P
Vi vill byta ut isoleringen i taket över en 55kvm yta och letar efter bästa möjliga pris/performance. Jag är öppen för Glasull, Stenull, EcoBatt, lösull av glas eller sten. Cellulosa kan jag för lite om, men det kanske är vettigt också?

Det är ca 40cm tjockt idag, vilket innebär ca 22m³ i volym.
Trähus med vanliga takstolar cc 120.

Schematisk illustration av takisolering med angivna mått: 55 kvm yta, 0,4 m tjocklek och 22 kubikmeter volym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat av moderator:
Staffans2000
Vad är det för isolering idag och varför vill du byta ut den?

beror väl på om huset är tätt upp mot vinden eller ej. Jag har gammalt hus så jag behövde isolering som kan "andas" så jag köpte icell skivor. Men kan man använda glasull eller stenull så blir det väldigt mkt billigare. Fördelen med icell skivorna är dock att de inte kliar

P
Isoleringen var musäten och full med muslortar, piss och gentingbon. Tänkte först att det skulle gå att byta ut enskilda delar, men det är som ett isberg. Hela isoleringen är full av gångar. Den var också bara ca 20-25cm tjock och inte 40cm som jag trodde. Så det vill jag såklart åtgärda.

Skadad isolering full med musgångar, spillning och skräp i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkar som Isover 37 skivor från byggmax är överlägset billigast med 255kr per kubikmeter.

Jämförelsetabell över olika isoleringsmaterial med prisuppgifter per kubikmeter och per kvadratmeter från olika leverantörer.

du verkar ju ha glasull innan så då går det väl bra att köra med det igen. Frågan är bara hur du förhindrar att mössen tar sig in i den nya isoleringen också.

P
Ja, det har varit dåligt tätat. Det har saknats insektsnät på vissa ställen. I golvet har det saknats tätning helt så det har varit motorväg upp genom golv och väggar. Har bytt ut och reparerat hela trossbotten och väggarna redan.

Visst går det med glasull, men lösull hade varit bra om det går att hitta relativt billigt. Några tips på butiker eller nätbutiker?

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.