småytor som inte har de enklaste formerna.
Är det nån som har ett bra tips på hur man gör spåret att gräva ner kabeln i ? Har lagt ner en bit med hjälp av spade det funkar ok men är rätt slitsamt. Har gjort spåret med spadens kant som jag skjutit framför mig.
Tänkte ev prova med en vinkelslip om det inte är för farligt. (med skyddsglas mot jordsprut)
Nåt annat verktyg nån kan rekommendera?
Jag gjorde spåret med stor spade, Morakniv, planteringsspade och händerna. Det var slitigt med alla rötter och stenar. Har testat med en dålig fogsvans men det gick inget vidare. Kan tänka mig att en såg med kortare blad typ gipssåg fungerar bättre.
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Adtraction
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Adtraction
Produkter som diskuteras: "Morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 101 inlägg
Kör med högtryckstvätten. Överlägset enklast.