Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Det finns takskjutportar som fungerar som rullgardiner. Kassetten är inte särskilt stor. Hörmann har och säkert alla de andra tillverkarna också.JonasGBG skrev:Jag har samma funderingar och takskjutport kan ställa till problem, därför så har jag tänkt att köpa en sidoskjutport som inte tar någon plats i taket.
Kombinerat med saxtakstolar och saxlyft infälld i golvet så mycket flexibelt garage där det antingen går att köra in två bilar sida vid sida eller en som skall lyftas i mitten.
Sidoskjutport finns här: (samma som crawford men billigare och annat namn)
[länk]
Rullportar satt jag och letade igårkväll, såg att hörmann t ex var 12mm tjock (cellplast). Har för mig jag läste nåt om u-värde på 3.? eller något i den stilen. Skulle vara trevligt med en som isolerade bättre
Jag tittade också på rullport men det föll på den dåliga isoleringen, ytterligare en fördel med sidoskjutporten är att man kan öppna den lite som en gångdörr eller för en bil.
Har man en 5m bred port så blir det mycket värme som försvinner varje gång man öppnar fullt.
Bottenlisten kan vara ett problem, jag hoppas att det skall gå ganska enkelt att borsta ur den.
Det stora problemet är att den är ganska mycket dyrare än andra portar, fick ett pris på 2100*5000 med motor.
55 000 SEK från Crawford, 4350 EUR från Tyskland.
Har man en 5m bred port så blir det mycket värme som försvinner varje gång man öppnar fullt.
Bottenlisten kan vara ett problem, jag hoppas att det skall gå ganska enkelt att borsta ur den.
Det stora problemet är att den är ganska mycket dyrare än andra portar, fick ett pris på 2100*5000 med motor.
55 000 SEK från Crawford, 4350 EUR från Tyskland.
Fast de här hävdar 1.4 i u värde, http://www.irsp.co.uk/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=56 , Och http://www.irsp.co.uk/index.php?option=com_content&view=article&id=73&Itemid=56
Ser ut som en teckentrup 4020?
Antar att u värdena är 'optimerade' på nåt vis... Ser fortfarande ut att vara för bra för att vara sant?
Ser ut som en teckentrup 4020?
Antar att u värdena är 'optimerade' på nåt vis... Ser fortfarande ut att vara för bra för att vara sant?
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Jag valde en saxlyft/låglyft till garaget jag bygger just nu. Jag skruvar inte så mycket med bilar så att jag tycker det är motiverat att viga permanent plats åt en tvåpelarlyft. Med saxlyften nerfälld i plattan så tar den ingen plats alls om jag inte använder den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
va kostar denna?Gabbe1 skrev: