10 869 läst ·
31 svar
11k läst
31 svar
Bilstereo i källaren....
Var länge sedan jag höll på med bilstereo. d.v.s innan dessa ISO kontakter som förenklar inkopplandet.
Då gällde det att det fanns två strömmatningar till stereon, en som var över tändningsnyckeln och en för att hålla minnet som man kopllade direkt mot batteriet. Denna var vanligtvis orange eller gul beroende på fabrikat.
Då skulle man kunna tänka sig att man har ett liten aggregat också som matar backup ledningen, man kanske t.o.m. skulle kunna tänkla sig att köra med ett 9-volts batteri, men det beror på hurtn mycket den igentligen drar på denna.
Då gällde det att det fanns två strömmatningar till stereon, en som var över tändningsnyckeln och en för att hålla minnet som man kopllade direkt mot batteriet. Denna var vanligtvis orange eller gul beroende på fabrikat.
Då skulle man kunna tänka sig att man har ett liten aggregat också som matar backup ledningen, man kanske t.o.m. skulle kunna tänkla sig att köra med ett 9-volts batteri, men det beror på hurtn mycket den igentligen drar på denna.
Glöm bara inte att domensionera kablaget för detta!
Skall man köra 12V så drar strömmern fort iväg, och kabelaren måste anpasas efter detta, likaså säkringar. 1,5mm² räcker inte långt....
Skall man köra 12V så drar strömmern fort iväg, och kabelaren måste anpasas efter detta, likaså säkringar. 1,5mm² räcker inte långt....
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
kondingarna hjälper till att skicka nog med ström till slutsteget vid strömkrävande basdunkningar.
ja bra att ha grejor är bra att ha, igår skrotade jag 2 analoga parabolmottagere och tog rätt på rf-modulatorerna som jag ska bygga in i en låda tillsammans med en mobilladdare för att kunna göra om scartbilden till rf-signal från parabolmottagaren och dvd och kunna köra ut det till alla 8 tv-uttagen. klart man kunde köpa 2 rf-modulatorer men det är inte lika kul.....
ja bra att ha grejor är bra att ha, igår skrotade jag 2 analoga parabolmottagere och tog rätt på rf-modulatorerna som jag ska bygga in i en låda tillsammans med en mobilladdare för att kunna göra om scartbilden till rf-signal från parabolmottagaren och dvd och kunna köra ut det till alla 8 tv-uttagen. klart man kunde köpa 2 rf-modulatorer men det är inte lika kul.....
"En RIKTIG karl gör saker för att det går, inte för att det är enkelt."
Äntligen en bra förklaring till varför man ger sig på alla dumheter. Tack Pefo!
Jag får se om och när jag vågar använda den hemma.
Äntligen en bra förklaring till varför man ger sig på alla dumheter. Tack Pefo!
Jag får se om och när jag vågar använda den hemma.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
hehe tror inte alls att det e så svårt o få till. bara helt onödigt i mina ögon o öron o dra kablar o saker när man kan ta nåt snyggare , tex en produkt som är avsedd för endamålet, visst det är välldigt roligt o bygga med billjud, men näe låter bara krånglitpefo skrev:
Switchade nätdelar vill ha mycket ström levererat snabbt och det klarar inte ett batteri (just pga högt inre motstånd). En lämplig 0,5-1F konding fixar detta. Har löst problem i bilstereosvängen hur länge som helst, speciellt för några år sedan när slutstegens nätdelar var rätt risigt dimensionerade.pefo skrev: