Jag köper relativt billiga saker första gången. Sedan märker man hur mycket man använder prylarna. Vissa är bra, vissa dåliga. Som hemmarenoverare i combo med första gångs renoverare, har man inte full koll på vilka verktyg som kommer användas flitigt.

Jag använder ex skruvdragaren vansinnigt mycket mer är Tigersågen.

Kap/gier såg mer än cirkelsågen.

Kostar inte så mycket att köpa billigt första gången. Många gånger räcker det till faktiskt.

Nu var det iofs inte maskiner vi pratade om utan direkta handverktyg. Sorry om jag hamnade off topic...

Då kan jag ju tillägga direkt:
Köp inga eldrivna verktyg på Biltema. De är enormt dåliga.

Tack för massiva svarsinsatser! Nej, jag tänker inte köpa några eldrivna grejer på Biltema (har så många verktyg med sladdar så det räcker...) men det låter på er som att deras vanliga enkla verktyg med 10 års garanti är prisvärda.

Bra också med era kommentarer om hammare. Själv gillar jag min lilla nätta som har träskaft UTAN något gummihandtag men maken föredrar en större och tyngre i metall med svart gummiöverdrag just vid "greppet". Har nog att göra med styrka och vana. Jag spikar mest fast lister och hänger upp tavlor, han får banka i de jobbigare och längre spikarna.

Erik_D skrev:
Hm ja bara kände att ja va tvungen att kommentera lite.  Jag är elektriker som många kanske fattat, och är det nått som jag verkligen avskyr så är det dåliga verktyg. Jag skulle aldrig köpa en grej från varken co eller biltema. Deras grejer duger säkert om man bara använder dom sporadiskt men varje dag, näe.

Får säkert massor med hugg nu men så upplever iaf jag
deras kvalitet.
Här kommer det första hugget!!

Ska jag spetsa till det lite så är det antagligen bara så att du inte vet vad du pratar om..... ;)

Biltema har fantastiskt mycket skit på sina hyllor. Billiga skruvmejslar som inte passar till någon skruvskalle någonstans. Tänger som inte ens fungerar en gång. osv osv.

Men så finns det några guldkorn:
Hylsnyckelssatserna med tio års garanti är fetbra. Många många verkstäder använder dessa. Jag vet även många racingstall som kör biltema.
Skruvmejslarna med 10-garanti är också riktigt bra. Tror inte det finns bra isolerade varianter som du vill ha men vi som skruvar utan spänning klarar oss....

Jag har väl stött på ett varningstecken bland 10årsprylarna och det är tängerna. Håller inte riktigt vad dom lovar. Men vafan, det är ju bara att hämta nya när dom pajjar....:)

Så jag håller med vad någon sa - en mix av billiga och märkes prylar är rätt för oss hemmajoxare.

Fasting: Du skall ha en riktig hammare, precis som den som Hammarn beskriver !!! Inga damhammare på 16oz heller !!
Har själv en Sandvik/Bacho 16oz (!), funkar väl hyfsat, smidig klo osv, men köper en Hultafors 20oz nästa gång... Man kan ju råka slarva bort den gamla... för husfriden skull !!

Var hittar man en tjugo-ozzare?
Jag har slökikat över en sån överallt tycker jag men aldrig sett nån. Jag har iofs en bra hammare - en Biltema! Det är en smidd Estwingkopia som de hade bara ett kort tag, jag trivs finfint med den men tretum är gränsen för vad som känns OK med 16 oz.

KarlXII skrev:
Var hittar man en tjugo-ozzare?
Jag har slökikat över en sån överallt tycker jag men aldrig sett nån. Jag har iofs en bra hammare - en Biltema! Det är en smidd Estwingkopia som de hade bara ett kort tag, jag trivs finfint med den men tretum är gränsen för vad som känns OK med 16 oz.
Jag har faktiskt också tittat efter större släggor men inte hittar. Man får nog åka till fredells eller mer välsorterade bygghus. Jag brukar använda 5kg släggan när spikarna jäklas - speciellt när man spikar i tjockt och gammalt virke. Stenhårt!

Fasting:  Du skall ha en riktig hammare, precis som den som Hammarn beskriver !!!  Inga damhammare på 16oz heller !!
Jo, nog var det damvikt på de. Så går det när man är novis och klen i armarna i början på bygget. Man lär sej med tiden.

Mina knegare gillade aldrig mina dyrt inköpta "lättvikts"-hammare utan tog ofta fram slägghammaren(!) när det behövdes lite kraft :D

Härligt att se att fler har ett starkt förhållande till sina verktyg.

Ytterligare ett stalltips är Jula:s rekylfria slägga som är orange till färgen och har blykulor inuti. Med den sänker man den mest envise elefant. Det blir bra kraft utan obehagliga rekyler upp i armarna! Billig är den också.

NU fattar jag! TACK Hammarn! ;D

micke_011 skrev:
... hmm..är du inte nöjd med din bacho/sandvik fasting? ...
Jodå, bacho/sandvikshammarna på 16 oz är jag mycket nöjd med för spikning i mindre omfattning och semi-klen spik (upp till 70-millimetersspik funkar de väl ok), men när man slår i 3000 ankarspik på en dag så upptäcker man brister - dels är handtagets gummi för aggresivt mot händerna - till och med mina hårdhudade byggjobbare fick jätteblåsor i händerna, fast det var bara jag som klagade - och dels var den helt enkelt för lätt.

Hammarna har fin-fin balans, spetsig och bra klo, samt snärtigt ergonomiskt handtag MEN gummit är inte roligt vid extrem användning.

Efter att ha testat ett flertal hammare....
Köp en Estwing hammare.
dyr som skam men helt underbar att spika med 20 oz för lite större spik o 16 oz för lite mindre.
Passa på att köp om du är i USA, prisskillnaden är enorm.

Nu när eldrivna verktyg kommit på tal kanske vi kan fortsätta med undersökningen:

Någon med erfarenheter av KRautas billiga verktyg (typ deras cirkelsåg för 399 kr...med 3 års garanti) Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter...

Kommentarer?

Vad ni än gör: Lägg lite pengar på att köpa ett riktigt vattpass! Ett vattpass har bara en enda uppgift och det är att visa när ngt är i lod/våg. Om passet inte visar detta utan ngt annat, vad sak man då med passet till?!
Då är det bättre att vara utan och slippa lura sej själv.
Lägg pengar på detta!

En riktig rätstege från Hultafors är oumbärlig ! (Om än onödigt dyr... 1300-1500 kostar de nog !!)
Ang elmaskinerna så får du nog vad du betalar för. Skall du använda den mycket (= ett helt hus tex) så hade iaf jag definitivt lagt till en slant och fått en rejäl maskin.
När jag köpte min kap/ger så kollade jag på mååånga maskiner innan jag valde en DeWalt 712:a. Fick betala 5500:- + moms, kunde köpt en liknande för 900:- inkl men det är inte samma grej. Lite sladdriggare, lite mer glapp etc.

Så satsa på kvalitét. Det betalar sig i längden. Iaf på större investeringar.

På tal om vertygstips så är min favorit en Snap-on skruvmejsel med inbyggt "spärrskaftfunktion" samt utrymme för de utbytbara bitsen i den. Vad jag minns kostade den 500 pix, och givetvis en perfekt present.

(Ger man nåt från Biltema kanske man blir bjuden
på hembränt med whiskyessens och varmkorv vid nästa middag :) )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.