Egentligen är det kanske mer befogat med säkerhetsfinesserna för en sällananvändare, just för att man är ovan. Jula har ju Bosch GWS 11-125 CI för 1350:- men som sagt, mycket pengar. Behöver dessutom köpa jeans. Fast utan säkerhetsfunktionerna kanske jag slipar sönder jeansen:)

rundelsv skrev:
Egentligen är det kanske mer befogat med säkerhetsfinesserna för en sällananvändare, just för att man är ovan. Jula har ju Bosch GWS 11-125 CI för 1350:- men som sagt, mycket pengar. Behöver dessutom köpa jeans. Fast utan säkerhetsfunktionerna kanske jag slipar sönder jeansen:)
Jag resonerade på samma sätt att ju mer sällan man använder maskinen desto sämre är man på att hantera monstret.
Köpte exakt en sådan Bosch via Tradera och fick ett bra pris.

Att för dig lägga några hundralappar extra är inget du kommer att ångra om några månader.

Mikael_L
Enligt mig behövs det ej mer än 700W till en 125mm vinkelslip. Då matar man för hårt med slipen i så fall. Sliter hårt på skivorna.
Jag har även kört med ca 500W och inte tyckt det känns speciellt dåligt.

Men nu ska man inte glömma att det är skillnad på angiven effekt och uteffekt, dvs riktig verklig effekt till slipskivan. "Riktiga" och bra märken har kvar mer som uteffekt än billiga maskiner som inte har lika välkonstruerade motorer, motorer som alltså är dyrare.
Motorns verkningsgrad beror mycket på valda magnetmaterial, kvalite på lindningar och hur tätt stator och rotor kan löpa mot varandra osv. Dvs en hel del saker som kostar mer om det ska bli bättre.

Men helt klart gör inte mer effekt någon skada. Och jag måste väl kanske även poängtera att det även gäller vad man gör med maskinen.
Själv kapar jag mest, och väljer nästan alltid sådana där tunna trevliga skivor.
Och när jag slipar så jobbar jag ofta lätt. Jag kan tänka mig att ifall jag skulle behöva grovslipa riktigt hårt någon gång, så skulle jag nog köpa en krallig slipskiva och sen trycka på hårdare och även med större yta mot arbetsstycket. Och då kan jag tänka mig att mer effekt skulle vara välkommet. Men så har jag aldrig handhaft mina vinkelslipar än så länge.

Konstantvarvselektronik antar jag är super. Att skivorna inte slits ner lika hårt, då det alltid rotererar med rätt varvtal, ja så länge det är möjligt alltså.

Märkligt att kress och biltema slipen ser lika ut, min erfarenhet är att biltema är sopor medan kress hör till den absoluta toppen.

Jag lyckades förra månaden tappa ner en styrspindel på ca 60kg på min gamla B&D vinkelslip ( en gammal grön som faktiskt har varit rätt bra).
Handtaget gick av och sprängskyddet gick sönder så den är lite lurig just nu.

Ska nog ta och beställa en Hitachi, det är nog bara Hitachi som orkar med mina vinkelslipsjobb. :)
Har en Hitachi i jobbet som är kanonbra, tänkte köpa en likadan hem då jag kör upp i snitt 20 kapskivor i veckan.

Mikael_L
skalman1 skrev:
...då jag kör upp i snitt 20 kapskivor i veckan.
:x :eek: :x

Sen ska du ha tid att både sova och ibland snickra lite ... :x
;)

Mikael_L skrev:
:x :eek: :x

Sen ska du ha tid att både sova och ibland snickra lite ... :x
;)
Jag har svårt för att ta det lugnt, märks det?

Sedan i lördags har jag::
Jobbat 7-4 vardag + en kväll.
Satt lite mer lister i ingången (ca 20m).
Byggt en 2 axlad lågbyggd kärra (nästan klar).
Monterat bort grävagget från traktorn och ställt av det hos farsan.
Kört grävmaskin ca 10 timmar.
Varit och handlat käk (mest chips och öl egentligen)
Bytt hjul på Rekorden och fått den såld med allt vad det innebär.

Men annars har jag mest slappat. :cool:

Det är precis en sån jag har i jobbet, den är toppenbra. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.