Ni som.använder denna.
Hur mycket späder ni färgen?
Jag köpte billig snickerfärg på jem o fix, tänkte att de redan borde va tunn.
Sen har jag spätt ut färgen i 3-4 omgång fär att försöka få ett resultat där färgen kommer jämt och inte stötvis.
Vill ju heller inte spä ut färgen hir mycket som helst.

Snickerifärg brukar oftast vara tjock, även billig sån. Oftast behöver färgsprutor väldigt rinnig färg, närmare mjölk i konsistensen, för att fungera. Ska man ha tjockare färg behöver man oftast ha airless varianter.
Det finns något som kallas flow improver vilket minskar viskositeten. Jag har dock bara sett det i mindre förpackningar så det kan bli dyrt om du ska spraya större mängder.
En DIY variant jag sett (YouTube) är att använda fönsterrengöring men jag kan inte ens spekulera i hur det påverkar färgens andra egenskaper.

För mig slutar det oftast att man får lägga på många lager av en väldigt utspädd färg.
Sen om det är vit färg också så blir det extra svårt att spraya …

• Gilla
AG A
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Snickerifärg brukar oftast vara tjock, även billig sån. Oftast behöver färgsprutor väldigt rinnig färg, närmare mjölk i konsistensen, för att fungera. Ska man ha tjockare färg behöver man oftast ha airless varianter.
Det finns något som kallas flow improver vilket minskar viskositeten. Jag har dock bara sett det i mindre förpackningar så det kan bli dyrt om du ska spraya större mängder.
En DIY variant jag sett (YouTube) är att använda fönsterrengöring men jag kan inte ens spekulera i hur det påverkar färgens andra egenskaper.

För mig slutar det oftast att man får lägga på många lager av en väldigt utspädd färg.
Sen om det är vit färg också så blir det extra svårt att spraya …
Vilket munstycke kör du med? Gör ett större munstycke att man kan använda tjockare färg?

Har du sett någonstans de säljer behållare?

G glennj83 skrev:
Vilket munstycke kör du med? Gör ett större munstycke att man kan använda tjockare färg?

Har du sett någonstans de säljer behållare?
Jag har inte använt den sprutan utan en annan typ.
Större munstycke gör att man kan använda tjockare färg men det kräver också mer luft.

Det finns proffssystem för behållare men de passar troligen inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.