Man kan antingen gjuta ner i golvet eller ha en skena som går ovanpå, bygger 15mm tror jag.
Med borstlist i botten borde det bli hyffsat tätt.
 
F
Vad kostar en sidoskjutport jämfört med takskjut med motor? Bra alternativ om man vill ha lyft i garaget men jag är lite tveksam till bottenlisten, finns riska att den blir full av skit.
 
JonasGBG skrev:
Jag har samma funderingar och takskjutport kan ställa till problem, därför så har jag tänkt att köpa en sidoskjutport som inte tar någon plats i taket.
Kombinerat med saxtakstolar och saxlyft infälld i golvet så mycket flexibelt garage där det antingen går att köra in två bilar sida vid sida eller en som skall lyftas i mitten.
Sidoskjutport finns här: (samma som crawford men billigare och annat namn)
[länk]
Det finns takskjutportar som fungerar som rullgardiner. Kassetten är inte särskilt stor. Hörmann har och säkert alla de andra tillverkarna också.
 
F
Maxikatten skrev:
Det finns takskjutportar som fungerar som rullgardiner. Kassetten är inte särskilt stor. Hörmann har och säkert alla de andra tillverkarna också.
Du menar en rullport? Eleganta men isoleringen är inte i klass med en takskjutport gissar jag.
 
Rullportar satt jag och letade igårkväll, såg att hörmann t ex var 12mm tjock (cellplast). Har för mig jag läste nåt om u-värde på 3.? eller något i den stilen. Skulle vara trevligt med en som isolerade bättre
 
Jag tittade också på rullport men det föll på den dåliga isoleringen, ytterligare en fördel med sidoskjutporten är att man kan öppna den lite som en gångdörr eller för en bil.
Har man en 5m bred port så blir det mycket värme som försvinner varje gång man öppnar fullt.
Bottenlisten kan vara ett problem, jag hoppas att det skall gå ganska enkelt att borsta ur den.
Det stora problemet är att den är ganska mycket dyrare än andra portar, fick ett pris på 2100*5000 med motor.
55 000 SEK från Crawford, 4350 EUR från Tyskland.
 
fsn skrev:
Du menar en rullport? Eleganta men isoleringen är inte i klass med en takskjutport gissar jag.
Ja, det menar jag tydligen. ;)
Då fick jag lära mig något nytt idag också.
 
Jag valde en saxlyft/låglyft till garaget jag bygger just nu. Jag skruvar inte så mycket med bilar så att jag tycker det är motiverat att viga permanent plats åt en tvåpelarlyft. Med saxlyften nerfälld i plattan så tar den ingen plats alls om jag inte använder den.
007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Jag valde en saxlyft/låglyft till garaget jag bygger just nu. Jag skruvar inte så mycket med bilar så att jag tycker det är motiverat att viga permanent plats åt en tvåpelarlyft. Med saxlyften nerfälld i plattan så tar den ingen plats alls om jag inte använder den.
[bild][bild]
va kostar denna?
 
Den jag har kostar runt 20K men jag vet att det finns liknande som går att köpa för runt 15K
 
Satte precis in en 2 pelare och har 3,60 i takhöjd. Räcker gott till alla bromsjobb osv. Rena underjobb ordnas från en stol med hjul !
 
slaskman skrev:
Satte precis in en 2 pelare och har 3,60 i takhöjd. Räcker gott till alla bromsjobb osv. Rena underjobb ordnas från en stol med hjul !
Hur högt får du under med en normalhög bil i lyften då?
 
Gabbe1 skrev:
Den jag har kostar runt 20K men jag vet att det finns liknande som går att köpa för runt 15K
okej. låter ju rätt så prisvärt. vart handla du den?
 
Gabbe1 skrev:
Den jag har kostar runt 20K men jag vet att det finns liknande som går att köpa för runt 15K
Går det få ned en växellåda om man är lite tjurig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.