@ @ndreas skrev:
Jag fick justera markisen lite för att duken skulle bli snyggare (än på bilden ovan). Billy Markiser verkar sälja samma produkt som Skånska byggvaror men till bättre pris!
Hej. Vi funderar på att beställa en Billy markis 5,40 x 3 m, med montering. Hur var leveransen och hur är kvaliten nu. / Saltisarne

@
Saltisarne Saltisarne skrev:
Hej. Funderar att beställa en 5.40 X 3 Hur har det gått med din markis. Fungerar den bra, kvalitén?
Vi är nöjda. Jag tror att det är samma markiser som tex. Skånska byggvaror säljer men till lägre priser. Billy hade snabba leveranser och väldigt bra kundtjänst.

• Gilla
Saltisarne
  • Laddar…
Jag beställde:
7 st fönstermarkiser med motor.
3 st fönstermarkiser med sol/vind sensor.
2 styck 5 kanals fjärrkontroller

Jag fick:
Alla markiser
2 st 6 kanal fjärrkontroller
3 styck 1 kanal fjärrkontroller.

DVS dom skickade 1-kanal fjärrkontroller istället för sol/vind sensorer.

Felanmälde detta förra veckan och dom har meddelat att dom ska skicka sol/vindsensorerna.
Jag väntar på sändningsbekräftelse.

I helgen skruvades markiserna upp kopplades in.
Markiserna är "vakna" och fjärrkontrollerna får kontakt men markiserna kan inte styras.
Jag läste endast manualen, såg inte på videon.

I videon instruerar de att man ska dra ut markisen till rätt läge innan armen skruvas i väggen. Detta stod inte i manualen så några markisern är ojämna.

Jag vet inte om det är för att sol/vindsensorerna saknas?

Jag ringde kundservice för vägledning med inkoppling av fjärrkontroller.
Telefoninspelningen hänvisar att jag ska skicka ett mejl och vänta upp till 48 timmar för att få återkoppling.

Jag valde Billys för priset, nu känner jag ånger...

Bifogar film på hur det blir när jag slår på och försöker ansluta fjärrkontrollen.
Det blir samma med alla 10 markiser och jag har testat alla fjärrkontroller..
Ibland så åker markisen fram och tillbaka 2-3 gånger men ändå vill den inte åka in/ut.

En markis som är 2 i en eldosa beter sig att den ena åker ut och den andra in när elen slås på.

Jag uppdaterar när jag har mer information....

Billy markiser var snabba med att svara på kundservice, dock endast mejl.

De skickade produkterna som saknades och mejlade mig en felsökning.

Alla 10 markiser var tvungna att fabrikåterställas innan jag kunde installera fjärrkontrollerna.

Vissa markiser åkte ner när jag tryckte upp men det fick jag programmera in med fjärrkontrollen.

Jag upptäckte att jag måste ha en vridströmbrytare per markis. Inställningsläget på markisen sätts på i 10 sek när strömmen sätts igång. Så markiser som ska styras separat måste ha egen vridatrömbrytare.

Jag har skruvat upp sol/vind sensorerna men inte programmerat in dem. Manualen är på engelska och det är molnigt så fåt återkomma om det.

TTGO är märket på fjärrkontroller och sol/vind sensorerna. De är inte inplastade och känns nästan begagnade. Trycket för pilar och stopp är lätt ut utnötta och solpanelen på utesensorn lite repig. Inget plastskydd som det brukar var på mer exklusiva produkter.

Just nu är jag väldigt nöjd med tanke på priset och att jag gjort monteringen själv.

Jag återkommer när jag installerat sol/vindsensorn.

Fick nyss levererade 4 fönstermarkiser och 1 terrassmarkis i dimmig grå. Beställde tygprover först.

Terrassmarkisen var lätt att montera men tung, så det behövdes två man för att lyfta in den i fästena. Har man en 6 meter lång med max utfall kan man räkna med upp till 3 personer om den sitter högt upp. Det följde med en fjärrkontroll.

Fönstermarkiserna hade två manuella med bandreglage och två med motor. Fick med 1 st 6-kanalers fjärrkontroll för fönstermarkiserna.

Kopplade alla med stickpropp nu (medföljer inte, kan köpas på t.ex. Clas ohlson). Funderar på att låta en elektriker koppla alla på fast el senare.

Monterade även själv och hittills är jag nöjd – verkar prisvärt.

Följer upp nästa år om jag kommer ihåg.

Jag köpte på Markisrea eftersom jag ville ha svarta ramar och rund tråd istället för band. Bra kvalitet och snygga, har dock aldrig monterat några andra så inte så mycket att jämföra med

@
T Tojjan skrev:

Alla 10 markiser var tvungna att fabrikåterställas innan jag kunde installera fjärrkontrollerna.

Vissa markiser åkte ner när jag tryckte upp men det fick jag programmera in med fjärrkontrollen.

Jag upptäckte att jag måste ha en vridströmbrytare per markis. Inställningsläget på markisen sätts på i 10 sek när strömmen sätts igång. Så markiser som ska styras separat måste ha egen vridatrömbrytare.

Jag har skruvat upp sol/vind sensorerna men inte programmerat in dem. Manualen är på engelska och det är molnigt så fåt återkomma om det.

TTGO är märket på fjärrkontroller och sol/vind sensorerna. De är inte inplastade och känns nästan begagnade. Trycket för pilar och stopp är lätt ut utnötta och solpanelen på utesensorn lite repig. Inget plastskydd som det brukar var på mer exklusiva produkter.

Just nu är jag väldigt nöjd med tanke på priset och att jag gjort monteringen själv.

Noterar att du fick helt andra fjärrkontroller än jag fick trots att vi beställde ungefär samtidigt. Jag har både 1 och 5 kanals fjärrkontroll. Vilken sol-/vindsensor fick du med? Samma som jag?

• 1211835.webp
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tojjan skrev:

Jag installerade vind/sol sensorerna men de fungerade inte. Billy Markiser ska skicka nya. De skulle tillsvidare kreditera 5400kr eftersom det är kostnaden för 3 st sensorer.

Märket på mina fjärrkontroller och sensorer är TTGO

Solläget:
Enligt bruksanvisningen ska markisen automatiskt reagera under installationen men det gör den inte. Markiserna åker ner efter 2 minuter och upp efter 15 minuter. Den hoppar automatiskt mellan sol/skugga även om det är strålande sol.
Solläget går att justera men det 2/15 minuter som gäller ändå.
Vindläget går inte att ställa in, inställningslampan blinkar bara rött.

Väntar in nya sensorerna.

Kundservice verkar fungera bra.
@ @ndreas skrev:
Noterar att du fick helt andra fjärrkontroller än jag fick trots att vi beställde ungefär samtidigt. Jag har både 1 och 5 kanals fjärrkontroll. Vilken sol-/vindsensor fick du med? Samma som jag?

• IMG_2059.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2058.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2060.jpeg
    Skapa konto
@
T Tojjan skrev:
Jag installerade vind/sol sensorerna men de fungerade inte. Billy Markiser ska skicka nya. De skulle tillsvidare kreditera 5400kr eftersom det är kostnaden för 3 st sensorer.

Märket på mina fjärrkontroller och sensorer är TTGO

Solläget:
Enligt bruksanvisningen ska markisen automatiskt reagera under installationen men det gör den inte. Markiserna åker ner efter 2 minuter och upp efter 15 minuter. Den hoppar automatiskt mellan sol/skugga även om det är strålande sol.
Solläget går att justera men det 2/15 minuter som gäller ändå.
Vindläget går inte att ställa in, inställningslampan blinkar bara rött.

Väntar in nya sensorerna.

Kundservice verkar fungera bra.
Vi verkar ha fått ett annat märke på fjärrkontrollerna. Framgår inte vilket märke, men modellen är FC-313I. Markiserna fungerar bra - men känns inte så bra att sol-/vindsensor blir fulla med fukt/kondens - man vill ju ändå att de ska fungera i flera år speciellt med tanke på priset.

Känns lite "B" med solceller. Enkelt att installera men de bör tas in under vintern tänker jag...och hur länge håller de(?). Grannarna som har Somfy har fast monterad sensor som suttit uppe i 15 år utan problem, är lite mer tveksam till de som jag köpte...

För att mitt system skulle fungera var mellanläget vara tvunget att vara inställt. Kanske något sådant med dina också(?). Känns spontant som att du fått några enklare grejer, funderar hur man ens växlar mellan manuellt och automatiskt läge på dina...hm..

• PXL_20260803_084001530.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.